Sponsorreport Survey: Uitgaven aan sponsoring in esports blijven verder stijgen

Steeds meer sponsors richten hun blik op esports. In 2019 zet die trend naar verwachting door. De sponsoruitgaven binnen esports in Nederland zullen dit jaar naar verwachting met 13% stijgen. Dat is in elk geval de conclusie die kan worden getrokken uit het onderzoek dat Sponsorreport in samenwerking met Nielsen Sports heeft uitgevoerd.

Het onderzoek is gericht op de Nederlandse sponsorwereld anno 2018. De sportsponsoruitgaven staan al een aantal jaar onder druk. Maar, op basis van de survey van Sponsorreport en Nielsen Sports, kunnen we voorzichtig concluderen dat de sponsorbestedingen komend jaar weer gaan stijgen. Dat is in elk geval de verwachting die 46% van de respondenten uitspreekt. De ondervraagden hebben een groot geloof in sponsoring. Bijna twintig procent van hen geeft aan in 2019 meer dan tien miljoen euro uit te geven aan sponsoring.

Misschien wel de meest in het oog springende stijging wordt verwacht in de esports-sector. Drie jaar geleden hadden sponsors de esports-sector nog niet echt gevonden. Nu staat het, na de sectoren Sport en Maatschappij / Goede Doelen, al op een gedeelde derde plek van de naar verwachting grootste stijgers in 2019, samen met Kunst en Cultuur. De verwachting van de ondervraagden is dat de sponsoruitgaven binnen esports met wel 13% zullen stijgen in 2019.

Esports is wereldwijd één van de grootste sporten aan het worden. Het WK League of Legends had op het piekmoment bijvoorbeeld een bereik van meer dan 200 miljoen kijkers. Door de toenemende populariteit, vooral onder jongeren, wordt het voor sponsoren ook steeds aantrekkelijker om hun naam aan een competitie of team te verbinden.

Unieke content

Het verkrijgen van unieke content is voor de meeste bedrijven de belangrijkste doelstelling in de sponsorstrategie en binnen esports liggen daar genoeg mogelijkheden. De meest geaccepteerde vormen van sponsoring voor esporters zijn onder andere de sponsoring van een esports-team en het logo van het merk op kleding van een esporter. Als een sponsor investeert in esports, is de beloning groot.

Voor een derde van de volgers vergroot sponsoring de kans op het kopen van producten van het merk, blijkt uit het rapport Esports in Nederland van Nielsen Sports.

Trend zet zich door

Grote internationale merken als Red Bull en Coca-Cola zijn al partner van eSports. Coca-Cola is partner van Riot, de ontwikkelaar van bijvoorbeeld League of Legends. In Nederland is sponsoring in esports ook al behoorlijk populair. Zo zijn grote bedrijven als Ziggo, YoungCapital en PayPal al sponsorschappen aangegaan in esports. Ziggo is bijvoorbeeld al enkele jaren zichtbaar als hoofdsponsor van Ajax esports en initiatiefnemer van de eBattle F1.

De groei van sponsors in deze sector werd ook duidelijk tijdens de jaarlijkse SponsorRingen uitreiking in november 2018. De esports-afdeling van Ajax won de gouden SponsorRing omdat het er in korte tijd in geslaagd is dit domein succesvol te laten zijn binnen de club. Esports draagt onder andere bij aan meer en beter contact met de jeugdige fans.

In januari 2019 werd bekend dat ook Basic Fit de wereld van eSports binnenstapt. Het fitnessbedrijf is een samenwerking aangegaan met de eDivisie. Daarmee heeft de eDivisie nu al vijf partners aan zich gebonden. Naast Basic Fit zijn dat 433, FOX Sports, KPN en Radio538. Volgens het onderzoek van Sponsorreport en Nielsen Sports gaat deze trend zich dus waarschijnlijk ook in 2019 voortzetten.

Benieuwd naar alle resultaten in de Sponsorreport Survey 2018?

In de nieuwste Sponsorreport worden alle resultaten met o.a. extra bevindingen uitgebreid besproken. Bestel het report hier.