Gloednieuw platform als aanjager van de tennissport in Nederland

Vandaag lanceert de KNLTB het platform Tennis.nl. Het doel? Nederland op een andere manier in aanraking laten komen met de sport tennis. Waar de KNLTB zich tot nu toe voornamelijk richtte op de tennisverenigingen en hun leden, is er nu een platform waar zij met een grotere groep Nederlanders, die nog niet al te bekend zijn met de sport tennis, kunnen communiceren. Koppel daar social media kanalen aan en Tennis.nl is vanaf vandaag voor het grote publiek te benaderen. Het platform moet bij de bezoeker het 'zin in tennis' gevoel oproepen en hen handvatten geven om direct de tennisbaan op te kunnen stappen.

Anders Dielessen, Online Strateeg bij de KNLTB, legt uit wat Tennis.nl is: "Tennis in Nederland kent een rijke cultuur van sport in verenigingsverband en dit zal altijd zo blijven. Maar we zien echter ook dat veel sporters buiten verenigingen om sporten. Het 'zin in tennis' gevoel wat we met het platform willen oproepen hoeft er niet meteen toe te leiden dat men lid wordt van een vereniging, maar wel dat men zin krijgt om (samen met vrienden) de tennisbaan op te stappen."

Dit zal gebeuren aan de hand van verhalen van een doorsnede van tennissend Nederland. Van toptennissers als Kiki Bertens, tot de onbekende tennisser die sinds twee jaar de sport weer heeft herontdekt en nu gepassioneerd elk weekend op de baan te vinden is. De verhalen worden gebracht op zo’n manier dat ze herkenbaar zijn voor de lezer. Los van de nodige inspiratie, gaat het natuurlijk ook om functionele content. Hoe kan de lezer zo snel mogelijk zelf de stap naar de tennisbaan maken?

Zo worden er ook how-to video’s geleverd, artikelen over de voordelen van tennis en licht men iedere maand één van de twaalf provincies uit met daarin de mooiste plekken om te tennissen en de tennisevents die er worden georganiseerd. Zo wordt tennis tastbaar en toegankelijk gemaakt. Voor iedereen is er wel een tennisbaan in de buurt, waarom zou je daar vanavond dan niet al een balletje kunnen slaan?

Dielessen: "Als nieuwe tennissers de weg naar de club hebben gevonden, is het belangrijk dat ze daar goed worden opgevangen zodat er een binding ontstaat met de vereniging én de sport. De KNLTB adviseert clubs dan ook om potentiële nieuwe leden zorgvuldig op te vangen. Verder is er een speciale Tennis.nl nieuwsbrief waar bezoekers zich voor kunnen aanmelden en we ze vanuit de KNLTB kunnen voeden met informatie en handvatten om ontvangers ook via dat middel te helpen te gaan tennissen."

"Tennis.nl is dus een mooie aanvulling op onze bestaande online platformen KNLTB.nl en Centrecourt.nl", vervolgt Dielessen. "Onze bondswebsite KNLTB.nl blijft zich voornamelijk richten op bestaande tennissers die actief tennissen en wellicht ook deelnemen aan competities en toernooien. Deze doelgroep vindt op KNLTB.nl alle alles wat ze moeten weten om hun sport te beoefenen: rangen en standen, reglementen, kalenders, etc. En Centrecourt.nl is het platform voor verenigingsbestuurders en tennisleraren. Zij vinden daar alles wij zij moeten weten. Drie sites dus, met alle drie een heel duidelijk doel en doelgroep."

De mooiste sportsite van Nederland

Onlinebureau RAAK Rotterdam heeft samen met SportVibes de identiteit voor Tennis.nl en het platform ontwikkeld. Daniel Disselkoen, creatief directeur van RAAK Rotterdam: "Niemand kan een geslaagde identiteit ontwerpen als je je huiswerk niet doet. We hebben lang gesproken met tennissers en niet-tennissers, langs het veld gestaan en na een langdurige gravel-loze periode ben ik zelf weer gaan tennissen. Dan valt op dat sporten, net als mensen, een persoonlijkheid hebben. Zo werd tennis door niet-tennissers bijvoorbeeld als een relatief arrogante sport omschreven. Tennis kan een bijzondere stijlvolle sport zijn. Maar arrogante mensen zijn vrij onbereikbaar en dat is tennis nu juist niet. Als je tennis.nl bezoekt, ervaar je een laagdrempelig platform met een uitgesproken identiteit. Dat zit ‘m in allerlei dingen, maar kijk eens naar het kleurgebruik en de animaties. De bewegingen en kleuren van tennis komen namelijk overal terug. Zo hebben we misschien wel de mooiste sportsite van Nederland gebouwd. Of is dat toch wat arrogant?"

Complete online doorvertaling

Het platform zal wekelijks voorzien worden van nieuwe content. "We hebben de onderwerpen voor het komend jaar al bepaald en zullen iedere maand bezig zijn met het maken van video’s en fotoreportages, het schrijven van artikelen, community management en de complete distributie van content op Facebook, Instagram, Twitter en YouTube", aldus Tim Nome, Digitaal Strateeg bij SportVibes. "Het schitterende design van de website verdient een soortgelijke doorvertaling op de social kanalen, we zullen ons naast conversie dan ook voornamelijk focussen op de aantrekkelijkheid van de contentvormen."

Het bekijken van de social kanalen moet, net zoals de website, een beleving worden. "Maar natuurlijk moet de contentvorm wel bijdragen aan een optimale conversie. Want we willen zoveel mogelijk mensen doorverwijzen naar Tennis.nl en daar in aanraking laten komen met de sport tennis! Vandaar ook dat we een uitgebreide social advertising strategie hebben opgezet."

Partners en sponsoren

"Tim en zijn team zullen zich via een zeer uitgebreide social advertising strategie gaan richten op de doelgroep die voor ons als KNLTB belangrijk is. We willen voornamelijk mensen tussen de 25 en 50 jaar met een interesse voor sport of een actieve levensstijl naar het platform toe leiden, maar tegelijkertijd in alle uitingen een bijdrage leveren aan het versterken van de positie van tennissport in Nederland", aldus Dielessen.

Naast een grote groep Nederlanders, is het ook belangrijk dat het platform aantrekkelijk wordt voor huidige en potentiële partners en sponsoren. "Uiteindelijk willen we dat deze partners en sponsoren met ons een bijdrage gaan leveren aan het versterken van de boodschap die we uit willen dragen en de tennissport in Nederland met ons zo groot mogelijk willen maken!"