Het laatste sportmarketingnieuws

Altijd op de hoogte van het laatste sportmarketingnieuws. Dagelijks volgen er meerdere updates.

Donderdag 24 juli
Geen WK in Engeland zolang Blatter aan de macht blijft

De voorzitter van de Engelse voetbalbond, Greg Dyke, heeft bekend gemaakt dat Engeland geen kans wil maken op het organiseren van een WK zolang de huidige voorzitter van de FIFA, Sepp Blatter, daar in functie is. Dit mede naar aanleiding van vermeende corruptie bij de toewijzing van het WK 2022 aan Qatar. (meer info)

Barclays Premier League te zien in bioscopen in Verenigde Staten
NBC Sports, broadcaster van de Barclays Premier League in de Verenigde Staten, is een samenwerking aangegaan met het entertainment bedrijf Fathom Events. De Engelse competitie is komend seizoen te zien in 33 bioscopen in de Verenigde Staten en start vanaf de openingswedstrijd op 16 augustus. Wekelijks is op zaterdag een wedstrijd te zien. Fanthom Events heeft eerder al ervaring op gedaan met de Olympische spelen en Mixed-Martial Arts (MMA). De toegangsprijs is niet bekend gemaakt. "Tijdens het WK is duidelijk geworden dat Amerikanen klaar zijn om de sport te omarmen" aldus CEO van Fanthom Events John Rubey. (meer info)

Woensdag 23 juli
Opvallende tweet van FIFA zorgt voor boze reacties

Veel verontwaardigde en boze reacties naar aanleiding van een tweet van de FIFA waarin verwezen wordt naar een ceremonie voor het WK 2018 in Rusland. De ceremonie werd gehouden in Samara om de start van de bouw van een stadion voor het WK te vieren. Wereldvreemd en een oproep tot boycot van het WK staan onder de tweet.

Team Activia hoort bij nieuwe wieler- en schaatsploeg
Team Activia gaat onderdeel uitmaken van de nieuwe gecomineerde schaats- (BrandLoyalty) en wielerploeg (Belkin) met Lotto als hoofdsponsor. Vooralsnog werd Activia namelijk niet genoemd in de constructie en werd alleen gesproken over een samenwerking tussen twee mannenploegen. Schaatscoach Jac Orie: "Ik wil per se vrouwen erbij houden, omdat ik geloof dat de totale ploeg dan beter functioneert."

Lees meer: Lotto breekt wielersponsormarkt open!

Vierde shirtsponsor in de Serie A
Serie A heeft unaniem een stemming aangenomen waarmee een vierde sponsor op het shirt wordt toegestaan. De nieuwe sponsors hebben een ruimte van 200 vierkante centimeter aan de achterkant van het shirt vlak onder het nummer. Niet alle clubs hebben direct een nieuwe sponsor beschikbaar maar de mogelijkheid ligt er. Een interessante optie nu de stadionbezoeken drastisch dalen. Het Italiaanse voetbal noteerde een daling van 6% in het aantal bezoekers in 2012-2013. Dit is onder meer te wijten aan slecht onderhouden stadions, dure ticketprijzen en veel livewedstrijden op TV.

Tam Tam en KNSB zetten schouders onder Schaatsen.nl
Het full service digital agency Tam Tam gaat samen met de KNSB het platform Schaatsen.nl ontwerpen. De start begint bij een redesign van de huidige Schaatsen.nl website en de nieuws app. Daarnaast moet een speciale module ontwikkeld worden voor het natuurijsseizoen. In de volgende fase zal worden gewerkt aan het optimaliseren en uitbreiden van Schaatsen.nl. Een ontwikkeling die plaatsvindt in samenwerking met een (nog te selecteren) contentpartner, CRM partner en KNSB hoofdsponsor KPN. De laatstgenoemde is verantwoordelijk voor de hosting van het platform. (meer info)

Dinsdag 22 juli
Ajax-phone van Huawei in de maak?

De verkopen van Huawei, de Chinese ICT-dienstverlener en Official Partner van Ajax, zijn in het eerste half jaar met 19% gestegen tot bijna €17 miljard. Als partner van Arsenal (en sinds kort Schalke 04) is de Huawei Ascend P7 Arsenal Edition met 4G gepresenteerd. Speciaal voor de trouwe fans met een aantal bijzondere wallpapers, apps voor het bekijken van hoogtepunten via de BBC iPlayer app en FIFA14. De telefoon komt begin augustus op de markt. Wie weet volgt een Huawei Ascend P7 Ajax Edition spoedig? (meer info)

SBS haalt uitzendrechten Jupiler League en oefenwedstrijden Oranje 
SBS heeft de uitzendrechten van samenvatting van de Jupiler League en de vriendschappelijke oefenwedstrijden van het Nederlands elftal voor de komende twee jaar binnengehaald. De live-wedstrijden van de Jupiler League zijn te zien bij FOX Sports. De samenvattingen zijn vanaf 8 augustus te zien bij SBS (Net 5, SBS6 en Veronica). De wedstrijden worden gespeeld van vrijdag tot en met maandag, FOX Sports zet deze uit op vrijdag, zaterdag en maandag. (meer info)

