“Via FC Utrecht kunt u een miljoenenpubliek bereiken. Aan de rand van het speelveld beschikt FC Utrecht namelijk over 216 meter LED boarding. Deze LED boarding is voor de televisiecamera´s niet te missen en geeft u dus de mogelijkheid om bij heel voetbalminnend Nederland in de huiskamer te komen”, aldus de website van FC Utrecht. Toch gaat het niet altijd goed, zo bleek tijdens de wedstrijd FC Utrecht – Differdange 03.
Tijdens de eerste goal van Jacob Mulenga ging de LED boarding achter de goal op zwart. Wie regelmatig voetbal kijkt zal weten dat er vaker fouten worden gemaakt met de LED boarding; uitingen zijn onleesbaar, dubbelzinnig of niet te linken aan een merknaam. Zonde, want slim geplaatste uitingen kunnen voor honderden duizenden euro’s per seizoen aan mediawaarde per merk zorgen.
Hoe zorg je er als merk voor dat je uiting goed leesbaar is op de LED boarding? Hieronder een aantal tips, die gebaseerd zijn op onderzoek van onze collega’s in Duitsland.
Duidelijke korte uiting
Bedenk dat het aantal kijkers dat via de TV naar een voetbalwedstrijd kijkt vele malen groter is dan het aantal mensen in een stadion. De grootste waarde wordt gecreëerd door TV exposure. Korte uitingen worden sneller in zijn geheel getoond dan lange uitingen, waarvan slechts een beperkt deel zichtbaar is. Houd de uiting daarom kort of kies ervoor om alleen de merknaam of het logo te tonen. Uit marktonderzoek blijkt tevens dat korte uitingen op de boarding beter onthouden worden dan lange uitingen.
Contrast in kleuren
Kies voor een duidelijk kleurcontrast. Witte letters op een blauwe uiting zijn beter zichtbaar dan zwarte letters op een blauwe uiting. Plaats je een lijn om het logo of de boodschap, dan lijkt de uiting eruit te springen.
Lettertype, spacing en vetgedrukt
Het klinkt allemaal enorm logisch, maar toch zijn genoeg bedrijven die het vergeten. Kies voor de beste zichtbaarheid een duidelijk lettertype, waarbij de letters vetgedrukt zijn en ver genoeg uit elkaar staan om de boodschap van grote afstand te kunnen lezen.
Voor onder andere alle Eredivisieclubs analyseert Repucom Nederland B.V. de mediawaarden van alle sponsoren in de Eredivisie. Met een speciaal softwaresysteem, worden alle sponsoruitingen getraceerd en aan de hand van een speciaal algoritme gewaardeerd. Aan de hand van TV spottarieven en kijkcijfers worden vervolgens de mediawaarden berekend.
Afbeeldingen: FC Utrecht (Screenshot Fox Sports Eredivisie), JustDoIt (blog.la-concept.de), Ford (Twitter)