Het laatste sportmarketingnieuws: Team Visma | Lease a Bike daagt commentatoren uit in The Name Game

In deze rubriek houden we je op de hoogte van het laatste sportmarketingnieuws. Vandaag: Team Visma | Lease a Bike daagt commentatoren en podcasters uit in The Name Game, het uitshirt van de Belgische voetballers op het EK is een ode aan Kuifje en Triple Double en UEFA slaan de handen met een internationale campagne ineen om levens te redden.

Team Visma | Lease a Bike daagt commentatoren en podcasters uit in The Name Game

Wielerploeg Team Visma | Lease a Bike daagt commentatoren en podcasters uit om hun nieuwe teamnaam goed uit te spreken. In The Name Game worden televisie-uitzendingen en podcasts tijdens de komende voorjaarsklassiekers met behulp van AI gecontroleerd op het juiste gebruik van de naam. De campagne is ontwikkeld door sportmarketingbureau On Your Marks.

Deelnemers worden gerangschikt op basis van hoe vaak de juiste teamnaam wordt genoemd tijdens de voorjaarsklassiekers Milaan-San Remo, Ronde van Vlaanderen, Parijs-Roubaix, Amstel Gold Race en Luik-Bastenaken-Luik. De podcast of omroep met de grootste nauwkeurigheid wordt beloond met eeuwige roem en The Name Game Award van Team Visma | Lease a Bike. Via een leaderboard op de landingspagina van de campagne zien deelnemers en fans wie er aan de leiding gaat.

Verdiende aandacht voor sponsors

Richard Plugge, CEO van Team Visma | Lease a Bike, benadrukt het luchtige maar ook serieuze karakter van The Name Game: "Hoewel dit initiatief met humor is ingestoken, willen we ook benadrukken hoe belangrijk onze hoofdsponsors zijn voor ons team en dat zij de vermeldingen en waardering krijgen die ze verdienen”.

Lichtblauw shirt en een bruine broek: Belgisch uittenue is een ode aan Kuifje

De voetballers van België brengen met hun uittenue voor het EK van komende zomer een ode aan stripfiguur Kuifje. Volgens de Belgische voetbalbond "verovert hij nog steeds de harten" van veel mensen. Ze hopen dat het Belgische voetbalteam dat ook zal doen tijdens het EK. Ook de Belgische vrouwen zullen het uittenue dragen.

Net als het personage uit de strips van de Belg Georges Remi, bekend als Hergé, dragen de internationals van België komende zomer een lichtblauw shirt met een wit kraagje. Het meest opvallende daarbij is misschien wel de bruine broek, precies zoals Kuifje die ook droeg. "Niet alle Belgische helden dragen capes”, meldt de nationale voetbalbond bij de presentatie van de nieuwe tenues. Ook de sokken zijn, net zoals Kuifje die droeg, wit.

Bijzondere uitshirts

Het is niet voor het eerst dat de tweede shirts van de Belgen in het oog springen. In 2016 waren de uittenues gebaseerd op de beroemde Belgische wielershirts, als "hommage aan onze wielergeschiedenis", en bij het WK in Qatar kwam het uitshirt tot stand in samenwerking met Tomorrowland. De grafische printen op het shirt waren geïnspireerd op het "wereldberoemde vuurwerk" van Tomorrowland en het shirt stond symbool "voor de gedeelde waarden op het vlak van diversiteit, gelijkheid en inclusiviteit", meldde Tomorrowland. Het shirt werd door de FIFA verboden.

Fotocredits: ANP

Triple Double en UEFA slaan handen ineen met internationale campagne om levens te redden

De campagne richt zich op het belang van reanimatie. Een hartstilstand is de op drie na grootste doodsoorzaak in Europa en elke minuut zonder reanimatie, neemt de overlevingskans met 10% af. Met een indrukwekkende line-up van wereldsterren, waaronder Erling Haaland, Lautaro Martínez, Ana Marković, Ruud Gullit, Gareth Bale, Thierry Henry, Didier Deschamps en Rio Ferdinand, roept de campagne op tot actie.

De campagne nodigt voetbalfans uit om deel te nemen aan een reanimatiecursus op het platform get-trained.com, die toegankelijk is in veertig verschillende talen. In minder dan vier minuten leer je hier de essentiële vaardigheden van reanimatie. In een virtuele kleedkamer nodigt Ruud Gullit voetbalfans uit om samen met de internationale voetbalsterren deel te nemen aan de cursus. Zij geven reacties op de antwoorden die je kiest. Later dit voorjaar lanceert UEFA ook een verkorte versie van de training op Instagram.

Guido Klomp, directielid Triple Double: "Je hoort helaas vaak over hartstilstanden in stadions of op het voetbalveld. Als deze campagne zelfs maar één extra leven kan redden, beschouwen we dat als een succes."

UEFA EURO 2024

De campagne is te zien op alle kanalen van UEFA. Met EURO 2024 op komst krijgt de campagne nog meer zichtbaarheid. Rondom wedstrijden lanceert Triple Double met UEFA TV-commercials die ook zichtbaar zijn in en rondom stadions. Ook in alle fanzones van de tien gaststeden vinden activiteiten plaats rondom dit onderwerp.