Maandag 21 juli
​Berlin Läuf en Golazo sports vormen Golazo sports Duitsland
Berlin Läuft, organisator van tal van stratenlopen, en het sportmarketingbedrijf Golazo sports vormen samen Golazo sports Duitsland. BIG 25 Berlin is met ruim 11.000 lopers de grootste en bekendste van vijf stratenlopen die Berlin Lauft jaarlijks organiseert. Jaarlijks staan in totaal ruim 30.000 lopers aan de start bij de Airport Night Run, Mazda IGA-Lauf, Volvo Tierparklauf en Asics Grand 10 Berlin. Met de samenwerking zet Golazo Sports, na België, Nederland, Frankrijk en Kenia, een stevige voet aan de grond in Duitsland. Bob Verbeeck, CEO Golazo: "Onze missie is om zoveel mogelijk mensen aan het bewegen en het sporten te krijgen. Berlin läuft past perfect in dat plaatje. We kijken er naar uit om samen een sterk Golazo sports Duitsland uit te bouwen." (bron: Sport.be)

Bob Verbeeck in het laatste SPORTNEXT magazine
"We werken nu in diverse landen als partner van bestaande evenementen en/of organisatoren die de thuismarkt perfect kennen. Onze inbreng zal er vooral uit bestaan om zowel binnen het betreffende land als tussen de diverse landen synergieën op te zetten, om ons model zo goed mogelijk te combineren met de plaatselijke sterktes en de Belgische succesformules ook elders op te starten." 

Lees de column 'Ex(s)port' door Bob Verbeeck

Lotto en BrandLoyalty verzekeren toekomst Belkin wielerploeg
De toekomst van de Belkin wielerploeg is gegarandeerd dankzij het instappen van Lotto als nieuwe hoofdsponsor zo meldt de Telegraaf. Naast Lotto stapt ook BrandLoyalty in als sponsor en de wieler- en schaatsploeg krijgen dezelfde identiteit en uitstraling. De CEO van BrandLoyalty spreekt over een internationale primeur: "Eigenlijk wordt het een gecombineerde ploeg dat op logistiek en organisatorisch vlak, maar ook op sporttechnisch gebied de handen ineen slaat. Je kunt het zien als twee ploegen, namelijk een schaatsploeg en een wielerploeg, met één en dezelfde uitstraling” aldus Robert van der Wallen. Het akkoord laat nog enige tijd op zich wachten. De mogelijkheid bestaat er op korte termijn nog een derde sponsor wordt toegevoegd. De wens van Lotto is een samenwerking van vier jaar waarbij de partijen na twee jaar om tafel zitten. 'Twee plus twee jaar, vanwege de olympische cyclus in het schaatsen.' zegt ploegleider Richard Plugge op de persconferentie tijdens de rustdag van de Tour de France.

Lees hier alle blogs over de Tour de France

Continental stopt FIFA-sponsorship
De Duitse bandenfabrikant Continental, bekend van de WK-campagne Conticabana, stopt met de sponsoring van de FIFA World Cup. Ook de sponsoring van Bayern München wordt niet verlengd. Voetbal blijft wel de belangrijkste sport, de focus komt echter te liggen op regionale samenwerkingen om zodoende beter in te kunnen spelen op specifieke wensen. 

IOC dichter bij eigen sportzender
Het Internationaal Olympisch Comité (IOC) staat defintief achter het opzetten van een eigen sportzender. Als voorbeeld dient National Geographic Channel. In december wordt het voorstel al dan niet goedgekeurd door de IOC-leden en daar is ook de medewerking van nationale Olympische comités en sportfederaties vereist. Vervolgens start de zoektocht naar sponsors en gesprekken met distributiepartners. Doel van de TV-zender is de continue verspreiding van de Olympische gedachte, ook buiten Olympische jaren. (meer info)

Lees meer over het plan van Bach: de jeugd heeft de toekomst

M Line breidt sportnetwerk verder uit
M Line en NOC*NSF zijn tot en met de Spelen van PyeongChang 2018 een samenwerking aangegaan. Het Nederlandse matrassenmerk leverde onder andere de matrassen in Vancouver, Beijing, Londen en tijdens de Olympische Spelen in Sochi. Daarnaast ondersteunt M Line topsporters Epke Zonderland, Team Belkin, Spaanse hockeybond, Eva de Goede, Marlou van Rhijn en Mark Tuitert. M Line zal NOC*NSF/TeamNL voorzien van advies, producten en de nieuwste technieken op het gebied van slapen. 'Wij positioneren ons al jaren als hét slaapsysteem voor topsporters. Samen met onze sportmarketingpartner Triple Double hebben we de afgelopen jaren ruim driehonderd topsporters begeleid in hun keuze voor M Line producten. Op advies van ons sportmarketingbureau worden we vanaf heden nóg intensiever betrokken bij de Nederlandse topsport als officiële samenwerkingspartner van NOC*NSF/TeamNL op het gebied van matrassen en slaapcomfort. We zijn trots dat we op deze manier ons steentje mogen bijdragen en gaan deze uitdaging vol vertrouwen aan.' aldus Ton Anbeek, CEO Beter Bed Holding NV.