FanDuel: een nieuw verdienmodel in de sport dat groeit als kool

Groot sportmarketingnieuws is vandaag aangekondigd in de New York Times: FanDuel heeft 275 miljoen dollar (!) opgehaald bij grote investeerders als KKR, mediaconglomeraat Time Warner en Google Capital, om wereldwijd verder te kunnen groeien. Nu zal er bij veel mensen geen belletje doen rinkelen als we het hebben over FanDuel of de 'Fantasy Sports Market', de markt waar FanDuel in de Verenigde Staten actief in is. Logisch: het is in Nederland en de rest van Europa nog (volledig) onontgonnen terrein. Toch is het een markt waar inmiddels miljarden dollars in rond gaan, gigantisch hard groeit (300% groei bij FanDuel afgelopen jaar) en wat mogelijk een showcase kan zijn als 'nieuw online verdienmodel in de sport.Moeten we in Nederland alvast rekening gaan houden met dit fenomeen? 

2 miljoen dollar verdienen met een spelletje

In de Amerikaanse markt van Fantasy Sports zijn er op dit moment twee grote spelers: FanDuel en DraftKings. De werking van beide tools is bijna identiek, waardoor we ons kunnen focussen op FanDuel. Wat is het nu precies? Het is moeilijk om hier een label op te plakken, omdat deze games  in het vaarwater zitten van pokergames (PokerStars, 888Poker), 'poulegames' (Rabo/AD RondeMaster, Sporza Tour Manager) en online gokken (Unibet, Toto, bwin). In feite is het een soort mix van deze drie elementen, waarbij je spelenderwijs gaat gokken op sportwedstrijden en geld kan verdienen... heel erg veel geld! Zo won een American Football-fan vorig jaar maar liefst 2 miljoen dollar met dit spelletje. 

Wat is FanDuel? 

De werking is als volgt: je sluit je aan bij een bestaande competitie of start er zelf eentje met vrienden. Je hebt verschillende 'entreeprijzenom aan een competitie mee te mogen doen, eigenlijk gelijk aan online poker games waar je ook verschillende buy-ins hebt, Zo betaal je bij de ene competitie 10 dollar om mee te doen (en maak je kans op een geldsom van $2000), terwijl je bij de andere voor 1 dollar kan aanschuiven (en max. $40 kan winnen). Nadat je je bij een competitie hebt aangesloten, krijg je een fictief budget van bijv. $60.000 dollar om een team met spelers samen te stellen. Pak je met basketbal een grote naam als LeBron James, dan hou je nog maar weinig 'budget' over voor de andere spelers. Pak je een lager geclassificeerde speler dan hou je uiteraard meer budget over om nog andere 'goede' spelers te selecteren. Je moet dus slim je spelers uitkiezen en hopen dat ze uiteindelijk in real life  ook goed presteren op het veld. 

'Een stukje gamification wat de huidige betting markt laat liggen'

Wat maakt de game zo anders dan bijvoorbeeld poulegames rond de Tour de France, zoals de Rabo/AD RondeMaster of Sporza Tour Manager? Het grote afhaakmoment wat je bij veel games ziet, is dat je een halfjaar, jaar of hele toernooi bezig bent met het spelletje. Met deze game is dat niet het geval, omdat het om een zogeheten one-day league  gaat. Het is dus mogelijk om op zaterdag een team samen te stellen, geld in te zetten en direct die avond je cash te innen. Doordat het maar om één dag gaat komt het eigenlijk heel dichtbij gokken te staan, vult Gijsbregt Brouwer aan. Het is volgens Gijsbregt een stukje gamification  wat de huidige betting markt veelal laat liggen. Zij richten zich met name op het voorspellen van uitslagen, terwijl de engagement  bij dit soort games in Amerika velen malen hoger is. 

300% groei, 2 miljard dollar aan prijzengeld, 57 miljoen spelers

Slechts 6 jaar geleden werd FanDuel opgericht, waarbij het zich inmiddels richt op de NFL, NBA, MLB, NHL, College Football en College Basketball. Het bedrijf groeit als kool: in het eerste halfjaar van 2015 is er een groei van 300% gerealiseerd (terwijl het vorig jaar al 1 miljoen gebruikers had) en men verwacht dat er dit jaar 2 miljard dollar aan prijzengeld wordt uitgekeerd (vorig jaar nog 560 miljoen). De reden dat mega-investeringsmaatschappijen als KKR of Yahoo wel brood zien in de online game. In de Verenigde Staten en Canada is de markt rond Fantasy Sports dan ook big business: volgens onderzoek zouden er naar schatting zo'n 57 miljoen gebruikers zijn. Hierbij gaat het dan wel om de complete markt, dus ook om games waar je pas aan het einde van het seizoen geld kan innen. Het concept daily fantasy sports - waar FanDuel marktleider is - is nog relatief nieuw, maar is wel de snelstgroeiende markt binnen de fantasy sports.

Kunnen we een stormloop in Nederland verwachten?

Het is in de Verenigde Staten hot  om mee te doen aan dit soort initiatieven, maar zal de 'hype' op termijn ook overwaaien naar Nederland? Gijsbregt Brouwer: Met dit soort dingen kan het haast niet, dat ze niet zouden overwaaien naar Nederland. Of het zou werken met de Eredivisie of de Tour de France, durf ik niet te zeggen. Dat is heel erg lastig gebleken en we hebben er niet echt goede tools voor. Maar als je kijkt hoeveel mensen tegenwoordig Amerikaanse sporten volgen, dan zou het best via de achterdeur van deze sporten naar Nederland kunnen komen. De NBA investeert samen met Nike bakken met geld om de sport wereldwijd groot te maken. Alle dingen die dan om deze sport heen hangen, zullen dan waarschijnlijk ook wereldwijd bekend worden.” Het lijkt dus een kwestie van tijd voordat we in ons land ook kennis maken met Daily Fantasy Sports.

Bronnen: NY Times (1), NY Times (2), Fsta, Fanduel, Metro, Itunes, Therichest