Altijd op de hoogte van het laatste sportmarketingnieuws. Dagelijks volgen er meerdere updates.
Vrijdag 1 juli
Seksshop wordt sponsor bij NAC Breda
Europa's grootste seksshop, Pabo, gaat de voetbalclub NAC Breda voor minimaal een jaar sponsoren. De campagne 'verras je partner' start met reclameborden langs het veld maar wordt in de loop van het seizoen verder uitgebreid zo meldt Omroep Brabant. Ook met FC, Utrecht, Heerenveen, ADO Den Haag, FC Groningen en Excelsior is een overeenkomst gesloten. Willem II was niet geïnteresseerd. (meer info)
Donderdag 31 juli
Champions League bij RTL7
De kans is groot dat de Champions League vanaf seizoen 2015-2016 bij RTL 7 te zien is zo meldt Voetbal International. UEFA en RTL 7 zouden de deal al rond hebben maar deze moet eerst nog door de aandeelhouders van RTL Nederland worden goedgekeurd. Dit betreft de uitzendrechten voor het open net (één wedstrijd per speelronde), Sport1 heeft de uitzendrechten voor de decoder (alle wedstrijden). Het komende seizoen is de Champions League op het open net nog bij de NOS te zien. (meer info)
Marketing directeur Apple iTunes naar Internazionale
Internazionale heeft Claire Lewis, een voormalig marketingdirecteur bij Apple iTunes, aangesteld als de nieuwe marketingdirecteur. Lewis werkte zeven jaar bij Apple aan de ontwikkeling van iTunes in Engeland, Ierland en de Noordse landen en was wereldwijd verantwoordelijk voor het iTunes music festival. Doel is om de wereldwijde fanbase van Internazionale te bedienen en doen groeien.
Aandacht voor kinderen met een spierziekte
Aanstaande zondag zullen de spelers van Ajax en PEC Zwolle voorafgaand aan de wedstrijd om de Johan Cruijffschaal met kinderen op hun het veld oplopen. Dit is bedoeld om aandacht te vragen voor spierziektes bij kinderen. In het kader van Zwaluwen Jeugd Actie nemen meerdere spelers een kind op de rug mee het veld op.
Woensdag 30 juli
Hardlopers leven drie jaar langer dan niet-hardlopers
Eens in de zoveel tijd komt er een onderzoek naar buiten over de relatie tussen voldoende bewegen (bijvoorbeeld hardlopen of wandelen) en de levensduur van een mens. Uit onderzoek van het Amerikaanse departement voor gezondheid blijkt dat minimaal 30 minuten hardlopen de levensduur met 30% verlengd. Het maakt geen verschil of een mens 30 minuten of 2 uur per week hardloopt. "Meer hardlopen dan de standaard zorgt niet voor een betere gezondheid." Naast de 30% levensduur is er ook 45% minder kans op hartkwalen of hersenbloedingen en gemiddeld leven hardlopers drie jaar langer dan niet-hardlopers. "Bewegen verbetert het leven en de duur zeker" zegt Clyde Yancy, professor aan de Nortwestern University Feinberg School of Medicine. (meer info)
Na een jaar alweer een nieuwe COO voor Puma
Puma heeft Lars Radoor Soerensen aangesteld als de nieuwe Chief Operation Officeren en heeft benadrukt geen investeerder te worden in de Duitse voetbalclub Borussia Dortmund. Soerensen, voorheen werkzaam bij adidas en Esprit, vervangt Andy Koehler die vanwege persoonlijke omstandigheden alweer een jaar na zijn aanstelling de functie verlaat. Puma is momenteel druk bezig om zich te herpositioneren na een mislukt avontuur bij de combinatie sport & lifestyle. Op 7 augustus start de nieuwe marketingcampagne met Usain Bolt, Mario Balotelli en golfer Rickie Fowler en loopt tot en met de Spelen van 2016. Dit jaar moet de ommekeer zijn.
Messi voor Rusland, Neymar voor Brazilië
Naast het maken van doelpunten moet Lionel Messi het komende jaar aan de basis staan van de commerciële activiteiten in Rusland zo meldt vice-voorzitter van Barcelona, Javier Faus tegenover Reuters. Daar zijn immers nog geen samenwerkingen met grote businesspartners. In Brazilië zorgt Neymar voor de commerciële activiteiten. "We zijn wereldwijd veel sterker vertegenwoordigd dan vier jaar geleden" naar aanleiding van de presentatie van de financiele cijfers 2013/2014. De Spaanse club brak voor het eerst door de grens van €500 miljoen omzet.
