Federer zorgt op meerdere fronten voor historische editie ABN Amro World Tennis Tournament

Dat de komst van Roger Federer naar het ABN AMRO World Tennis Tournament veel losmaakte, was al duidelijk. Uitverkochte wedstrijden, enorm veel media-aandacht en alom positieve berichten. Maar hoeveel impact had zijn deelname precies als we het afzetten tegen de editie van 2017?

Uit de data van OBI Engage en OBI Brand Monitor blijkt dat er in vergelijking met 2017 een veel hoger berichtvolume is. In 2017 verschenen er ruim achttienduizend berichten rondom het ABN AMRO World Tennis Tournament op social media, onder andere over de late afzeggingen van Rafael Nadal en Stan Wawrinka. In 2018 steeg het volume tot meer dan dertigduizend. Dit had voornamelijk te maken met de aanmelding van Roger Federer voor de 45e editie van het sportevenement in Ahoy.

Hoewel de deelname van Federer pas vlak voor de start van het toernooi werd bekendgemaakt zijn er maar liefst 14.318 berichten verschenen waarin zowel de Zwitser als het ABN AMRO World Tennis Tournament werden genoemd. Ter vergelijking: in 2017 werden er in totaal iets meer dan 18.000 berichten over het toernooi gepubliceerd.

Blikvanger

Wat ook meehielp in de berichtgeving was dat Federer na zijn zege in de kwartfinale op Robin Haase de nummer één-positie op de wereldranglijst heroverde. Hij werd bovendien de oudste aanvoerder van de ATP-ranking ooit met zijn 36 jaar en 195 dagen. Het nieuws werd opgepikt door vele (inter)nationale media, van CNN tot de BBC.

Federer was dus duidelijk de blikvanger op het ABN AMRO World Tennis Tournament. Dat is ook terug te zien in de cijfers. Het nieuws omtrent Federer zorgde voor een enorme piek in de berichtgeving en de Zwitser is verantwoordelijk voor bijna 50% van de berichtgeving rondom het ABN Amro WTT 2018.

Ook journalisten waren enthousiast over de komst van de Zwitser. De berichten van journalisten op social media rondom de komst van Federer hadden een totaal gezamenlijk bereik van anderhalf miljoen.

Recordaantal toeschouwers

De deelname van Federer zorgde niet alleen voor een enorme toename in de berichtgeving rondom het toernooi. Ook waren er meer toeschouwers dan ooit. Maar liefst 122.846. Toernooidirecteur Richard Krajicek sprak dan ook met recht over een historische editie.

ZIE OOK: ‘Federer-effect’ direct merkbaar bij ABN AMRO World Tennis Tournament