Het laatste sportmarketingnieuws

Altijd op de hoogte van het laatste sportmarketingnieuws. Dagelijks volgen meerdere updates.

Donderdag 8 januari
Voetbal International automatiseert advertententieverkoop
Voetbal International, de grootste voetbaluitgever in Nederland, gaat de advertentieverkoop automatiseren zo meldt Adformatie. Improve Digital gaat de advertentieverkoop ondersteunen en zal gebruik maken van het 360 platform om de verkopen van zijn web- en mobiele platformen te automatiseren. De nieuwe samenwerking is volgens Michel de Nooijer, Business Development Manager bij Voetbal International ‘een noodzakelijke manier om omzet te genereren in de snel ontwikkelende mediamarkt.’ (lees meer)

Traangas bij Tough Mudder
Tough Mudder, wereldwijde organisator van obstacle courses, voegt traangas toe aan de beproeving. Naast elektrische schokken, ijskoud water en vuur moeten deelnemers door een tent genaamd 'Cry Baby' waar tranen zullen vloeien zo meldt het Amerikaanse Sports Illustrated. Het zou gaan om een milde variant maar geeft een behoorlijke reactie. (lees meer)

Sponsoruitgaven stijgen wederom wereldwijd
De sponsorbestedingen stijgen in 2015 wederom en komen wereldwijd uit op $57,5 miljard zo meldt Sponsorreport op basis van onderzoek door IEG. Wereldwijd verwacht IEG een groei van 4,1% waarbij Europa achterblijft met 3,3%. (lees meer)

ABN AMRO start talentenprogramma samen met Richard Krajicek en Esther Vergeer
Een nieuw talentenprogramma gaat bij het aankomende ABN AMRO World Tennis Tournament van start. Onder leiding van Richard Krajicek en Esther Vergeer investeert ABN AMRO in talenten die de ambitie hebben om toptennisser te worden en zo met de KNLTB het jeugdtennis in Nederland naar een hoger plan te tillen. Via een maatwerk programma wordt de komende jaren geïnvesteerd in de talenten. Dit programma komt bovenop de reguliere begeleiding van de talenten vanuit de KNLTB. De talenten zullen door het jaar heen extra trainingen volgen met (internationale) toptalenten uit hun eigen leeftijdscategorie. Ook zullen ze van talenten uit andere sporten gaan leren. (lees meer)

Wereldgoal Van Persie in LEGO-video

Woensdag 7 januari
UA Record, het nieuwe vlaggenschip voor Under Armour

Het indrukwekkende aanbod van Nike apps (onder andere Running, Training en Football) hebben het grootste sportmerk ter wereld geen windeieren gelegd. Maar Under Armour, het upcoming Amerikaanse sportmerk en vooral bekend van de krachtsporten, heeft een grote stap voorwaarts gezet met de introductie van een eigen app voor fitness junkies. UA Record pakt het beste van MapMyFitness (overgenomen in 2013) en Under Armour Women om zo tot de ultieme sport app te komen. HTC gaat tevens hardware ontwikkelen voor het platform (opvallende keuze aangezien Nike daar vorig jaar juist vanaf stapte) en de eerste reacties vanaf CES 2015 zijn positief. De app geeft een helder overzicht van alle workouts en biedt de mogelijkheid om maximaal 20 vrienden uit te dagen. Daarnaast start Under Armour met eigen dagelijkse, wekelijkse en maandelijkse competities en een leaderboard. De sterren van Under Armour, waaronder Misty Copeland en Gisele Bündchen, gaan de nieuwe app de komende maanden onder de aandacht brengen. (lees meer

Lees ook: Under Armour’s nieuwe commercial met Gisele Bündchen is uitdagend en innovatief

Tour de France keert na meer dan vijf jaar terug bij ARD
De Duitse TV-zender ARD gaat komende Tour de France weer live uitzenden. Vanaf 2009 waren de Duitse wielerfans afhankelijk van andere zenders nadat de ARD en ZDF besloten vanwege de dopingschandalen het evenement niet meer live uit te zonden. (lees meer)

Birgit Soethof aan de slag bij Triple Double
Het sportmarketingbureau Triple Double heeft zich per direct versterkt met Birgit Soethof. De 26-jarige Soethof heeft ervaring in de Nederlandse sportwereld als sales & accountmanager bij Sport+Markt/ Repucom en Commercieel Manager van Team Giant-Shimano. “Door mijn ervaring bij Repucom en Team Giant-Shimano kan ik goed vanuit zowel het perspectief van het merk als dat van de gesponsorde partij uitdagingen benaderen. Bovendien doe je dat bij Triple Double en vanuit SX in de Eredivisie van de sportmarketing in Nederland. Ik kijk er enorm naar uit om met veel energie en toewijding te werken voor de prachtklanten van Triple Double'. (lees meer)

Infotheek partner van het Schooljudo programma
Infotheek is partner geworden van het Schooljudo programma. De IT-hardware specialist wil door de ondersteuning van het grootste breedtesportprogramma van Nederland bijdragen aan de ambitie om in 2015 meer dan 40.000 aan het programma te laten deelnemen. Een verdubbeling van het huidige aantal waarbij het breedtesport & marketingbureau 2Basics de activatie zal verrichten.

