Het laatste sportmarketingnieuws

Altijd op de hoogte van het laatste sportmarketingnieuws. Dagelijks volgen meerdere updates.

Vrijdag 21 november
KPN grote winnaar bij de SponsorRingen

KPN is uitgeroepen tot Sponsor van het Jaar 2014. Naast de Coolste Baan van Nederland in de categorie Entertainment & Events werd ook de Olympische schaatscampagne als beste beoordeeld in de categorie Sport. (lees meer)

Donderdag 20 november
ABN AMRO Partner van de Toekomst
ABN AMRO is definitief bekend gemaakt als Ajax's Partner van de Toekomst tot en met 2018. ABN AMRO komt op de shirts van de jeugd, de vrouwen en de zaterdagamateurs te staan. Daarnaast wordt de naam ABN AMRO prominent zichtbaar op sportpark de Toekomst. De bank zal tevens maatschappelijk partner van Ajax worden. De vaste vergoeding van de overeenkomst bedraagt gemiddeld € 2.550.000,- per jaar. Daarnaast is een variabel deel van maximaal € 300.000,- per jaar afgesproken.

Edwin van der Sar, Directeur Marketing van Ajax: ,,ABN AMRO wil talentontwikkeling in Nederland stimuleren. Dat past uitstekend bij onze ambitieuze plannen op de Toekomst. Voor mezelf is het een leuke bijkomstigheid dat ik al mijn successen bij Ajax heb behaald in de tijd dat ABN AMRO hoofdsponsor was. Ajax en ABN AMRO kennen elkaar al jaren en ik ben blij dat wij weer intensief gaan samenwerken.”

Ernst Boekhorst, Manager Sponsoring van ABN AMRO: ,,De jeugdopleiding van Ajax is een begrip in de internationale voetbalwereld. We zijn er trots op dat de naam ABN AMRO aan de Toekomst wordt verbonden. Dit partnership past perfect bij het sponsorbeleid van ABN AMRO, waarin talentontwikkeling en het bouwen van maatschappelijke partnerships centraal staan.”

De Toekomst moet naar een andere locatie
Het jeugdcomplex De Toekomst moet op zoek naar een aandere plek zo meldt Hans Wijers van de Raad van Commissarissen van Ajax op BNR. Op de plek worden in de toekomst woningen gebouwd. “De Toekomst, ons opleidingsgebouw en alles daar omheen, moet daar weg. Daar komt woningbouw. Dus we gaan op dat gebied iets heel moois neerzetten. We gaan verder investeren in de opleiding zelf: meer mensen, meer trainers, enzovoort." (lees meer)

Woensdag 19 november
Laat je sportclub niet in z'n hemd staan

NOC*NSF is een actie gestart om noodlijdende sportclubs op het gebied van financien, ledenbehoud en werving van vrijwilligers te ondersteunen. 'Laat je sportclub niet in zijn hemd staan' (met gelijknamige URL) werd gelanceerd door Erben Wennemars, Minke Booij en Kees Jansma. Volgens Algemeen Directeur, Gerard Dielessen is een duidelijke tendens zichtbaar: "Het aantal sporten de mensen groeit, maar het aantal leden bij de clubs daalt." Sportclubs vormen de ruggengraat van de sportinfrastructuur in Nederland. De sportclubs hebben samen meer dan 5,3 miljoen leden. De problematiek: een derde deel van de clubs heeft te maken met stijgende kosten en huurprijzen en een kwart heeft een probleem om hun begroting sluitend te krijgen en te houden. 63% van de clubs ontvangt minder gemeentelijke bijdragen dan voorheen. De honderd beste ideeën komen in een onlineboek dat hulp moet bieden aan verenigingen. Voor de beste tip ligt 10.000 euro klaar, uiteraard bestemd voor een club.

