De maatschappelijke kansen van gaming

Bedrijven en overheidsinstellingen breken het hoofd vaak over hoe te communiceren met jongeren. Traditionele media is uit den boze, e-mails komen tegenwoordig standaard in de spam-box en social media is ook niet altijd de oplossing. Toch zijn er slimme ondernemers die een middel op waarde schatten waar de jeugd zich massaal bevindt: gaming. Een interessante ontwikkeling, al weten veel bedrijven, gemeenten en onderwijsinstellingen nog niet hoe ze ermee om moeten gaan. Hieronder bespreken we twee interessante voorbeelden die aantonen hoe gaming van meerwaarde kan zijn.

Aanleren van nieuwe talen: Chinese-Engelse taalles tijdens het gamen

Esports en gaming zijn in Azië al wat verder ontwikkeld dan in Nederland en het mag dan ook geen verrassing zijn dat hier een opvallend nieuw gaming-concept ontwikkeld is. Taalbureau GoEast verzorgd taallessen in het Chinees en Engels voor particuliere- en zakelijke klanten. Ze staan lokaal bekend om een aantal unieke lesmethodes; zo maakten ze eerder al gebruik van strip- en luchtvaartboeken, maar zetten ze nu ook de virtuele wereld van Fortnite in om hun lessen een podium te geven. Leraar Michael beschrijft in zowel het Chinees (Mandarijn) en Engels wat hij ziet, meemaakt en wat er om hem heen gebeurt. Achteraf bewerkt hij zijn video’s met ondertitel in beide talen en geeft hij een samenvatting van de belangrijkste ‘lessen’. Jaap Grolleman (Nederlandse werknemer van het bureau) vertelde eerder aan Bright dat ze via WeChat gemiddeld 2.000 leerlingen bereiken, meer dan vijf keer zo veel als een regulier bericht.

Een mooi succes voor GoEast natuurlijk, maar vooral het inzicht hoe zij gaming inzetten om een jongere doelroep te bereiken is ontzettend interessant voor ondernemers. Momenteel zien we veel ontwikkelingen in het esports domein, maar de waarde van gaming lijkt vaak nog onderschat. Dit voorbeeld van een uitstekend concept om jongeren te bereiken zou meer aandacht moeten krijgen om ondernemers te inspireren om op een creatieve manier gebruik te maken van verschillende games. Dat kan ook met een maatschappelijk doeleinde zoals de volgende case laat zien.

Politiek en maatschappelijk belang: wetenschappers strijden tegen klimaatverandering

Wie zich goed hebben verdiept in de kansen en mogelijkheden van gaming zijn natuurkundig professor Andrew Bessler en PhD student Henri Drake. Zij zien de mogelijkheden die, in dit geval Fortnite, met zich meebrengt om een unieke doelgroep te bereiken met een maatschappelijke boodschap. Het was Hendri die op dit idee kwam na onderstaande tweet van collega wetenschapper Katharine Hayhoe.

Lees het gehele artikel ‘Gaming als middel voor maatschappelijke doeleinden’ voor verdere uitleg over het tweede voorbeeld.

Headerfoto: Screenshot YouTube