14.000 fans in een uitverkochte Lanxess Arena voor de ESL Finals van CS:GO

Op minder dan twee uur rijden van Eindhoven ligt de Lanxess Arena in Keulen (Duitsland). In totaal streden 16 teams daar om een prijzenpot van 300.000 dollar. Naast de 14.000 uitzinnige fans in het stadion keken gemiddeld zo’n 600.000 fans online naar de wedstrijden. Hoog tijd om de wereld van clans, tactieken, kameraadschap en reactievermogen van dichtbij mee te maken. Lees en verwonder je over de wereld van CS:GO.

Wie in het weekend van 5, 6 en 7 juli toevallig in de buurt was van de Lanxess Arena moet toch gedacht hebben dat er een voetbal-, tennis- of basketbalwedstrijd op het programma stond. Rondom het stadion verzamelen grote groepen fans met vlaggen, shirts en liederen van diverse teams. Naast het stadion staat een fanshop, zijn signing sessions en is een partnerzone waar sponsors zich presenteren. De ESL Finals zijn al jaren populair, vanuit heel Europa komen fans naar ‘Cologne’ om team BIG, Fnatic, NAVI, Cloud 9 of ons eigen Team Liquid te supporten. Naast Keulen zijn New York, Hamburg, Birmingham, Belo Horizonte (Brazilië), Katowice (Polen), Genting (Maleisië) thuishavens van de ESL voor de finales van CS:GO.

Afhankelijk van de dag(en) kost een ticket tussen de €30 en €150. Na de ticketcontrole mag je zelf een plaats zoeken in het stadion. Wie dichtbij de actie wil zitten loopt helemaal naar beneden en gaat vooraan zitten. Aan de zijkant verzamelen circa 2000 fans van team BIG zich en creëren een thuisvak voor de Duitse ploeg. Al snel klinkt het ‘LET’S GO BIG, LET’S GO!’. Voor EsportsXperts interviewden we diverse fans uit Frankrijk, Duitsland, Nederland en Noorwegen. Zij volgen de teams, kennen de tactieken en leven met de spelers mee. Bij een gewonnen set staan zij op de stoelen."“Wij kennen elkaar van de game, spelen wekelijks samen en volgen dezelfde teams. Dan spreek je hier af om naar de wedstrijden te kijken en samen een biertje te drinken."

De kijkcijfers zijn jaloersmakend. Een wedstrijd duurt gemiddeld drie tot vier uur. ESL is in de week van de finales 52 uur online. In totaal wordt er 31 miljoen (!) keer gekeken naar de streams waarbij de streamingservice Twitch het meest populair is. Op het hoogtepunt kijken er 745.000 fans. Aantallen waar een Europese voetbalwedstrijden jaloers op zouden zijn.

Voor grote sponsors zijn de ESL Finals de ideale mogelijkheid om zich op een wereldtoneel te presenteren.

Presenting Partner: Intel,

Premium Partner: Vodafone,

Offical Partners: MSI, DHL, Alienware, Logitech en Paysafecard

Official Suppliers: Need for Seat, Warsteiner, H4X en Snipes

Activaties

Deze grote partijen steunen de ESL al jaren. Niet alleen via branding of product placement maar ook gave activaties zoals de ‘DHL Delivery Service’ in het stadion. En wie tijdens de wedstrijd het geluk aan zijn zijde voelt kan online een gokje wagen via Betway. Wedstrijden zijn onvoorspelbaar. Een stand van 0-7 betekent niet dat de ronde verloren is.

De missie van ESL is duidelijk: "To grow esports, to do this for everyone who loves gaming. The fans, the players, the creators around the world. We're here to create electrifying, unforgettable and legendary events to you – the fans!"

En over een paar weken kan jij er zelf bijzijn, want dan gaan we naar de Gamescom. 24 augustus, wees er snel bij want er zijn slechts 60 plekken beschikbaar!

Bronnen: https://esc.watch/tournaments/csgo/esl-one-cologne-2018, https://esport.aftonbladet.se/csgo/pros-react-to-viewership-numbers/, https://liquipedia.net/counterstrike/ESL/One/2018/Cologne.