Lees ook: het aantal sportende Nederlanders ligt in 2014 structureel hoger

Reserves slinken van €50 miljoen naar €25 miljoen
NOC*NSF heeft vanwege het teruglopen van de afdracht vanuit De Lotto in zijn begroting voor 2015 een negatief saldo van €9 miljoen en vult het gat door de reserves aan te spreken. De reserves slinken van €50 naar €25 miljoen. De fusie tussen de Staatsloterij en Lotto moet voor een stijging van de inkomsten van NOC*NSF gaan zorgen. 

Aanbevelingen Thomas Bach
Thomas Bach heeft 40 aanbevelingen gepresenteerd voor de Olympische Agenda 2020. De 'strategic roadmap for the future of the Olympic Movement' is met name vernieuwend voor kandidaatsteden die de Spelen willen organiseren. Frans Oosterwijk, hoofdredacteur van Sport & Strategie, beschrijft de vijf belangrijkste aanbevelingen.

1. Bidfilosofie
Kandidaatssteden hoeven niet langer aan de eisen van het IOC te voldoen, maar worden ‘uitgenodigd’ om een project te presenteren dat past in hun eigen sportieve, economische, sociale en infrastructurele ambities en doelstellingen op de lange termijn. Het gebruik van bestaande accommodaties wordt aangemoedigd, alsmede de bouw van tijdelijke voorzieningen.

2. Bidprocedures
Het proces om de Spelen binnen te halen moet aanzienlijk goedkoper worden gemaakt. Deze aanbeveling lijkt vooral te zijn ingegeven door de vele afzeggingen voor de organisatie van de Winterspelen in 2022.

3. Omvang Spelen
De Spelen mogen niet nog groter worden. Dit kan worden bereikt door het aantal atleten, coaches en begeleiders te beperken en het Olympisch programma niet langer te baseren op het aantal sporten maar op het aantal evenementen.

4. Seksuele voorkeur of oriëntatie
In de fundamentele Olympische principes in het Olympisch Charter wordt expliciet het verbod op uitsluiting van atleten vanwege hun seksuele voorkeur of oriëntatie opgenomen. Met deze aanbeveling wil het IOC een krachtig signaal uitzenden van tolerantie, acceptatie en non-discriminatie.

5. Olympic TV
Het kanaal wordt ook bij uitstek gezien als medium om de Olympische waarden uit te dragen en de vele culturele en humanitaire projecten van het IOC onder de aandacht te brengen.

Dinsdag 18 november
De mascotte voor het EK2016 is gepresenteerd!

Maandag 17 november
Heineken partner bij zeven MLS-clubs

Heineken is partner geworden bij zeven Amerikaanse voetbalclubs in de MLS. Vanaf januari is Heineken partner bij Chicago Fire, Columbus Crew, DC United, Houston Dynamo en de New York Red Bulls en de debutanten New York City FC en Orlando City SC zo meldt Sponsorreport. Heineken is al partner van de MLS en wordt de officiële biersupplier bij de clubs, krijgt boarding rechten, promotionele rechten en ‘intellectual property’-rechten. (lees meer)

Super Bowl commercials minder populair
Over drie maanden staat de Super Bowl weer voor de deur maar de commercials vliegen nog niet de deur uit. Met name de auto-industrie is terughoudend, slechts de helft ten opzichte van vorig jaar is nu verkocht. Een reclame van 30 seconden is goed voor $4.5 miljoen. Opvallende nieuwkomer is websitebouwer Wix.com, uiteraard zijn Budweiser, Pepsi en Coke weer van.

De eerste wereldwijde Fitbit-campagne: It's all fit
De eerste wereldwijde campagne van Fitbit is gelanceerd. Tot nu toe was het stil voor wat betreft de marketing activiteiten maar met "It's all fit" pakt de wearable-gigant flink uit om de voorsprong op de concurrentie verder uit te bouwen. De wearable is beschikbaar op 40.000 locaties in 48 verschillende landen en laat Jawbone ver achter zich. Ballfit, Wallfit, Pingfit, Pongfit, Throwfit, Rowfit, Paddlefit, Pushfit. Whoafit! (lees meer)