Het laatste sportmarketingnieuws

Altijd op de hoogte van het laatste sportmarketingnieuws. Dagelijks volgen er meerdere updates.

Vrijdag 20 juni
WK-campagnes van supermarkten
Femke Roest van Sports Intelligence en blogger hier op Sportnext heeft onderzoek gedaan naar de WK-campagnes van Nederlandse supermarkten. Van de drie grootste supermarkten (Albert Heijn, Jumbo en Plus) scoort Albert Heijn het best op bekendheid gevolgd door Jumbo en Plus. Ook wordt de WK-commercial van Albert Heijn het best gewaardeerd (7,2), wederom gevolgd door Jumbo (6,3) en Plus (5,5). Dit leidt echter in veel gevallen niet tot switchen van supermarkt of extra bestedingen.

Kwart van de Nederlanders wil een andere of nieuwe sport gaan beoefenen
46% van alle Nederlanders in de leeftijdscategorie van 5-80 jaar wil de komende tijd meer sporten dan in de afgelopen twaalf maanden zo blijkt uit de maandelijkse Sportdeelname Index door GfK in opdracht van NOC*NSF. Een kwart wil een andere of nieuwe sport gaan beoefenen. De Sportdeelname daalde met 15 punten ten opzichte van april tot 146. In april stond de Sportdeelname Index op een recordhoogte. (meer info)

Best bekeken WK-commercials
Wereldwijd zijn 1.2 miljard minuten aan WK-videos op Youtube bekeken, vier keer zoveel als bij de Super Bowl. De gemiddelde lengte van een WK-video op Youtube is drie minuten, bij de Super Bowl was dit slechts één minuut. De meeste kijkers komen uit Brazilië (61 miljoen), gevolgd door de Verenigde Staten (57 miljoen) en Mexico (50 miljoen). (meer info)

Top 10 best bekeken WK-videos
10. Beats by Dre: The Game Before The Game
9. Nike Football: Risk Everything
8. Castrol: Neymar Jr. v Ken Block
7. Adidas Football: House Match
6. Itaú: Mostra tua força Brasil
5. Adidas Football: The Dream
4. Nike Football: The Last Game
3. Samsung: GALAXY11 The Training
2. Nike Football: Winner Stays
1. Shakira - La La La

Donderdag 19 juni
Runkeeper viert de Olympische spirit

23 juni staat wereldwijd in het teken van de Olympische Spirit. Bij Runkeeper worden alle runs bijgehouden en maken tevens kans op een trip naar het Olympische museum en het hoofdkantoor in Lausanne, Zwitserland.

NOS biedt live beelden met radiocommentaar
Op internet kunnen de live beelden van Nederlandse wedstrijden voorzien worden van het radiocommentaar van Jack van Gelder en Ronald van der Geer. Om de streams gelijk te trekken bezoek de internetsite www.npo.nl/live/nederland1. Het radiocommentaar van Jack van Gelder is, na de wedstrijd tegen Spanje, razend populair.

25% van de Nederlanders wil een andere of nieuwe sport gaan beoefenen
46% van alle Nederlanders in de leeftijdscategorie 5-80 jaar wil de komende tijd meer gaan sporten dan in de afgelopen twaalf maanden zo blijkt uit het maandelijkse sportdeelname onderzoek van GfK in opdracht van NOC*NSF. De Sportdeelname Index is geflink gedaald: 15 punten ten opzichte van april toen de index op recordhoogte stond. Een kwart van de Nederlanders wil een andere of nieuwe sport gaan beoefenen. (meer info)

Woensdag 18 juni
Bestverkopende WK-shirts (meer info)
Spelers
1. Neymar
2. Robin van Persie
3. Clint Dempsey
4. Lionel Messi
5. Cristiano Ronaldo

Teams
1. Brazilië
2. Verenigde Staten
3. Nederland
4. Italië
5. Mexico

Beats by Dre verbannen van het WK door Sony
Twee weken geleden stal Beats by Dre de show met een knallende WK-commercial van vijf minuten. De populaire koptelefoon zal echter niet te zien zijn tijdens het WK, want FIFA-sponsor Sony heeft bij de wereldvoetbalbond erop aangedrongen dat Beats by Dre op wedstrijddagen, in het stadion en tijdens persevenementen niet zichtbaar mag zijn. Sony heeft wel alle spelers een exemplaar van de eigen koptelefoon gegeven.

Lees meer: met muziek de Spelen ambushen

Olympisch Comité van Portugal stelt ATP Event Experts aan als Official Travel Agency en Ticket Re-seller
Het Olympisch Comité van Portugal heeft een partnership gesloten met ATP Event Experts en haar Portugese partner Agência Abreu als Official Travel Agency en Ticket Re-seller voor Rio de Janeiro 2016. Beide partijen richten zich op het ontwikkelen en verkopen van pakketten voor de Spelen, waarbij bezoekers een combinatie wordt geboden van entreekaarten, reis en verblijf ‘We zijn blij dat onze expertise in het organiseren van reizen en corporate hospitality rondom grote sportevenementen is erkend door het Olympisch Comité van Portugal. De nauwe relatie tussen Portugal en Brazilië behelst meer dan vier eeuwen, dus we verwachten veel belangstelling van de vele fans, supporters en natuurlijk de Portugese olympische familie’ zegt Graham Ramsey, CEO van ATPI.

