Het grootste fan onderzoek in Europa geeft een interessant beeld van de Eredivisie

Wie is de man die wekelijks een felgekleurde sjaal gepassioneerd tussen zijn armen strekt? En wie is de jongen die tijdens de wedstrijd een foto op Facebook deelt? Sinds het seizoen 2009/2010 onderzoekt de Eredivisie in samenwerking met KNVB Expertise ervaringen van fans bij Eredivisieclubs. De positieve punten en ook waar ruimte is voor verbetering. De stadionbeleving wordt de komende jaren een cruciaal onderwerp willen clubs de 4K TV's en de Dolby Surround Sound Systems in standby modus houden. Die beleving staat op een tweesprong.

Het Eredivisie Fan Onderzoek wordt uitgevoerd onder geregistreerde seizoenkaart- en clubcardhouders van alle clubs. De vijfde editie kende twee metingen, 85.000 respondenten en is daarmee het grootste fan onderzoek in Europa. Onderwerpen gaan onder andere over waardering van stadionbezoek, merchandising, sfeer, catering, communicatie en maatschappelijke betrokkenheid.

De Eredivisie fan

De gemiddelde leeftijd van een Eredivisie-fan is 44 jaar, 65% heeft vroeger gevoetbald (slechts 17% heeft nooit gevoetbald) en 18% voetbalt op dit moment. 14% van de fans is vrouw. Het onderzoek heeft een aantal fanprofielen beschreven van jong tot oud en fanatiek tot sporadisch bezoeker. De toeschouwersaantallen laten wederom een positief beeld zien met bezettingsgraden tussen de 97,4% (Heracles Almelo) en 70,1% (FC Utrecht). De sfeer is nog steeds de belangrijkste reden om een wedstrijd in het stadion te bekijken en 94% van de Eredivisie fans beoordeelt het stadionbezoek als (zeer) goed.

Connectiviteit

PEC Zwolle is met een bezettingsgraad van 96,2% (mede dankzij de goede resultaten) in de top te vinden en het IJsseldeltastadion was lange tijd het enige stadion in de Eredivisie met een Wi-Fi netwerk voor de fans. Inmiddels hebben Ajax en PSV stappen gezet naar een Connected Stadium maar de reacties zijn wisselend. De roep naar internet in het stadion klinkt al jaren maar een aantal fans ziet het gloednieuwe Wi-Fi netwerk liever weer verdwijnen en maakte dit begin van het seizoen duidelijk kenbaar. Berichten over de actie verschenen onder andere in The Guardian, Mashable, Yahoo, Metro UK en The Huffingtonpost. In De Grolsch Veste van FC Twente zijn tablets verboden om te voorkomen dat hoogtepunten zich vanuit het stadion over internet verspreiden. In het rapport wordt geen melding gemaakt van (mobiel) internet in het stadion.

Lees ook: Ajax profiteert van Connected Stadium dankzij uitgekiend CRM-systeem en connectivity

Communicatie

De communicatie naar de achterban wordt door de fans als (zeer) goed ervaren zo blijkt uit het onderzoek. Maar liefst 90% van de fans vindt de communicatie van hun club (zeer) goed. De officiële website wordt nog steeds het meest gebruikt gevolgd door de nieuwsbrief, social media, fansite supporters en de club app. Op het gebied van social media gaat Ajax ruim aan kop. Bijna 1.4 miljoen fans op Facebook en 340.320 op Twitter. Feyenoord volgt met 275.000 op Facebook en PSV heeft 115.000 volgers op Twitter.

Het onderzoek gaat verder dieper in op de maatschappelijke betrokkenheid, veiligheid en beschrijft belevingen en bestedingen van een aantal fans. Download het Fan Onderzoek Eredivisie 2013/ 2014.

Afbeeldingen: SharkbaitFootballAwayDays