Gamescom 2017 biedt een blik op de toekomst

Gaming is niet alleen een snelgroeiende wereldwijde entertainment markt, de ontwikkeling van gaming technologie heeft ook grote invloed op andere sectoren. Wie niet eerder op Gamescom is geweest, verbaast zich bij een eerste bezoek. Het is een spektakel met grote drommen mensen. De drukte in de verschillende hallen van de KoelnMesse voelt als een vakantiedag in Disneyland. Gamescom is het grootste game-evenement ter wereld en trekt zo’n 500.000 bezoekers. Er zijn 877 exposanten uit 54 verschillenden landen en een kleine 6.000 journalisten. Het feit dat bondskanselier Angela Merkel de officiële opening deed, geeft aan hoe serieus de industrie inmiddels wordt genomen. In een tweedelige serie op SPORTNEXT blikken we terug op Gamescom 2017. In deel één: Gaming en eSports ontwikkelen zich spectaculair snel.

Lees hier deel twee van de serie over Gamescom 2017: Game-uitgevers zijn meesters van de marketing.

Gamescom is vooral een beurs voor de gamers zelf. In veel gevallen kunnen de games ook echt gespeeld worden door de bezoekers. Alle groten namen uit de industrie zijn aanwezig, zoals Electronic Arts, Sony, Nintendo, Activsion, Microsoft, etc. De markt voor games zal voor het einde van 2017 de 100 miljard dollar passeren. De verwachting is dat de marktomvang voor het einde van 2021 132 miljard dollar bedraagt. Die groei zit voor een groot deel in mobile gaming, het gamen op mobiele devices.

Ook in Nederland groeit de markt consistent. Qua omvang staat Nederland wereldwijd op plek 19 met een totale omzet van 482 miljoen euro. Op de eerste plaats staat China, gevolgd door de VS en Japan. Deze twee laatste landen zijn ook leidend in de ontwikkeling van spellen.

Grote publiek

Inmiddels speelt gaming zich niet alleen meer af in subculturen van een fanatieke groep fans, ook het grote publiek heeft gaming en eSports ontdekt. Reguliere media besteden er steeds meer aandacht aan. Recent trok het bericht dat een Nederlands Dota 2 team een prijzengeld van 10,8 miljoen dollar had behaald veel publiciteit.

Ook de investeringen van Ajax en PSV in eSports spelen een rol in de toenemende belangstelling van media en publiek. Daarmee zijn de subculturen natuurlijk niet verdwenen. Dat uit zich bijvoorbeeld in het fenomeen Cosplay. Veel gamers identificeren zich zo sterk met een personage in een game dat ze zich op dezelfde manier kleden. Voor veel buitenstaanders is dat een komisch gezicht.

ZIE OOK: Wat zijn de toekomstige commerciële kansen van eSports?

Marketingspel

"De invloed van gaming technologie breidt zich razendsnel uit naar de marketingwereld"

Nederland telt mee in gaming en heeft een levendige industrie. Het Nederlandse bedrijf Guerrilla Games heeft de afgelopen zes jaar met honderden mensen gewerkt aan een game genaamd Horizon Zero Dawn. Deze productie kostte meer dan 45 miljoen euro. De game werd in de eerste twee weken na de lancering al meer dan 2,6 miljoen keer verkocht. Wereldwijd gaat het om nog veel grotere investeringen. Activision (bekend van World of Warcraft en Call of Duty) lanceerde drie jaar geleden de duurste game ooit: Destiny. De ontwikkelkosten bedroegen 500 miljoen dollar. Op Gamescom werd dit jaar Destiny 2 gepresenteerd.

Gamescom is vier dagen lang één groot marketingspel voor de industrie. De fans worden gek gemaakt met nieuwe releases en nieuwe aankondigingen. En naar aanleiding daarvan komt de marketing via de blogs, de sociale media platforms, de reviews, de chats, de vloggers en de gamingkanalen op gang.

