Het laatste sportmarketingnieuws

Altijd op de hoogte van het laatste sportmarketingnieuws. Dagelijks volgen meerdere updates.  

Vrijdag 10 oktober
IOC wil Winterspelen niet verplaatsen
Het Internationaal Olympisch Comité ziet geen toekomst in het verplaatsen van de Winterspelen voor het WK van 2022 in Qatar. De onduidelijkheid over waar en wanneer het WK zal gaan plaatsvinden blijft. Umberto Gandini, vice-voorzitter van de European Club Association (meer dan 200 clubs) deed het voorstel maar het IOC wil niet van de plannen afwijken.

Continental tot en met 2018 official partner van de KNVB
Continental en KNVB hebben de bestaande samenwerking met vier jaar verlengd. Tot en met 2018 blijft Continental official partner van de KNVB. Na de succesvolle WK-campagne is Continental klaar voor de winter als official partner van de warming-up. 91% erkent het belang van een goede warming-up maar slechts 53% weet hoe deze uit te voeren. Een goede warming-up voorkomst blessures en daarom luidt het devies: "een goede warming-up daar scoor je mee!". 

Lees ook: warmlopen voor het WK op de Conticabana in Scheveningen

Donderdag 9 oktober
ARAG en KNVB verlengen tot en met 2017
In de Week van de Scheidsrechter hebben ARAG en de KNVB de samenwerking met drie jaar verlengd. ARAG blijft daarmee tot en met 2017 official partner van de KNVB scheidsrechters en steunt FairPlay in het voetbal. Tijdens de Week van de Scheidsrechter, 4 tot en met 12 otkober, staat de waardering voor de scheidsrechter centraal. Jean-Paul Decossaux, commercieel directeur van de KNVB, is verheugd met de verlengde samenwerking: "Sinds onze samenwerking met ARAG in 2011 hebben we flinke stappen gezet in het verbeteren van de kwaliteit en zichtbaarheid van de arbitrage in Nederland. Zo zijn er inmiddels 250 verenigingen verbonden met de ARAG FairPlay Certificering en leiden meer dan 5.500 KNVB scheidsrechters amateurwedstrijden in een officieel scheidsrechtersshirt. We zijn erg tevreden dat we de komende jaren samen met ARAG een bijdrage kunnen blijven leveren om het voetbal voor iedereen zo plezierig en toegankelijk mogelijk te maken.”

IOC: Waarde van TOP-sponsorprogramma stijgt tot €1,5 miljard voor 2024 
Het Internationaal Olympisch Comité wil de waarde van het TOP-programma voor sponsors doen stijgen tot €1,5 miljard. Het opzetten van nieuwe media kanalen spelen een belangrijke rol in het plan tot en met 2024. De 11 TOP-sponsors zijn momenteel Atos, Bridgestone, Coca-Cola, Dow, GE, McDonald's, Omega, Panasonic, P&G, Samsung en Visa. Inde periode 2009-2012 was het TOP-programma goed voor €746 miljoen. Nog ander half jaar tot de Olympische Spelen en het TOP-programma zorgt momenteel voor €758 miljoen.

Under Armour gaat voor de Duitse markt
Het Amerikaanse sportmerk Under Armour is vastberaden om de Europese markt te veroveren en gebruikt Duitsland (München) als opening. Alex Blank, voormalig werknemers bij adidas wordt 'managing director' en vanaf februari start Under Armour met hardlopen en fitness. Ook voetbal maakt onderdeel uit van het plan en voor 2016 wil Under Armour sponsor zijn van een voetbalploeg in de tweede Bundesliga. Ambitie is om in de komende drie jaar bij de top drie merken te horen.

Woensdag 8 oktober
Badminton debuut tijdens Paralympische Spelen Tokyo 2020
Badminton maakt zijn debuut tijdens de Paralympische Spelen in Tokyo 2020. Op het programma staan onder andere atletiek, boogschieten, paardensport, gewichtheffen, roeien en rolstoelbasketbal. Opvallende afwezigen waren wielrennen en voetbal. De aanmelding waren in een aantal gevallen te laat wordt volgend jaar bekeken.

