Grote veranderingen op Facebook: wat betekent dit voor de sport?

De komende weken gaat Facebook een van de grootste veranderingen van de afgelopen jaren doorvoeren. Het platform gaat in het nieuwsoverzicht veel meer de nadruk leggen op berichten die afkomstig zijn van vrienden en familie. Berichten van pagina’s van nieuwsorganisaties worden minder belangrijk. Wat betekent dit voor sportverenigingen die actief zijn op Facebook?

Facebook geeft zelf aan dat het platform 'berichten die uitnodigen tot gesprekken en waardevolle interacties tussen mensen' bovenaan zal zetten in de tijdlijn. Dit zijn veel foto’s of video’s die worden gedeeld door vrienden en familie, of waar zij op reageren.

Minder bereik

Het lijkt voor de hand te liggen dat (organisatie)pagina’s het nog lastiger gaan krijgen om berichten bij een groot publiek zichtbaar te krijgen. Het terugschroeven van het bereik van Facebook-pagina’s is een ontwikkeling die al langer gaande is. Facebook doet dit om het platform zo relevant mogelijk te houden voor gebruikers én vanuit commercieel perspectief. Wil je als organisatie veel mensen bereiken, moet je adverteren.

Facebook erkent dat de nieuwste aanpassingen kunnen leiden tot een daling in het bereik van berichten en dat video’s minder goed worden bekeken. Volgens Facebook verschilt het uiteindelijk per pagina wat er verandert. Facebook-pagina’s waar minder interactie plaatsvindt, dus waarvan mensen vooral berichten passief consumeren, kunnen hierbij harder worden getroffen dan pagina’s waar mensen wel op elkaar reageren.

Interactie nog belangrijker

Wil je als sportclub succesvol zijn op Facebook, wordt het dus nóg belangrijker content te plaatsen die leidt tot interactie. Berichten mét likes, comments, shares en andere clicks zullen naar alle verwachting nog altijd een goed bereik opleveren. Berichten met weinig interactie zullen niet alleen weinig mensen bereiken, maar zijn mogelijk ook negatief van invloed op het bereik van toekomstige berichten vanuit de pagina.

De club kan een aantal dingen doen om Facebook succesvol in te blijven zetten.

1. Sterke content

Het eerste wat je kunt doen is eenvoudig: sterke content maken. Wees nog kritischer op wat je plaatst. Het interactiegehalte van berichten moet hoog zijn. Weet je dat een bericht weinig clicks gaat opleveren? Plaats het bericht dan niet – tenzij een bericht uiteraard héél belangrijk is. Om bewust te zijn hoe goed de content scoort, is het goed om regelmatig de Facebook-statistieken van de clubpagina te raadplegen.

2. Bewuste en actieve achterban

Het tweede dat je als vereniging kunt doen, is jouw achterban bewust maken van de aanstaande veranderingen op Facebook. Als zij ook in de toekomst berichten van de club op Facebook in hun timelines voorbij willen zien komen, is het belangrijk dat ze jullie berichten niet passief voorbij laten gaan. Door hun likes, comments, shares en andere clicks vergroten ze de kans aanzienlijk dat zij de berichten van de club in hun timelines blijven zien én helpen ze dat de club ook zichtbaarder wordt bij andere Facebook-gebruikers.

Besteed in de online kanalen van de vereniging de komende periode vooral aandacht aan de aanpassingen die Facebook gaat doorvoeren en de consequenties die dit voor hen heeft. Hiervoor kan deze voorbeeldtekst (gratis) gebruikt worden.

3. Niet blindstaren op Facebook

Facebook bouwt al gedurende langere tijd het bereik van pagina’s af. Wil je jouw doelgroepen goed (blijven) bereiken? Kijk dan óók verder dan Facebook. Onder meer de clubwebsite, nieuwsbrief, WhatsApp, Instagram en/of Twitter kunnen belangrijke aanvullingen zijn om jouw achterban goed te bereiken.

ZIE OOK: De 10 meest gemaakte Facebook-fouten door sportverenigingen


Headerfoto: Shutterstock.com