Het laatste sportmarketingnieuws

Altijd op de hoogte van het laatste sportmarketingnieuws. Dagelijks volgen meerdere updates.

Vrijdag 13 maart
Aantal hardloopblessures gestegen met 70.000 - Evy komt naar Rotterdam

Het aantal hardloopblessures is in een jaar tijd met 70.000 gestegen zo blijkt het onderzoek van VeiligheidNL. Vorig jaar (2014) waren het er 710.000, het jaar daarvoor (2013) 640.000 en 2012 in totaal 610.000. Met name de beginnende hardloeprs zijn vatbaar voor een blessure. Evy Gruyaerts (van de app Hardlopen met Evy) komt zondagochtend naar Rotterdam! Voor een info- en hardloopsessie rond de Kralingse Plas. Iedereen is welkom, voor aanmelden en meer info zie Facebook.

Lees meer: over de Zepers en Stinkers (door Ziggy Tabackznik)

Lees: het verhaal achter Hardlopen met Evy

Donderdag 12 maart
Eredivisie live en on-demand in de Verenigde Staten
De Nederlandse Eredivisie is dit weekend te zien in de Verenigde Staten. Samen met zes internationale voetbalcompetities kunnen Amerikaanse kijkers via het Next Generation Sports Network voetbal volgen in HD-kwaliteit waar en wanneer ze maar willen zo schrijft Ernst Bouwes op Sport & Strategie. Voetbalfans betalen een vast bedrag per maand en kunnen rechtstreeks of on-demand kijken op hun PC, laptop, smartphone of tablet. Fox Sports is de verkoper van de rechten, hoeveel het Amerikaanse netwerk heeft betaald is niet bekend. PSV-ers Memphis Depay en Guardado sieren de homepage.

AD Mini Marathon + speciale NN Marathon schoen
Het AD organiseert een Mini Marathon van 4,2 kilometer. "Proef de sfeer van het marathonweekend en loop over het officiële parcours van de Marathon met zowel de sart als de finish op de Coolsingel." Een mooie warming-up voor de afstanden op zondag, of een uitdaging voor partners en toeschouwers van de Marathon Rotterdam lopers. Voor wie hulp kan gebruiken krijgt een vouchercode voor een gratis trainingsschema in de Hardlopen met Evy-app, winnaar van een Sport App Award. NN Marathon Rotterdam krijgt een eigen schoen. De Rotterdam Fresh Foam Zante is een snelle en lichte schoen met de nieuwe Fresh Foam-tussenzool.  (NN Marathon Rotterdam)

Woensdag 11 maart
Nike+ Running app op de Apple Watch

Vanaf 24 april is de nieuwe Running app van Nike+ beschikbaar op de Apple Watch. Lopers hebben direct toegang tot de afstand, duur, gemiddelde snelheid en route. Daarnaast komt een melding in het scherm als vrienden hen aanmoedigen. (Nike)

Dinsdag 10 maart
Column Willem Vissers over vrouwenvoetbal in Nederland

Journalist en columnist Willem Vissers schrijft in de Volkskrant over zijn visie omtrent vrouwenvoetbal in Nederland en in het bijzonder de ontwikkelingen bij FC Twente. "De vrouwentak is bij voetbalclubs nog te vaak het lachertje."

Lees exclusief: Vrouwenvoetbal: als je bezig bent met overleven, sterft visie

Fontys en SPECO starten samenwerking met SX
Fontys Hogescholen en sportmarketing/communicatie opleiding SPECO starten een samenwerking met SX in Eindhoven. SPECO wordt onder andere naamgever van het SPECO Sports Lab, het auditorium op de begane grond van SX. Voor studenten zijn een aantal werkplekken beschikbaar, toegang tot de Sportmarketingbibliotheek en er vind elk jaar een SX Talentendag plaats. "De samenwerking is gericht op het bieden van extra activiteiten en mogelijkheden, met als doel om kennis en ervaring te delen met de sportmarketing/sportcommunicatie studenten en -docenten van de Fontys Hogescholen. De hogeschool krijgt hiermee een uniek en waardevol pakket aan sportmarketing/sportcommunicatie producten in handen dat de studenten van kennis en expertise uit de praktijk voorziet."

