Go with the big

Om de Amerikaanse sportmarkt beter te begrijpen is het goed om de drie sportgiganten te volgen: Nike, Under Armour en adidas. De strategie van Under Armour is om Nike te out-nike-en: ze werken met dezelfde type commercials, focussen op online communities en binden topatleten aan zich. Vooral talenten, waarvan Jordan Spieth - die zojuist de golf Masters in Augusta won - de meest opvallende is. Het aandeel van Under Armour schoot na de zege van de - met 16 UA logo’s beplakte - Spieth omhoog met 3%. Ook adidas zet volop in op de Amerikaanse markt en gooit het roer compleet om. Ze gaan hun miljoenen dollars inzetten op deals met individuele atleten. Om hiervoor geld vrij te maken, heeft adidas aangekondigd het huidige kledingcontract met de NBA niet te verlengen. Dat contract loopt af na het seizoen 2016/2017.

De omvang van dit contract laat eigenlijk maar ruimte over voor twee merken: Nike en Under Armour. Adidas betaalde voor het huidige contract maar liefst $400 miljoen voor elf jaar. Maar de verwachtingen zijn dat het nieuwe contract heel veel meer waard gaat zijn. Recent werd bekend dat Nike en de NBA ver zijn in de contractonderhandelingen. Met een markt voor basketball sneakers in de VS die bijna $2 miljard waard is en Nike dat via de merken Jordan & Nike meer dan 90% (!) van die markt in handen heeft, is het niet zo gek dat ze budget kunnen spenderen aan de NBA. Nike verlengde in maart ook stilletjes een vergelijkbaar contract met de NFL voor nog eens drie jaar. Dit contract nam Nike in 2010 over van Reebok, dat een dochterbedrijf van adidas is.

Nike verbindt zich aan de allergrootste leagues en de allergrootste clubs

Wanneer Nike naast de NFL ook de NBA van kleding gaat voorzien, wordt de nieuwe strategie van de kledinggigant uit Oregon steeds duidelijker: go with the big. Nike verbindt zich aan de allergrootste leagues en de allergrootste clubs. Alleen op het gebied van atleten blijft Nike investeren in groot en klein, waarbij klein vooral de potentie moet hebben om heel groot te worden. Daarnaast zet Nike volop in op een-op-een contact met haar klanten, via eigen winkels, de webshop, online communities en apps.

Twee dingen vallen op. Ten eerste: er komen voor het eerst in de geschiedenis logo’s op de basketball hemdjes. Als Nike zijn zin krijgt worden dat Nike én Jordan logo’s. Ten tweede Nike is hard op zoek naar een manier om de digitale successen van running ook uit te rollen naar de teamsporten. De lancering van de SNKRS-app is daarin wel eens de eerste stap. De enorme kennis van de NBA van online en mobiel zullen hierbij goed van pas komen.

Met dank aan: SportAmerika #17


Foto's: Nike.com, Kicksonfire & Freshwallpapers.net