Tijdens de halve finale van het WK in 2010 keken ruim 12,5 miljoen Nederlanders naar de wedstrijd Nederland-Uruguay. Families, studenten, vriendengroepen, zelfs hele straten keken samen naar ons Oranje. Soms in de kroeg of op een plein, maar ook thuis voor de tv of op een zelfgemaakte tribune op straat. Het hele land heeft koorts. De Oranjegadgets, kleding en giveaways, vliegen je om de oren. De Oranjepleinen swingen op Hollandse meezingers. Een extatische Oranjeparade brengt de fans naar het stadion. En op de Oranjecampings wordt tot diep in de nacht gefeest.
De KNVB, het supportersplatform OnsOranje en de KNVB sponsors zijn trots op onze Oranjefans. De wedstrijden van Oranje zijn een geweldig uitje voor de gehele (voetbal-) familie. Er hangt een prettige sfeer, er zijn geen hooligans en iedere wedstrijd komen relatief veel nieuwe fans naar het stadion. In het buitenland staan ze te springen om het Nederlands elftal met het Oranjelegioen in het kielzog te ontvangen. Brazilië maakt zich al op om het Oranjelegioen te ontvangen. Tegelijkertijd zien we ook dat veel Oranjefans stil worden zodra ze een voet over de drempel van het stadion zetten. In het stadion zijn de Nederlanders vaak heel rustig. Kijken ze gespannen naar de wedstrijd en analyseren bijna iedere pass. Nederland hoort aan te vallen. Dominant voetbal te spelen. Liever met 9-10 dan met 0-1 verliezen. Vleugelspelers die de achterlijn halen!
De KNVB en sponsors zijn de uitdaging aangegaan om samen met alle fans de stadionbeleving rondom wedstrijden van Oranje te vergroten. Het Nederlands elftal gaat naar het WK in Brazilië. Maar zij gaan niet alleen, ook de fans gaan. Of je nu wel of niet naar Brazilië afreist, de weg naar het WK beleven we met heel Nederland. Samen met de spelers, trainers, fans en sponsors zijn we onderweg en samen beleven we dit avontuur: één land, één Oranje, één verhaal. ‘Samen schrijven we geschiedenis’.
Samen schrijven we geschiedenis
‘Samen schrijven we geschiedenis’ is gericht op de gedachte dat alle acties van het team, de supporters en de sponsors, onderdeel zijn van een nieuw hoofdstuk in de geschiedenis van Oranje. Niet het einddoel maar de gezamenlijke weg er naar toe én de saamhorigheid die Oranje teweeg brengt in Nederland staan centraal. Alle activiteiten rondom Oranje, van het team, de fans en sponsors vormen een totaalbeleving. Alle Oranjefans kunnen participeren in ‘samen schrijven we geschiedenis’. Van de Oranje Generaal tot de fans die alle wedstrijden via TV volgen, Oranjefans van alle niveaus participeren in het verhaal en zodoende wordt bijgedragen aan de persoonlijke Oranjebeleving van iedere fan.
“Samen schrijven we geschiedenis” bestaat uit een online platform met verzamelde content van het Nederlands elftal, de fans en sponsors. En uit unieke stadionactivaties tijdens thuis- en uitinterlands, die bijdragen aan het vergroten van de Oranjebeleving.
Online platform
In feite is het online platform een geschiedenisboek waarvan iedere dag een bladzijde wordt geschreven. Je kunt terug in de tijd en vindt daar content over de afgelopen wedstrijden. Maar je kunt ook naar de toekomst bladeren. Deze pagina’s zullen zich vullen naarmate de datum dichterbij komt. Het platform is een mix tussen content over en van het team, fans en activaties. Uitgangspunt daarbij is dat fans actief bijdragen aan het platform. Maar ook het team maakt onderdeel uit van het platform. Want samen maken we de reis naar Brazilië en schrijven we de geschiedenis van Oranje. Zo zijn de Tweets en Instagramfoto’s van de spelers onderdeel van het platform. Maar ook video’s over de staf van Oranje zijn op het platform te vinden.
Niet alleen de spelers, maar ook de fans maken onderdeel uit van de geschiedenis van Oranje. Daarom wordt niet alleen bestaande content verzameld en gebundeld. Fans worden ook geactiveerd actief te participeren op het platform. De persoonlijke beleving van de fan staat namelijk centraal op ‘samen schrijven we geschiedenis’. Door het huidige social mediagebruik van fans te integreren in het concept, wordt niet allen maar gevraagd om nieuwe of additionele content maar wordt de huidige content beter gefaciliteerd. Essentieel voor het platform is de doorvertaling van online acties naar fysieke offline activaties, waardoor een grotere groep fans onderdeel is van het platform en activaties. En feitelijk is ‘samen schrijven we geschiedenis’ één groot kruispunt van alle unieke, relevante en belangrijke informatie van Oranje aangevuld met unieke incentives en acties.
Ook de sponsors van de KNVB zijn integraal onderdeel van het platform. Niet door een logovermelding of een sponsorbalk. Maar juist door integratie van stadionactivaties zoals de ING Ballenjongens en –meiden of de Heineken Dug-out. Daarnaast vullen de sponsors het platform aan met unieke incentives en activaties waarvoor iedere Oranjefan staat te trappelen.
Stadionactivaties
Naast het aanjagen en faciliteren van de online Oranjebeleving, heeft ‘samen schrijven we geschiedenis’ ook het doel de Oranjebeleving voorafgaand, tijdens en na de interlands te vergroten. Door enerzijds supportersinitiatieven te ondersteunen en anderzijds unieke stadionactivaties op te tuigen.
Deze stadionactivaties moeten aansluiten bij de online beleving van het online platform en hebben als doel: meer sfeer en beleving in het stadion. Door online de activatie door te vertalen naar offline en andersom, kunnen zoveel mogelijk fans deelnemen. Niet alleen de 50.000 fans in het stadion, maar ook de fans die naar de wedstrijd op TV kijken. De uitwedstrijden fungeren als incentive voor de ‘harde kern’ supporters of volgers van het ‘samen schrijven we geschiedenis’ platform. De activaties rondom de uitwedstrijden zullen kleinschaliger zijn waarbij de wedstrijd zelf als prijs wordt ingezet. Bijvoorbeeld door je te kwalificeren als fanreporter bij Frankrijk – Nederland.
Gezamenlijk naar dat ene doel
Oranjefans worden in het buitenland gezien als de beste fans ter wereld. Het Nederlands elftal is in veel landen ‘second favorite’ als het om voetbal gaat. Door ‘samen schrijven we geschiedenis’ willen we ook de trots en Oranjebeleving in Nederland vergroten. Niet alleen tijdens een EK of WK, maar juist ook tijdens de oefen- en kwalificatiewedstrijden die moeten leiden tot het einddoel: het WK in Brazilië. We weten vooraf natuurlijk niet hoe ver we gaan komen, maar de ambitie is uiteraard dé titel. En precies dat maakt het spannend. Wat we wel weten: we zijn samen onderweg. De gedeelde missie schept onderlinge verbondenheid en versterkt de beleving. We delen hoogte- en dieptepunten. Hoewel we niet weten of we het einddoel gaan halen, genieten we samen van de reis ernaar toe. Hoofdstuk na hoofdstuk. Samen schrijven we geschiedenis.
Samen schrijven we geschiedenis: sswg.onsoranje.nl
Advertentie in de Telegraaf
Afbeelding Telegraaf: Peter Lansaat