Dinsdag 17 juni
Belkin stopt als naamgever van de wielerploeg Belkin Pro Cycling

Aan het einde van dit seizoen stopt Belkin als naamgever van de Belkin Pro Cycling Team. Belkin geeft in een bericht op de website aan teleurgesteld te zijn in het besluit aangezien de ploeg veel positieve feedback heeft ontvangen op de sponsoring van de wielerploeg. "Het is zonde dat de nieuwe samenwerking niet zal worden verlengd. Met ons motto #ridethefuture hebben we het afgelopen jaar veel goodwill gekweekt in een omgeving die nog steeds hevig bekritiseerd wordt."

Update 19 juni
Het besluit van Belkin om te stoppen met wielersponsoring is vanwege het veranderen van de marketingstrategie. Wielersponsoring werkt enkel goed in Europa zegt de CEO van Belkin Chet Pipkin. Het doel is ehcter om wereldwijd te groeien.

Wielerploegen happen naar financiële steun. Het aantal profploegen in de wielersport is in een vrije val geraakt. Wat is er aan de hand? En kunnen wielerteams minder afhankelijk worden van sponsoring? Lees in het nieuwe SPORTNEXT magazine.

Trends in sponsoring!
Het kennisplatform voor sponsoring, Sponsorreport, organiseert dit jaar haar eerste jaarcongres en drie actuele thema's staan centraal: 1). De innovatie van sponsoring door digitale en social media: Hoe kunnen sponsors én rechtenhouders de content die we met elkaar genereren op creatieve manier gebruiken om hun partnerships nog meer relevantie te geven 2). Hoe B2B het sponsorlandschap verandert! B2B bedrijven veranderen met hun kennis en businesstechnologie de wijze waarop consumenten sport, kunst en entertainment beleven 3). De verschuiving van charity naar social movements: We kunnen nooit voldoende geld inzamelen om alle problemen uit de wereld te helpen. Wat er nodig is, is een verandering in het denken bij de beslissers in de wereld. Het Sponsorreport Jaarcongres 2014, Trends in sponsoring, vindt op 3 juli plaats in een inspirerende omgeving, namelijk de Hermitage Amsterdam. (meer info)

Bavario
Bavaria heeft een campagne op het laatste moment afgeblazen. 'Bavario' zou de bierbrouwer aan het WK verbinden zonder officieel sponsor te zijn en daarmee is een conflict met de FIFA voorkomen. Blauwe kratjes met Bavario stonden volgens marketeers al klaar. Bavaria bevestigt tegenover het AD dat er contact is geweest met de FIFA. In de huidige campagne staat de bekende 'HolánDress' centraal.

Maandag 16 juni
ATPI Official Travel Partner Belkin Pro Cycling Team

Internationale reis- en evenementenorganisatie ATPI en Belkin Pro Cycling Team hebben een samenwerking gesloten waarbij ATPI zich als Official Travel Partner verbindt aan de succesvolle Nederlandse wielerploeg. ATPI is in de samenwerking verantwoordelijk voor alle reizen van Team Belkin waaronder renners, ploegleiding, begeleidingsstaf en management. Dochterorganisatie Referee zal namens ATPI het Belkin Pro Cycling Team betrokken zijn bij het opzetten van een businessclub en het aanbieden van corporatie hospitality rondom diverse nationale en internationale wielerwedstrijden. ‘Door ons aan te stellen als Official Travel Partner bevestigt het Belkin Pro Cycling Team onze expertise, track record en reputatie op het gebied van travel en event management rondom sportevenementen en -organisaties’ aldus Willem Starink, Divisional Managing Director van ATPI.

8.3 miljoen tweets tijdens Spanje - Nederland
In totaal verstuurden 7 miljoen kijkers 8.3 miljoen tweets over de wedstrijd Spanje - Nederland. Piekmomenten waren, logischerwijs, de doelpunten van Van Persie en Robben. 183,076 tweets bij de zweefduik (1-1), 181,726 tweets bij de kopbal (1-3) en 125.800 tweets bij de sprint (1-5). Volg @TwitterData voor statistieken over het WK.

Deschamps: Drones bespioneren ons
De bondscoach van Frankrijk, Didier Deschamps, is ervan overtuigd dat een drone afgelopen dinsdag de training van Frankrijk heeft bespioneerd. Deschamps uitte zijn zorgen tijdens een persconferentie en de FIFA heeft inmiddels een onderzoek ingesteld. De training vond plaats in het Santa Cruz stadion in Ribeirao Preto.

Lees meer: De eerste 'Drone Games' verrassen vriend en vijand

WK Shorttrack 2017 in Ahoy Rotterdam
De internationale schaatsunie ISU heeft het WK Shorttrack toegewezen aan Rotterdam (Sportpaleis Ahoy). In 2015 wordt het EK Shorttrack gehouden in Dordrecht, waar in 2012 ook de finale van de World Cup werd gereden.

Lees meer: Shorttrack: "Wij verkopen topsport"

Google Fit
Na Apple (Health Kit) en Samsung (Sami) gaat ook Google een eigen fitnessplatform aankondigen. Google Fit wordt een centrale plaats waar alle informatie over de gezondheid van de gebruikers wordt getoond en opgeslagen. Google zal tevens een API bouwen voor ontwikkelaars waarmee ze Google Fit kunnen integreren in het systeem van hun eigen apps. En daarnaast gaat Google, volgens Forbes, samenwerken met de producten van wearables. Het is nog onduidelijk of Google Fit een standaarddienst wordt bij Android-toestellen. (meer info)