Het EK voetbal in Frankrijk wordt het Mobile-EK

Het afgelopen WK voetbal in Brazilië werd ook wel het eerste echte Twitter-WK genoemd. Voor het eerst had de WK-bal een eigen Twitter-account, met ruim drie miljoen volgers, terwijl menigeen Twitter gebruikte om zijn of haar mening te ventileren. Bovendien gingen verschillende acties tijdens het WK flink viral, denk aan #persieing, #cillessensitsonthings en #thingstimhowardcouldsave. Maar niet alleen Twitter was een belangrijke trend tijdens het afgelopen WK, ook mobiel gebruik bleek sterk in opkomst.

Het mag geen nieuws genoemd worden dat mobiel internet gebruik in opkomst is. Dat de ontwikkeling van mobiel gebruik momenteel in sneltreinvaart door dendert, is echter wel iets om ernstig rekening mee te houden.

NOS WK-App

De mobiele NOS WK-app werd de meest succesvolle app tot nu toe van de NOS. ‘Nooit eerder was een app van de NOS zo snel zo succesvol’, schreef Hoofd Digitale Media van de NOS, Lara Ankersmit, niet voor niks in een blog. In datzelfde blog gaf de NOS ook inkijk in de duizelingwekkend succesvolle cijfers van de app. De app bleek in totaal 900.000 keer te zijn gedownload en was goed voor liefst 50 miljoen (!) pageviews. Het succes van de NOS WK-app droeg ongetwijfeld bij aan de nominatie voor de NOS Sport App voor de Sport App Awards een prijs die vandaag wordt uitgereikt.

Lees meer: Google toont de wereldwijde groei van voetbal

Mobiele WK-site

Op beduidend kleinere schaal waren dergelijke succesvolle mobiele cijfers ook waar te nemen voor mijn website over het Nederlands elftal en het WK in Brazilië. Deze website heeft geen eigen app, maar wel een –onmisbaar in deze tijd- responsive mobiele website. Tijdens het WK werd op mijn website www.onze11.nl voor het eerst net zo veel pagina’s bekeken via een mobiel toestel als via een desktop. Ruim 300.000 bezoekers vonden de website via een mobiel toestel en dat waren net zoveel bezoekers die hiervoor hun desktop gebruikten. Voorafgaand aan het WK was het verschil tussen mobiel en desktop nog een goede tien procent.

Plassen en mobieltje pakken

Het is interessant om te zien wanneer men zijn mobiele toestel pakt. Ook daarvoor was een duidelijke trend zichtbaar op onze11.nl. Waar voorafgaand en tijdens wedstrijden het gebruik van mobiele toestellen en desktop ongeveer gelijk was, men gebruikte iets meer hun desktop dan hun mobiel, was tijdens de rust van wedstrijden een extreme piek in mobiel gebruik te zien.

Drinkwater producent Oasen schreef al dat tijdens de rust van WK-wedstrijden een extreme piek in watergebruik van huishoudens was waar te nemen, omdat men en masse naar de WC gaat tijdens de rust. Daar kan aan worden toegevoegd dat men massaal de telefoon pakt in de pauze van voetbalwedstrijden.

Mobiel EK 2016

Een goede (responsive) mobiele website voor sport- en nieuwsorganisaties is anno 2014 dus een absolute must, en dat zal in de toekomst alleen nog maar belangrijker worden. Als het WK voetbal in Brazilië het Twitter-WK genoemd mag worden, zal het EK 2016 in Frankrijk absoluut het Mobile-EK gaan worden.

Afbeeldingen: MorganRKeys - NOSOasen