Het laatste sportmarketingnieuws

Altijd op de hoogte van het laatste sportmarketingnieuws. Dagelijks volgen meerdere updates.

Vrijdag 6 februari
Vanaf de stadionstoel bestellen in de Amsterdam Arena
In de Amsterdam Arena kunnen bezoekers eten en drinken bestelen vanuit de stadionstoelen met de nieuwe Arena Catering App. De bezoeker vult vaknummer en rij in, waarna de bestelling kan worden doorgegeven en afgerekend. Vervolgens kan de bestelling bij de dichtstbijzijnde kiosk of afhaalpunt worden opgehaald. Binnenkort wordt gestart de mogelijkheid tot bedienen op de tribune. De Arena Catering App (ontwikkeld door het Amerikaanse bedrijf SeatServe) wordt de komende maanden gefaseerd ingevoerd voor het gehele stadion in nauwe samenwerking met de cateraars en Coca-Cola Enterprise, een van de founding partners van de Arena. (lees meer)

CEO Under Armour haalt uit naar adidas
Kevin Plank, CEO van Under Armour, heeft in een interview met Bloomberg Television uitgehaald naar adidas. "We're not going to compete with our dumbest competitor." Under Armour heeft recentelijk de tweede plaats van adidas overgenomen op de Amerikaanse markt en Plank ziet niets in de strategie van het Duitse sportmerk om honderden sponsorships te beginnen en zo terein terug te winnen. "I don't like them, i don't like the other guys either, but that's my job."

Lees meer: Waarom Under Armour 560 miljoen betaalt voor MyFitnessPal en Endomondo

Lees meer: Exclusief interview met boardmember Eric Liedtke over de toekomst van adidas

Donderdag 5 februari
Under Armour koopt Endomondo en MyFitnessPal voor $560 miljoen

Het Amerikaanse sportmerk Under Armour heeft Endomondo en MyFitnessPal overgenomen. MyFitnessPal heeft 80 miljoen gebruikers en wordt overgenomen voor 475 miljoen dollar. Endomondo heeft 20 mijoen gebruikers en wordt overgenomen voor 85 miljoen dollar. Daarmee komt het totaal, samen met MapMyFitness, op 120 miljoen gebruikers. Het gaat Under Armour voor de wind: de inkomsten stegen in het vierde kwartaal van 2014 met 31 procent tot $895 miljoen.

Lees meer: Waarom Under Armour 560 miljoen dollar betaalt voor MyFitnessPal en Endomondo

New Balance gaat voor de voetbalmarkt
Na geruchten eind vorig jaar heeft New Balance definitief bekend gemaakt de wereldwijde voetbalmarkt te betreden. Na een verkenning van drie jaar onder de naam Warrior werden in Londen en New York de plannen gepresenteerd. Warrior is momenteel kledingsponsor van Liverpool FC, Stoke City FC, FC Porto en Sevilla FC en gaat zich richten op lacrosse en ijshockey. Aaron Ramsey, Adnan Januzaj, Vincent Kompany, Samir Nasri and Marouane Fellaini, Tim Cahill, Alvaro Negredo, Jesus Navas, Fernando Reges en Nikica Jelavic worden voorzien van New Balance schoenen.

Referee Sportsmarketing in Zwitsere handen
Referee Sportsmarketing, een 100% dochteronderneming van de ATPI Group, wordt per 1 april 2015 overgenomen door het Zwitserse Infront Sports & Media. "Nu ATPI zich steeds meer richt op de logistieke ondersteuning rondom zakenreizen, corporate events en sports events, zijn we tot het inzicht gekomen dat sportmarketing steeds minder past bij de kernactiviteiten en strategie van de ATPI Group”, laat woordvoerder Jeroen van Hest weten. "Met Infront hebben we een overnamepartner gevonden die de ambitie heeft om haar sportmarketingactiviteiten in Nederland verder uit te bouwen.”

Woensdag 4 februari
Scheidsrechters worden voorzien van een kleine camera op de borst

Bij de wedstrijd tussen aartsrivalen Barcelona en Real Madrid (Euroleague Basketball) worden de scheidsrechters voorzien van een kleine camera op de borst. De beelden worden live in de uitzending verwerkt. Zo krijgen fans precies hetzelfde te zien als de scheidsrechters. Canal Plus en First V1sion verzorgen de technische realisatie en de intentie is om in de toekomst ook spelers te voorzien van een camera.