Premier League zet de deur voor een competitieronde in het buitenland op een kier
Na het debacle tussen 2008-2010 bekijkt de Engelse Premier League opnieuw of het mogelijk is om een competitieronde in het buitenland te spelen. De reacties waren een aantal jaar geleden nog negatief maar het sentiment lijkt, mede door NFL en NBA, te zijn veranderd. Het plan is om een competitieronde, geen extra wedstrijd, in het buitenland te spelen nu de interesse met name in de Verenigde Staten sterk aan het groeien is. Daarnaast investeren clubs in de internationale vertegenwoordiging en openen wereldwijd nieuwe kantoren. (meer info)

Dinsdag 7 oktober
Grootste sportsponsor van Nederland: BOVAG-leden

BOVAG-leden investeren gezamenlijk jaarlijks 26,4 miljoen euro in het sponsoren van sportverenigingen, -evenementen en sporters op lokaal en regionaal niveau en is daarmee de grootste sportsponsor van Nederland en een drijvende kracht achter de amateursport zo blijkt uit onderzoek van Markteffect. Maar liefst 81% van de BOVAG-leden sponsort met een gemiddelde van bijna 3.500 per jaar. Het BOVAG-netwerk blijkt met 26,4 miljoen euro de grootste sportsponsor van Nederland, voor Rabobank (25 miljoen), Nike (15 miljoen), Aegon (12 miljoen) en adidas (10 miljoen). BOVAG start in samenwerking met het sportmarketingbureau Triple Double het programma 'Sponsor van sporters onderweg' waarmee zowel ondernemers als sporters en hun verenigingen meer bewust worden gemaakt van het belang van sponsoring. (meer info)

Samsung verlengt shirtsponsoring Chelsea niet, Turkish Airlines neemt over
Het aflopende shirtsponsorschap van Samsung bij Chelsea wordt aan het einde van dit seizoen niet verlengd, Turkish Airways staat klaar om over te nemen zo melden bronnen aan Business Insider. Samsung betaalt momenteel $16 miljoen per jaar en Chelsea wil, in navolging van stadsgenoot Arsenal bij Emirates, voor het dubbele ($32 miljoen) gaan. In het sponsorschap zit dan niet alleen het shirt maar ook het stadion, trainingsfaciliteiten en trainingsoutfit.

DHL maakt excuses na ongepaste post op Facebook
Merken zijn op social media hongerig naar momenten om op mee te liften en gaan daarin weleens over de schreef. DHL maakt excuses voor een post op Facebook na de crash van Jules Bianchi. De Formule 1-coureur moest een operatie ondergaan en DHL plaatste op Facebook een oproep tot liken voor een spoedig herstel. De post werd door fans en volgers negatief ontvangen en daarom maakt DHL op Formule 1 Backstage by DHL excuses.

Maandag 6 oktober
European Football Sponsorship Report 2014-15: 13,35 miljoen euro
Sportwedorganisaties als shirtsponsors in de vijf grootste Europese voetbalcompetities vertegenwoordigen een totale waarde van 13,35 miljoen euro zo meldt Sponsorreport op basis van het onderzoek European Football Sponsorship Report 2014-15. Het totale bedrag is lager in vergelijking met een aantal jaar geleden en laat een meer afgemeten visie zien op het shirtsponsoring. Sportwedorganisaties zijn bij 67 van de 98 clubs aangesloten als partner waarbij Engeland koploper is met 23 clubs gevolgd door Duitsland met 17 en Italië met 16. (meer info)

ESPN en TNT gaan voor 9 jaar NBA: 24 miljard dollar 
De televisiezenders ESPN en TNT zijn bereid 24 miljard dollar (ruim 19 miljard euro) te betalen voor de uitzendrechten van de Amerikaanse basketbalcompetitie NBA zo meldt The New York Times. Het zou gaan om periode van 9 jaar waarbij de jaarlijkse inkomsten voor de NBA stijgen van 930 miljoen naar 2,6 miljard dollar.

Naamsbekendheid van Belkin na 2 jaar sponsoring