Handbal Inside lift mee op succes oranje handbalsters

Wat als de oranje handbaldames afgelopen december niet zo succesvol waren op het WK in Denemarken? Dan had de wereld er voor Handbal Inside waarschijnlijk heel anders uitgezien. Maar in de slipstream van het overweldigende succes van de knuffelvrouwen groeide het handbalplatform in één klap uit tot een interactief en volwassen medium voor de handballiefhebber. Inmiddels gaan de jonge oprichters van Handbal Inside, Stijn Steenhuis (23) en Kevin Kreuger (28), dwars tegen de traditionele mediastroom in met de lancering van een handbalglossy.

De doelstelling om vóór de eerste speeldag van het WK handbal voor vrouwen live te gaan werd gehaald. Maar daarmee konden de handbalgekke grondleggers van Handbal Inside niet voor mogelijk houden dat hun platform, gericht op een relatief kleine en tot voor kort niet explosief populaire sport, zó aan zou slaan. "Er waren tijdens het WK dagen dat wij duizend nieuwe likes per dag hadden", zegt Steenhuis. "Maar we kregen ook mailtjes van handbalfans en clubs die het cool vonden wat wij maakten. Vooral de kracht van Facebook heeft geholpen voor onze bekendheid in het handbalwereldje. Het werd een sneeuwbaleffect."

"Van Oranje tot aan de krochten van de competitie; overal zijn mooie verhalen op te halen"

Inmiddels heeft Handbal Inside bijna 20.000 likes op Facebook en dagelijks veel traffic naar de onlangs vernieuwde website. De vrienden Kreuger en handbalinternational Bobby Schagen staan aan de wieg van het platform. Schagen kende via Twitter een jongen die 'goed was met video en passie had voor handbal'. "Zo ben ik erbij gekomen", glimlacht Steenhuis. "Bobby is zelf te druk met zijn sport, dus hebben Kevin en ik onze schouders eronder gezet. Kevin heeft meer aanleg voor marketing, terwijl ik vaak op pad ga en de contacten leg. Het grappige is dat wij elkaar in totaal maar vijf keer hebben gezien. We bellen en Whatsappen wel elke dag om de taken te bespreken. Een Amsterdammer en een Drent die, zonder dat ze elkaar kennen, iets opzetten. Alleen omdat zij dezelfde passie hebben. Mooi toch?"

Niet te serieus

De content die het duo Steenhuis en Kreuger maakt valt in de smaak bij de handballiefhebber. Naast het vergaren van nieuws gaat het handbalplatform de diepte in met interviews, opinies en columns. Daarnaast gaat Steenhuis geregeld met zijn camera op pad voor reportages met bekende handballers of peilt hij de mening van 'kenners' als commentatoren Evert ten Napel en Raymond Koning. "De content moet niet te serieus zijn", zegt Steenhuis. "De 'losse' manier hoe we het nu aanpakken slaat aan. We proberen de handbalwereld ook zo breed mogelijk te belichten. Van Oranje tot aan de krochten van de competitie; overal zijn mooie verhalen op te halen en daarmee tonen wij de veelzijdigheid van het platform."

Magazine

Daar waar kranten en tijdschriften in oplagen achteruit hollen, durft Handbal Inside het aan om de markt op te gaan met een magazine. Dinsdag 1 november viel het eerste exemplaar bij de abonnees op de mat. En dat terwijl het tijdschrift 'Ik Handbal' eind 2014 nog ter ziele ging. Een verstandige keuze?

Steenhuis: "We wilden het merk Handbal Inside meer body geven en hebben met een magazine inderdaad de stoute schoenen aangetrokken. Door 'slechts' vier keer per jaar te verschijnen vallen wij niet in de valkuil van Ik Handbal. Via een soort crowdfundingsactie hebben we de animo naar een abonnement op het magazine gepeild. Mensen betaalden vooraf het abonneetarief en zou het blad er toch niet komen, dan kregen zij hun geld terug. Zo bouwden we zekerheid in. Het doel was om bij duizend abonnees live te gaan en toen wij die grens naderden, hebben we de gok gewaagd. En het resultaat mag er zijn, al zeg ik het zelf. Met dank aan onze bevriende designer en veel fotografen die iets voor het magazine hebben betekend."

Rijk worden de heren van Handbal Inside vooralsnog niet van hun platform. "De opbrengsten staan op dit moment niet in relatie tot de tijd die wij erin steken, maar dat is niet erg. We bestaan nog niet eens een jaar", zegt Steenhuis. "Maar uit een medium met 20.000 volgers op Facebook moet meer te halen zijn. Door de advertentieverkoop in het magazine hebben we iets boven break-even gedraaid. Maar het is harstikke gaaf om te doen én het staat goed op je cv. Uiteindelijk is het de bedoeling dat Kevin en ik er ons brood mee kunnen verdienen. Dat zou voor ons ook weer een stimulans zijn om nog meer te produceren."


Samenwerking NHV

Een samenwerking met het Nederlands Handbalverbond (NHV) ligt voor de hand. Zeker gezien de teruglopende ledenaantallen van de afgelopen jaren lijkt Handbal Inside een uitgelezen podium voor de bond om de sport nog meer op de kaart te zetten. Terwijl Steenhuis en Kreuger volop kansen zien, blijft het vanuit het bondskantoor in Oosterbeek angstvallig stil.

"Een samenwerking levert voor ons veel nieuwe openingen op, terwijl het NHV gebruik kan maken van een groot podium. We zijn twee keer op gesprek geweest bij de bond, maar daar hebben wij geen fijn gevoel aan overgehouden. Wij hebben inmiddels laten zien welke potentie Handbal Inside heeft en blijven met dezelfde passie voor de sport ons werk doen. We wachten gewoon rustig af en hopen dat de deur op een dag alsnog voor ons open gaat. Daar zou de handbalsport naar onze mening ontzettend veel profijt van kunnen hebben."

Handbal Inside is onder meer te volgen via de website en Facebook.