Dinsdag 29 juli
Sponsoring Tour de France 50 procent goedkoper
Met dank aan Lance Armstrong en de vele dopingschandalen is sponsoring van een wielerploeg in de Tour de France een koopje zo zegt sponsoradviseur Frank van den Wall Bake tegenover Bloomberg. Toch biedt sponsoring in het wielrennen meer mogelijkheden dan ooit te voren omdat het in vergelijking met andere sponsormogelijkheden nog steeds value for money biedt en dan met name voor bedrijven die zich richten op de Europese markt. Wielrennen is bijvoorbeeld in veel landen zichtbaar op de vrij toegankelijk televisie in plaats van achter de decoder. (meer info)
Betere beeldkwaliteit FOX Sports GO
Vlak voor het begin van het nieuwe voetbalseizoen is de beeldkwaliteit van de mobiele FOX Sports GO-dienst verbetert. Met de mobiele dienst kunnen voetballiefhebbers on-the-go wedstrijden bekijken. De app maakt al gebruikt van een techniek waarbij de beschikbare snelheid van de verbinding leidend is voor de beeldkwaliteit. Mocht er nu een snellere interverbinding zijn dan wordt betere beeldkwaliteit een optie. (meer info)
Shirtsponsors in de Premier League
Met dank aan de grote sponsordeal tussen Manchester United en Chevrolet is de gezamenlijke waarde van shirtsponsors in de Premier League tot een recordhoogte van ruim €240 miljoen gestegen. De zes grootste sponsors vertegenwoordigen 79% van de waarde. Manchester United alleen is als even groot als de veertien kleinste deals samen. In totaal zijn veertien van de twintig bedrijven buiten Engeland gevestigd. (via Sporting Intelligence)
Maandag 28 juli
ATPI voor vier seizoenen Partner van Feyenoord
Feyenoord heeft voor de komende vier seizoenen een partnership met de internationale zakelijke reis- en evenementenorganisatie ATPI voor onder meer de buitenlandse reizen van het eerste elftal, directie, scouting en andere medewerkers van de club. Ook voor sponsoren en relaties naar Europese wedstrijden (bijvoorbeeld voor de voorronde van de Champions League tegen Besiktas) en trainingskampen verzorgt ATPI vanaf heden de reizen. ‘Net als Feyenoord hecht ATPI veel waarde aan kwaliteit. Wij zien de toekomst van Feyenoord met veel vertrouwen tegemoet en kijken uit naar de komende vier seizoenen.’ zegt Willem Starink, Divisional Managing Director van ATPI. ATPI wordt een van de vier Partners van Feyenoord, naast Pepsi, Hagero en Weber Beamix. (Foto: Bas Raemakers)
BSkyB neemt Sky Italia over en een belang in Sky Deutschland
De Britse broadcaster BSkyB heeft definitief Sky Italia overgenomen van 21st Century Fox, onderdeel van Rupert Murdoch's News Corporation. Daarnaast neemt BSkyB een belang van ruim 57 procent in Sky Deutschland. In totaal betaalt BSkyB €2,6 miljard euro voor Sky Italia en €3,79 voor de aandelen in Sky Deutschland. Rupert Murdoch zoekt naar mogelijkheden om Time Warner over te nemen maar zag een bod van €80 miljard afgewezen worden. Met de overname komt meer slagkracht.
FreeSport programma van Coca-Cola ontvangt €1.3 miljoen
Londen investeert €1.3 miljoen in het faciliteren van gratis sportevenementen in de stad. De investering maakt onderdeel uit van de FreeSport programma met Coca-Cola (het frisdrankmerk investeert in totaal €25 miljoen). In totaal kunnen 34.000 van alle leeftijden gratis sporten op en rond 600 sportclubs. Vanaf 2009 hebben al 60.000 mensen gratis gebruik gemaakt van sportevenementen via het FreeSport-programma.
Omzet sportproducten van TomTom verdubbeld
TomTom heeft bij de half jaar cijfers aangekondigd dat de inkomsten uit sportproducten meer dan verdubbeld zijn, met dank aan de Cardio GPS Sports Watch. Het sporthorloge is inmiddels beschikbaar in 26 landen. De omzet van de consumenten divisie daalde licht tot €169 miljoen ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar.
Wielerkoorts in Nederlands
Uit onderzoek van Sports Intelligence blijkt dat 1 op de 3 Nederlanders geïnteresseerd is in wielrennen, dat maakt het de derde sport van Nederland op het gebied van interesse. Mannen zijn met 45% aanzienlijk meer geïnteresseerd in wielrennen dan vrouwen (15%). De top 5 bekendste criteriums van Nederland zijn: Acht van Chaam, Daags na de Tour Boxmeer, Bavaria Profronde Stiphout, Draai van de Kaai en Rabobank Gouden Pijl Emmen. Profronde van Surhuisterveen en Wateringen vallen net buiten de kopgroep op plaats 6 en 7. 55% van de mannen boven de 20 jaar is bekend met wielercriterium Acht van Chaam.