Het exclusieve oefenduel Ajax - Schalke 04 trok bij Ziggo en UPC meer dan 450.000 kijkers

Het hoofdsponsorschap van Ziggo is officieel slechts 10 dagen onderweg als Ajax op het trainingskamp in Qatar een oefenwedstrijd speelt tegen Schalke 04. De eerste wedstrijd met Ziggo op het shirt en exclusief te zien via de digitale kanalen van Ziggo (kanaal 12) en UPC (kanaal 15). De marketeers zagen het als een eerste activatie en een tipje van de sluiter voor wat nog komen gaat. De wedstrijd eindigde in een 2-0 overwinning en trok maar liefst 450.000 kijkers.

450.000+ kijkers

De winterstop is eindelijk ten einde, de Eredivisie gaat weer beginnen. Terwijl de Premier League gewoon op volle toeren draaide legde een aantal Eredivisieclubs in zonnige oorden de basis voor een succesvolle tweede seizoenshelft. Ajax deed dit in Qatar, op loopafstand van Bayern München. Op de borst prijkt sinds 1 januari de nieuwe hoofdsponsor Ziggo. Op social media kunnen fans de club ook tijdens het trainingskamp op de voet volgen. Bijvoorbeeld via Facebook waar Ajax een fanschare van 1.8 miljoen heeft opgebouwd. Naast de trainingen zijn er ook oefenwedstrijden. Drie dagen voor het oefenduel tegen Schalke 04 verschijnt een bericht op de officiële Twitter, Facebook, website en via Klaas-Jan Huntelaar dat de wedstrijd live en exclusief te volgen zal zijn via de digitale kanalen van Ziggo/ UPC.

Lees ook: Hoe komen de voetbalclubs op social media de winterstop door?

Een speciaal oefenprogramma start op een regenachtige zaterdagmiddag 10 januari om 15.15 op de digitale kanalen van Ziggo (12) en UPC (15). Ajax ziet het als een pilot om het enthousiasme bij de fans te polsen en marketeers zien het als een creatieve activatie en voorbode voor wat de komende viereneenhalf jaar nog komen gaat. De mogelijkheden voor het exclusief aanbieden van (live) Ajax-content is vanaf de bekendmaking van het hoofdsponsorschap een veel besproken onderwerp. De wedstrijd tegen Schalke 04 trekt 450.000 kijkers en bij Ziggo worden de cijfers ongetwijfeld met gejuich ontvangen.

Het enorme aantal kijkers is te verklaren door de winterstop, Eredivisiefans staan al weken te trappelen terwijl andere Europese competities gewoon doorgaan, en natuurlijk het weer, regen en wind. De kracht van eigen (social) media kanalen kan niet worden genegeerd. Ajax heeft meer fans op Facebook dan alle Eredivisieclubs bij elkaar. Feyenoord volgt met 425.000 fans en het oefenduel van de Rotterdamse clubs tegen Emmen (4 januari) trok volgens Kijkonderzoek op het eerste kanaal van FOX Sports 70.000 kijkers. PSV heeft op Facebook 322.000 fans en de wedstrijden tegen Celtic en Sparta Praag voor de Maspalomas Cup (11 januari) trokken in totaal 28.000 kijkers. Appels (semi-open-digitaal) met peren (decoder) vergelijken maar het verschil qua bereik in de winterstop is enorm. 

Exclusieve content

De kijkcijfers zijn een vliegende start voor het hoofdsponsorschap van Ziggo en zal de geruchten omtrent het aanbieden van (live) content via de kanalen van Ziggo/ UPC verder doen aanwakkeren. Ajax is bijvoorbeeld in het bezit van de liverechten voor de Youth League, jeugdelftal A1 en de Ajax Vrouwen. ABN AMRO staat daar op het shirt, maar het zou een interessante service zijn voor de fans aangezien Ajax Exclusive TV in aantallen nog geen wezenlijke bijdrage levert. Vanavond speelt Ajax thuis tegen FC Groningen de eerste officiële wedstrijd met Ziggo als hoofdsponsor op shirts. Voorafgaand aan de wedstrijd presenteren Bigplans, het partnershipbureau van Marcel Beerthuizen, en Kumpany, het activatiebureau van Sportnext-columnist Jan-Paul de Wildt, het activatieprogramma voor de komende maanden. Het Ziggo-team staat onder leiding van Nico Rijkhoff, Director Brand & Sponsoring. Met de cijfers van Ajax - Schalke 04 in het achterhoofd zal ongetwijfeld de komende maanden gekeken worden naar wat er nog meer mogelijk is.

Lees ook: AFC Ajax presenteert Ziggo als nieuwe hoofdsponsor

Lees ook: Ziggo en Ajax bieden entertainment: over de sponsordeal die niet zomaar opeens kwam

Afbeeldingen: AFC Ajax