Goffin en Wawrinka livestreamen wedstrijden gratis via Facebook

De rol van Facebook in de sportwereld wordt steeds groter. Zowel sporters, sportclubs als sportorganisaties gaan samenwerkingen aan met het sociale netwerk om meer sportfans te bereiken. David Goffin en Stan Wawrinka hadden onlangs een primeur in de tenniswereld. Zij livestreamden gratis wedstrijden via hun eigen Facebook-pagina voor een select groepje fans.

De Belg David Goffin was vorige maand de eerste die zijn wedstrijden via Facebook uitzond. Belgische fans konden zijn verrichten tijdens het ATP-toernooi in Montpellier op de voet volgen. In samenwerking met Largardère Sports - de rechtenhouder van het tennistoernooi in Frankrijk -, Octagon en sponsor AA Drink, werden de beelden van Goffins partijen in België live en exclusief uitgezonden via Facebook. 

Goffin, de nummer 7 van de wereld, reikte in Montpellier tot de halve finales. Zijn fans konden in totaal drie wedstrijden via Facebook bekijken. Exacte kijkcijfers werden niet bekendgemaakt.

Digitale disruptie

In navolging van Goffin besloot ook Stan Wawrinka zijn wedstrijden te livestreamen via Facebook. De drievoudig Grand Slam-winnaar zond in samenwerking met zijn sponsor, spoorwegbedrijf TGV Lyria, beelden van zijn partijen uit tijdens het Open 13 Provence toernooi in Marseille. Alleen volgers van Wawrinka’s Facebook-pagina uit zijn geboorteland Zwitserland, Nederland, België en Luxemburg konden de wedstrijden livestreamen. Ook deze samenwerking werd gesteund door Lagardère Sports.

Overigens moest Wawrinka vanwege een blessure al in zijn eerste wedstrijd opgeven.

Nikolaus von Doetinchem, executive vice president of global media bij Lagardère Sports, over het project: "De digitale disruptie gaat door. We geloven dat atleten en hun platformen een belangrijke rol spelen in het medialandschap. We brengen met deze livestreams via de platformen van sporters de sport dichterbij de mensen die content willen consumeren over hun favoriete sport en sporters. De fans dus. Na het project met Goffin zijn we trots op de samenwerking met een wereldberoemde atleet als Wawrinka om te laten zien dat we het juiste pad zijn ingeslagen op weg naar de volgende stap in de wereld van sportrechten."

Band versterken

De uitzendrechten van de meeste tennistoernooien zijn verkocht aan mediabedrijven die de beelden achter de decoder aanbieden. In Nederland kun je bijvoorbeeld vrijwel uitsluitend live naar ATP-toernooien kijken als je een abonnement op FOX Sports hebt. Door de beelden voor een specifieke groep fans via Facebook aan te bieden, krijgen deze fans de kans een of meerdere wedstrijden van hun favoriete sporter gratis te bekijken. Zo wordt de band tussen sporters en fans versterkt. En daar profiteren beide partijen weer van.


Headerfoto: Shutterstock.com