Lees ook: de virale Koningsworp

Dinsdag 6 januari
Masita Sportswear in staat van faillissement
Masita Sportswear en Masista Full Team Service (kledingsponsor van onder meer MVV, VV Venlo, FC Groningen en een aantal Belgische BVO's) verkeren sinds vorige week dinsdag in staat van faillissement zo meldt Sport-Partner. Bij het bedrijf werken momenteel 40 mensen en momenteel lopen de onderhandelingen over het veilig stellen van de arbeidsplaatsen. (lees meer)

Aantal draagbare fitness devices verdriedubbelt tot en met 2018
Het aantal draagbare fitness devices (zogeheten wearables) verdriedubbelen van nu tot en met 2018 tot meer dan 70 miljoen stuks wereldwijd zo blijkt uit onderzoek van Juniper Research. Momenteel zijn er wereldwijd circa 19 miljoen wearable fitness devices in gebruik. De toename wordt voornamelijk gestuwd door goedkopere varianten en high-end devices. (lees meer)

"In de toekomst worden scheidsrechters vervangen door drones."
Franz Beckenbauer is ervan overtuigd dat scheidsrechters uiteindelijk worden vervangen door drones die over het veld vliegen zo zegt de Duitse sportbestuurder tegenover Sky90. "We leven in een tijdperk waar het draait om technologie en dat eindigt niet bij doellijntechnologie. In de toekomst worden scheidsrechters vervangen door drones die in de gaten houden wat er op het veld gebeurd." Beckenbauer voegt hier nog aan toe dat dit zijn persoonlijke visie is en niet van de FIFA. (lees meer)

Vice-voorzitter ​Prince Ali Bin Al Hussein gaat de strijd aan met Sepp Blatter
Prince Ali Bin Al Hussein, vice-voorzitter van de FIFA, gaat de strijd aan met Sepp Blatter voor het voorzitterschap. "Het was geen makkelijke beslissing. De keuze is genomen na een zorgvuldige overweging en vele discussies met gerespecteerde FIFA-collega de afgelopen maanden. De wereld verdient een uitstekende wereldvoetbalorganisatie op het gebied van ethiek, transparantie en good governance." Het is tijd voor verandering in hoe de organisatie nu wordt gerund zegt Prince Ali Bin Al Hussein tegenover Sports Illustrated. Kandidaten hebben tot 29 januari om zich te melden en de beslissing valt op 29 mei. Blatter is sinds 1998 de voorzitter en wil gaan voor een vijfde termijn. (lees meer)

Maandag 5 januari
Slechts 17,5% van de 40 meest bekeken programma's is niet sportgerelateerd zo blijkt uit het overzicht van Spreekbuis.nl. De WK wedstrijd tussen Nederland en Argentinië is het best bekeken TV-programma van 2014. Onderstaand de top 10 meest bekeken programma's. (bekijk hier de lijst - aantal kijkers x 1.000).
1. WK Voetbal - NLD - ARG - 9.058
2. WK Voetbal - Nabeschouwing NLD - MEX - 8.738
3. WK Voetbal - NLD - CHL - 8.098
4. WK Voetbal - NLD - MEX - 8.090
5. WK Voetbal - AUS - NLD - 7.880
6. WK Voetbal - NLD - CRI - 7.459
7. WK Voetbal - ESP - NLD - 7.256
8. WK Voetbal - Nabeschouwing NLD - CRI - 7.064
9. WK Voetbal  - NLD - BRA - 6.420
10. WK Journaal - NLD - MEX - 6.412

Premier League of Darts komt naar Nederland
Premier League of Darts, toernooi waarin de tien beste spelers van de PDC het twee keer tegen elkaar opnemen, komt in 2016 naar Nederland. De speelstad is nog niet bekendgemaakt. Raymond van Barneveld won het toernooi vorig jaar.

Schalke 04 voert regels in voor gebruik social media
Coach Di Matteo van de Duitse voetbalclub Schalke 04 heeft tijdens de nieuwjaarsreceptie laten weten dat de spelers regels en gedragscodes krijgen voor het gebruik van social media. Eerdere berichten op social media zouden meerdere keren voor onrust hebben gezorgd.