Altijd op de hoogte van het laatste sportmarketingnieuws. Dagelijks volgen er meerdere updates.
Vrijdag 24 januari
Ad Blitz Super Bowl
Speciaal voor de Super Bowl heeft Youtube een channel gemaakt waar alle teasers voor de veel besproken commerials te vinden zijn. Niet geheel onlogisch dat merken nu al een tipje van de sluier oplichten, 60% van de meest gedeelde commercials worden voor de Super Bowl gelanceerd. Een aantal commercials worden via het kanaal voor het eerst naar buiten gebracht.
FC Barcelona en NAC Breda
Sandro Rossel is afgetreden als voorzitter van FC Barcelona. Naar aanleiding van de veel besproken transfer ontving Rossel verschillende doodsbedreigingen. Een Spaans rechtbank gaat beoordelen of er geld is verduisterd bij de overgang van Neymar van Santos naar FC Barcelona afgelopen zomer. Hemelsbreed 1148 kilometer verderop in Breda is Justin Goetzee definitief benoemd tot algemeen directeur van NAC Breda. Goetzee trad vorig jaar als commercieel directeur in dienst bij NAC, Graeme Rutjes werd twee weken geleden al aangesteld als technisch directeur na het vertrek van Jeffrey van As.
Donderdag 23 januari
Manchester City neemt de Australische voetbalclub Melbourne Heart FC over
De eigenaren van Manchester City hebben samen met de Rugby Club Melbourne Storm de Australische voetbalclub Melbourne Heart FC met onmiddellijke ingang overgenomen. "We zijn blij met de kans om van Melbourne Heart een van de meest succesvolle voetbalclubs in Australië en de regio te maken." Rob Wielaert, Orlando Engelaar en trainer/coach John van 't Schip voetballen bij Melbourne Heart. (Lees meer)
Eerste beursgenoteerde sportmarketingbureau in China
Oceans Marketing gevestigd in Beijing wordt als eerste sportmarketingbureau beursgenoteerd aan de Chinese Stock Market. Vrijdag 24 januari wordt de eerste handelsdag. Het bureau is in 2006 opgericht en bouwde destijds een reputatie op als de exclusieve samenwerkingspartner van de FIFA bij de organisatie van het WK voetbal voor vrouwen in China 2007. Onder andere de Italiaanse voetbalclub Juventus en de Australian Open zijn klanten bij Oceans Sportsmarketing.
PSV Phoxy Club en Dierenrijk sluiten vriendenschap
De kidsclub van PSV, Phoxy Club, en Dierenrijk gaan samenwerken. De mascottes Phoxy en Pico sluit vriendschap en door de samenwerking kunnen 20.000 PSV Phoxy Club leden een aantal verrassingen verwachten. De trapopgang naar de Family Corner wordt geheel in het thema van Dierenrijk omgetoverd en Phoxy krijgt een eigen Phoxy Hol in Dierenrijk. Daarnaast staan er evenementen op de planning.
#SelfieOlympics
De Spelen zijn al in volle gang, de #SelfieOlympics wel te verstaan. Uitdaging is om de meest orginele selfies te maken en dat gaat vaak gepaard met lenige en ludieke poses. Volg #SelfieOlympics en doe mee om kans te maken op de gouden medaille.
Woensdag 22 januari
Nieuw Nou Camp
FC Barcelona heeft een plan gepresenteerd voor de herbouw van Nou Camp. Kosten: €600 miljoen. Capaciteit: van 99,354 naar 105.000. Er komt een nieuwe ring met skyboxen, restaurants, VIP-faciliteiten en 3.500 corporate seats. De bouw van een nieuw stadion wordt geschat op €1.2 miljard. De herbouw wordt opgedeeld in acht delen van 2016 tot en met 2024.
