Heineken ontwikkelt samen met Google platform voor Amerikaanse voetbalfans

Heineken speelt slim in op de stijgende populariteit van het Europese voetbal in de Verenigde Staten. Samen met Google gaat het biermerk proberen fans naar bars in New York te lokken door te laten zien in welk café je naar je favoriete team kunt kijken.

Voetbal is in de VS bezig aan een stevige opmars. Niet alleen zijn er steeds meer (jonge) Amerikanen die lid worden van een voetbalvereniging, ook de aandacht voor de sport op televisie groeit. Zowel de eigen competitie – de MLS – als de grote buitenlandse competities kunnen op steeds meer interesse rekenen. Heineken speelt daar nu op in door samen met Google Maps in kaart te brengen welke cafés voetbal op tv laten zien.

Het programma – dat onderdeel uitmaakt van Heinekens campagne 'Soccer Is Here' – maakt gebruik van een mobiele website waarop fans kunnen zien welke cafés de wedstrijden van hun favoriete team uitzenden. Op soccerishere.com kunnen de fans zoeken op competities, wedstrijden of venue. Het aanbod bestaat uit de Champions League (waar Heineken official sponsor van is), de Premier League, de Primera Division en de Major League Soccer in de VS.

Service

Heineken heeft om en nabij de 200 sportcafés in New York geïdentificeerd en het merendeel doet al mee met het programma. De mobiele website werd gemaakt met behulp van Google Maps API en andere functies van Google. Heineken zal via geo-targeting bijvoorbeeld advertenties en korte video’s tonen op de site.

Het programma is een goed voorbeeld van hoe twee merken kunnen samenwerken en elkaar versterken. Bovendien laat het zien dat brands zich in hun marketing steeds meer toeleggen op het aanbieden van een service in plaats van het alleen maar uitzenden van hun boodschap.

Brandmanager Rob Ryder van Heineken is erg blij met het initiatief. "Toen ik naar vanuit Groot-Brittannië naar de VS verhuisde, wilde ik de wedstrijden van mijn favoriete team Tottenham Hotspur blijven kijken. Maar ik vond het lastig om erachter te komen waar de duels uitgezonden werden."

Grote campagne

De samenwerking met Google is een volgende stap in de grote campagne van Heineken. Het Nederlandse biermerk begon in januari 2015 een partnership met de MLS en in maart van datzelfde jaar lanceerde Heineken de campagne ‘Soccer Is Here’. In de reclames spelen sterren als David Villa, Carli Lloyd en Landon Donovan een hoofdrol. Lloyd, wereldvoetbalster van het jaar in 2015, is volgens Heineken zelfs de eerste voetbalster die ambassadeur is van een biermerk.

Binnenkort start Heineken samen met de Daily Mail ook de verkiezing voor het beste voetbalcafé van New York. Als het concept aanslaat, zal Heineken het programma waarschijnlijk snel uitrollen naar Europa.

Video: Bekijk de reclame met Carli Lloyd


Foto's: Heineken/Google