Gebrek aan tijd gaat de gehele sport veranderen: Yuppie Kvetch

We krijgen het met zijn allen steeds drukker. Althans zo ervaren we dat - de stadse mens in de spits van het leven in het bijzonder. Ooit dachten we dat apparaten ons leven eenvoudiger zouden maken. Van de wasmachine tot de computer en van de roltrap tot de stofzuiger. Maar het moment dat een robot al ons werk doet en wij met een cocktail in de hangmat liggen is nog heel ver weg. Ondertussen is er wel wat veranderd aan de waarde die we aan tijd hechten. Doordat we kortere uren maken tegen hogere tarieven ontstaat de paradoxale situatie dat we eigenlijk weer langer willen werken omdat dit zo goed verdient. Yuppie kvetch noemen de Amerikanen dat. En eerlijk gezegd, veel mensen zeker in de VS, moeten ook gewoon veel werken, juist omdat ze bijna niets per uur verdienen. Dus de druk op vrije tijd komt van twee kanten. En wat is onze favorite passtime ofwel de belangrijkste bijzaak van het leven? Juist baseball of breder gezien, sport.

Sport krijgt komende jaren flink te maken met deze druk op onze vrije tijd. Allereerst zullen we dat zien in de actieve sporten. Vooral de individuele sporten zullen steeds meer gericht zijn op efficiëntie. Waar Amerikanen normaal gesproken graag spreken van bang for your buck, zal dat steeds vaker draaien om bang for your minute. We zien dit in de grote yuppie agglomeraties al terug. De gyms in New York City en San Francisco specialiseren zich steeds meer in korte trainingen. Waar eerder sessies van een uur of meer normaal waren, zien we nu veel nieuwe lessen van minder dan een half uur. De bekendste is de 7 minute workout (ook bekend als HIT, High Intensity Training) gestoeld op het werk van professor Tabata. Maar er zijn al onderzoeken die aantonen dat zelfs enkele keren per dag een minuut(!) intensief trainen tot gezondheidswinst leidt.

Sporttrend 2015: Snack Sporten & High Intensity Trainingen (HIT)

Ook sport kijken gaat last krijgen van onze tijdsarmoede. Niet voor niets noemde ik hierboven baseball, de langste en meest onvoorspelbare van Amerika's grote vier sporten. Het is niet ongewoon om midden in de wedstrijd te komen en/of te gaan en dit zal alleen maar toenemen. Ook het kijkgedrag op TV en vooral internet zal de Amerikaanse teamsporten tot veranderingen dwingen. Het grote succes van Vines (extreem korte video's op social media) is hiervan een voorbode. We willen alleen nog de hoogtepunten zien, het liefst realtime.

Onze gepercipieerde tijdsdruk gaat de gehele sport veranderen. Dit biedt kansen voor nieuwe korte sporten en sporten die met de tijd meegaan. Als sporten te conservatief zijn, gaat dit ze fans en beoefenaars kosten.

Lees alles in het nieuwe: Sport Amerika Magazine #3