Dinsdag 21 januari
De officiële app over TeamNL Sochi 2014
Onze Nederlandse sporters op de voet volgen op weg naar en tijdens de Winterspelen in Sochi? In de app van NOC*NSF staat alle informatie over de sporters, het laatste nieuws, het programma, en de resultaten. Wil je geen wedstrijd van jouw favoriete sporter missen zet dan de reminder aan. De NOC*NSF TeamNL app is ontwikkeld door Infostrada Sports. Ook na Sochi blijft de app handig om de prestaties van TeamNL te blijven volgen. Kortom: een must-have.
Download in de App Store - Google Play Store
Beste jeugdopleiding komt uit Amsterdam
Uit Zwitsers onderzoek blijkt dat de jeugdopleiding van Ajax de meeste Europese profspelers oplevert. Op dit moment spelen er 69 spelers uit de opleiding van de Amsterdamse voetbalclub bij een club die in de hoogste competitie van een Europees land uitkomt. Op de tweede plaats staat Partizan Belgrado met 86 spelers en FC Barcelona volgt op de derde plaats met 61 spelers.
OL-Fitbit
Olympique Lyonnais en FitBit hebben een speciaal OL-exemplaar gemaakt. De FitBit meet de hele dag alle bewegingen en door op het clubembleem te drukken ziet de voetbalfan direct zijn of haar voortgang. Helaas is de app niet van een special thema voorzien. Bekijk hier de speciale clubversie.
Maandag 20 januari
Vanavond: Anelka-gate
Zoopla, shirtsponsor van West Bromwich Albion FC, dreigt de naam van het shirt te halen als de aanvaller Nicolas Anelka vanavond speelt tegen Everton. De Britse voetbalbond FA onderzoekt momenteel een gebaar van Anelka op 28 december tijdens een wedstrijd. Het gebaar zou antisemitsch opgevat kunnen worden, de spits zegt zelf dat er geen politieke bedoeling voor waren. De Franse minister van sport, Valerie Fourneyron, reageerde via Twitter: "Anelka's gebaar is een schokkende provocatie, walgelijk. Er is geen plek voor antisemitisme op het voetbalveld.''
Update: 16:08
Zoopla heeft bekend gemaakt aan het einde van dit seizoen het sponsorcontract te beeindigen. Dit naar aanleiding van het gebaar door Anelka. (Lees meer)
WK Clubvoetbal voor vrouwen
FIFA onderzoekt de mogelijkheid om een WK Clubvoetbal voor vrouwen te organiseren. Het voorstel werd voorgelegd tijdens de eerste meeting van het FIFA Task Force voor vrouwenvoetbal. Tijdens de meeting werd tevens de strategie van de FIFA omtrent vrouwenvoetbal (ontwikkeling, marketing, communicatie, gendergelijkheid) onder de loep genomen. De resultaten en voorstellen worden op 13 februari gepresenteerd. "FIFA moet de motor achter de ontwikkeling van het vrouwenvoetbal zijn en de taskforce doet er alles aan om de missie te doen slagen" aldus voorzitster Moya Dodd.
NBC produceert tijdens de Spelen unieke video content voor Facebook
NBC gaat tijdens de Winterspelen in Sochi voor het eerst video content tonen via Facebook. De unieke content moet online gesprekken op Facebook en Twitter gaan prikkelen. "Naar aanleiding van het succes bij de Spelen in Londen zoeken we naar nieuwe manieren om de Olympische liefhebbers nog beter te bedienen in de vraag naar content. Alles met de intentie om onze multi-platform uitzendingen onder de aandacht te brengen."
Veertien eredivisieclubs staan voor een dilemma
Als gevolg van nieuwe wetgeving, die de onafhankelijkheid van accountants moet garanderen, mogen accountants sinds 1 januari niet meer de boeken van clubs controleren waarvan zij ook sponsor zijn. KNVB en veertien eredivisieclubs moeten op zoek naar een nieuwe account. Er is een overgangsregeling ingesteld: Alle contracten die voor medio december zijn getekend blijven uiterlijk tot 1 januari 2016 geldig. Dilemma: sponsor verliezen of een nieuwe account aanstellen?