Aanbieders

Tot de grote aanbieders op de beurs behoren natuurlijk de bedrijven die zowel consolemaker als game ontwikkellaar zijn. Microsoft is zo een speler. Naast de vernieuwing van de Xbox One console heeft het bedrijf recent de spellen Crackdown 3 en Forza Motorsport 7 ontwikkeld. Er is bij deze spellen sprake van een verbluffende grafische kwaliteit.

Sony laat zich ook nadrukkelijk zien in Keulen. Bijvoorbeeld met een enorme Playstation stand op Gamescom waar onder andere FIFA 2018 en de Rocket League live worden gespeeld. Ook Sony heeft recent nieuwe games als Spiderman en Uncharted: The lost Legacy geïntroduceerd.

Electronic Arts (EA) is geen console aanbieder maar wel een blikvanger als één van de succesvolste ontwikkelaars. Ze zijn in Europa vooral bekend van het populaire FIFA17, dat eind september wordt vervangen door FIFA18. Star Wars Battlefront werd ook ontwikkeld door EA. Een andere grote speler in de industrie is Activision met spellen als Call of Duty: WWII en Destiny 2.

eSports

Wie Gamescom bezoekt komt ook terecht in de wereld van eSports. Volgens recent onderzoek ging in eSports vorig jaar 900 miljoen dollar om aan advertenties, kaartjes en merchandise.

"De eSporter van de toekomst zal net zo afgetraind zijn als een topsporter"

Op Gamescom bevinden zich diverse speciale battle arena’s waar fans zich kunnen uitleven in het volgen van wedstrijden tussen hun favorieten. Fans scholen samen op grote publiekstribunes waarbij op megaschermen een battle tussen 2, 4 of meer spelers kan worden gevolgd. Games die onder meer in de arena worden gespeeld zijn FIFA 17, Counter-Strike, League of Legends, Blade & Soul en Crossfire. Fans kunnen daarna hun helden ontmoeten tijdens verschillende handtekeningensessies en meet & greets. De wedstrijden zijn te volgen via aparte gaming kanalen waarvan Twitch de belangrijkste is.

Twitch heeft inmiddels meer dan 100 miljoen unieke maandelijkse gebruikers, waarvan 10 miljoen dagelijks. In totaal zijn er al 241 biljoen minuten live gestreamed. Twitch is eigendom van e-commerce gigant Amazon.

De toekomst

De invloed van gaming technologie breidt zich razendsnel uit naar de marketingwereld. Merken ontwikkelen fun games als marketingstrategie en om merkvoorkeur bij jonge doelgroepen consumenten te creëren. Als sponsor zijn grote merken steeds meer betrokken bij evenementen, competities en spelers in eSports.

De toekomst van gaming en eSports laat zich redelijk goed uittekenen. Het spelen van games wordt steeds realistischer door de ontwikkeling van augmented reality en virtual reality-technologie. Veel kleinere aanbieders op Gamescom laten vernieuwende VR en AR toepassingen zien. Met de opkomst van nieuwe technologie komt de komende jaren full body gaming in beeld. Daarbij is de eSporter totaal onderdeel van het spel en moeten alle fysieke mogelijkheden worden aangewend. De eSporter van de toekomst zal net zo afgetraind zijn als een topsporter. Ook zal de verbinding van eSports met reguliere sportorganisaties steeds sterker worden. Dat is al terug te zien in de enorme invloed die het spel FIFA17 heeft op de voetbalbeleving en de jongere fans.

De ongekende technologische mogelijkheden zullen gaming en eSports steeds populairder maken. Het realistisch gehalte zal de aantrekkingskracht op het grote publiek verder vergroten. Het verschil tussen echte werkelijkheid en virtuele werkelijkheid zal sneller vervagen dan we denken.

Video: Impressie van Gamescom 2017


Headerfoto en foto in tekst: Twitter@Jeroengaliart / Flickr (cc) Marco Verch