Lees meer: Camera voor het eerst volledig verweven in sportkleding met First V1sion

Ambush-campagne van Snelle Jelle door marketeers niet positief ontvangen (foto: Sven Pechler)

 

Dinsdag 3 februari
TCS Amsterdam Marathon levert regio Amsterdam 15,8 miljoen euro op

Het hardloopevenement TCS Amsterdam Marathon levert de regio Amsterdam in totaal 15,8 miljoen euro op zo blijkt uit onderzoek van Hogeschool van Amsterdam, Hogeschool Inholland en Sport2B in opdracht van organisator Le Champion. In totaal telde het evenement 44.000 deelnemers en bijvoorbeeld 52.000 extra overnachtingen in Amsterdam. “Deze uitgaven vormen een extra impuls voor de lokale economie, die zich zonder de TCS Amsterdam Marathon niet had voorgedaan. Vooral buitenlandse deelnemers zijn economisch interessant, omdat zij meerdere dagen in de stad blijven en ook overdag het geld flink laten rollen" zegt HvA-/Inholland-onderzoeker en lector Marije Baart de la Faille. Buitenlandse deelnemers geven gemiddeld 83 euro uit op één dag. (lees meer)

Runkeeper integreert Spotify
Wie tijdens het hardlopen graag naar muziek luistert via Spotify kan dat nu ook in de Runkeeper app. Om de nieuwe functie te gebruiken is wel een premium account vereist. In de toekomst wil Runkeeper de integratie van (persoonlijke) muziek verder uitbreiden. Het hardloophorloge adidas SmartRun werd eerder ook voorzien van een Spotify app. (lees meer)

Triple Double versterkt zich met Marloes Wesselink
Het sportmarketingbureau Triple Double heeft het eventteam per direct versterkt met Marloes Wesselink, die na twaalf seizoenen top beachvolleybal (nationaal en internationaal) de overstap maakt naar het bedrijfsleven. ‘Naast een fantastisch sportmarketingjaar zien wij ook een sterke groei binnen de (sport)evenementenbranche. Steeds meer bedrijven maken budget vrij om te investeren in ‘experience’ marketing. Met de komst van Marloes halen wij een gepassioneerd organisatietalent in huis. Haar gedrevenheid, kennis van de branche en topsportmentaliteit maakt haar tot de ideale kandidaat’ aldus eventmanager Suzanne Amijs.

Top 5 meest besproken Super Bowl-commercials in Nederland
In Nederland werden ruim 21.000 berichten verstuurd over de Super Bowl, waarvan (slechts) 7.000 tijdens de wedstrijd zo meldt Coosto in samenwerking met reclamebureau Etcetera. Budweiser's Lost Dog werd online het meest besproken. Het Nederlandse sentiment over de commericals was zeer positief (77%). (lees meer)

Maandag 2 februari
De marktwaarde van sportbedrijven steeg in 2014 met 19,3%

De marktwaarde van beursgenoteerde sportbedrijven steeg het afgelopen jaar (2014) naar 343,8 miljard dollar, een stijging van 19,3% zo meldt het onderzoeksbureau SGI Europe. Sportbedrijven in Azië presteerden het best met een gemiddelde groei van 42% (waaronder ASICS, Shimano, Anta Sports en Fila Korea). Sportbedrijven in in Europa daalden gemiddeld met 8,2% (waaronder adidas Group -39,3% en Puma -27,3%). JD Sports Fashion is een positieve uitschieter in Europa: +39,3. De sportbedrijven in Noord- en Zuid Amerika zijn gezamenlijk goed voor 72% van de totale marktkapitalisatie en wisten een stijging te boeken van 22,1%. Nike steeg met 18,4% naar 82,8 miljard dollar en Under Armour noteerde een plus van 57,4% tot 14,5 miljard dollar.

Nederlandse campagnes in de prijzen bij ESA Excellence Awards
Twee prachtige prestaties: in Londen is de wintercampagne van KPN bekroond met de titel 'Best of Europe'. Uit de tien genomineerde campagnes vanuit heel Europa (waaronder de Belgische campagne van Jupiler) werd de campagne van KPN door de internationale jury gekozen tot winnaar.Mark Versteegen, Directeur Sponsoring van KPN: ‘Het meest trots ben ik op de manier waarop we als een team hebben samengewerkt om de campagne binnen KPN op te bouwen. Als één bedrijf hebben we gewerkt aan dit prachtige resultaat dat na Nederland nu ook in Europa in de prijzen valt. Ik wil dan ook alle collega's die betrokken zijn geweest bedanken voor al hun inspanningen. Dit resultaat is alleen haalbaar door een teamprestatie en dat is precies wat we met elkaar hebben neergezet.’ (bekijk de shortlist)

Lees meer: De Coolste Baan van Nederland schrijft geschiedenis

In de categorie Business to Business werd 1% FairShare van Fondsgehandicaptensport gekozen tot winnaar. "Daar zijn we trots op! Samen hebben de 1% FairShare® partners met doorzettingsvermogen, lef en inspiratie niet alleen € 10 miljoen structureel in de gehandicaptensport geïnvesteerd. Ook creëerden ze een gedeelde waarde met een gemeenschappelijke missie: gehandicaptensport vanzelfsprekend maken. Omdat ze als individuele sportsponsor, als partner in  1% FairShare ®, maar ook als sportliefhebber en wereldburger vinden dat niemand buitenspel mag staan! Dank jullie wel!" Heineken won in de categorieën Best Use of Social Media en Multi-National Award met de campagne #ShareTheSofa.  

Lees meer: Het succes van Heineken’s Champions League campagne Share the Sofa