BP ondersteunt Paralympisch atlete Marlou van Rhijn in aanloop naar Rio 2016
Marlou van Rhijn, de snelste vrouw ter wereld op blades en beter bekend als 'blade babe', wordt in aanloop naar de Paralympische Spelen van Rio 2016 gesteund door BP. “We zullen Marlou ondersteunen in de aanloop naar en tijdens haar wedstrijden op deze Paralympische Spelen, waar zij naar verwachting een van de grote namen zal zijn. Zij is een van de meest herkenbare gezichten in de sportwereld en zal een belangrijk gezicht zijn van BP’s lokale Paralympische campagne - die in september zal worden gelanceerd -, alsmede van onze internationale campagne. We zijn heel trots op onze relatie met Marlou. Ik ben ervan overtuigd dat onze medewerkers en klanten geïnspireerd zullen raken door haar resultaten en ik hoop dat velen van hen de kans krijgen om haar in de komende maanden te ontmoeten” aldus Hendrik Muilerman.

Stijging digitale omzet van adidas 72%
Adidas boekte in 2014 een digitale omzet van 422 miljoen euro, een stijging van 72% zo meldt Emerce. De leiding van adidas is voorzichtig met de online strategie: 'de omnichannelstrategie maakt e-commeerce nog aanvulder voor de aandere kanalen.' De retailomzet groeide met 11 procent tot 3,8 miljoene euro, online verkoop kent een aandeel van 11 procent.

UFC te zien bij FOX Sports
Komend weekend is de Ultimate Fighting Championship (UFC) te zien bij FOX en FOX Sports zo meldt De Rots Media. De Nederlanders Alistair Overeem en Germaine de Randamie komen in actie. De live uitzending is voorzien van Amerikaans commentaar en begint op FOX Sports 2 om 03.00 uur.

Maandag 9 maart
Doellijntechnologie in actie bij Feyenoord - NAC Breda
Bij de ontmoeting tussen Feyenoord en NAC Breda was scheidsrechter Pieter Vink de eerste Nederlandse arbiter die in de competitie op basis van de HawkEye-technologie een doelpunt goedkeurde. De Scheidsrechter kreeg na een inzet van Lex Immers op zijn horloge het signaal dat de bal de doellijn was gepasseerd. "Nu kwam een speler van NAC Breda protesteren en kon ik meteen het horloge laten zien. Dat vond ik erg gaaf" aldus Pieter Vink tegenover NUsport. Tijdens de wedstrijd waren meerdere momenten twijfelgevallen, daar gaf het systeem uitsluitsel dat er geen doelpunt kon worden toegekend.

Nike+ 'Connect a partner' 
Nike+ heeft een samenwerking aangekondigd met Garmin, TomTom, Wahoo Fitness en Netpulse zo meldt GlowMag. Vanaf vandaag is het mogelijk om verschillende apparaten en platformen met elkaar te verbinden en data uit te wisselen. In de app van Nike+ staat 'Connect a partner' vermeld.

Dimension Data ondersteunt ASO
Het Zuid-Afrikaanse IT-bedrijf Dimension Data is de officiële technologie partner geworden van de Amaury Sport Organisation (ASO). De komende vijf jaar ondersteunt Dimension Data Paris-Nice, Criterium International, Paris-Roubaix, Tour de Yorkshire, Tour de France, la Course by le Tour de France, la Vuela a Espana, en Paris-Tours. "De samenwerking met Dimension Data zet kracht bij het realiseren van de ambitie om wielerfans in de toekomst dichter bij de sport te brengen" zegt de Tour-directeur Christian Prudhomme.

Lees ook: ASO bedank je loyale partners! (door Frank Kwanten)

Technogym werkt samen met Samsung S-Health
Technogym werkt vanaf nu samen met Samsung S-Health waardoor Samsung Galaxy S6 gebruikers hun activiteiten, uitgevoerd op Technogym apparaten, kunnen integreren met de S-Health applicatie. Gebruikers kunnen persoonlijke data opslaan en openstellen voor applicaties en wearables van derde partijen. De Mywellness app is te vinden door op de Technogym tracker te klikken in het S-Health dashboard. (Technogym)

€360 euro boete voor racistische teksten bij foto van international Lery Fer
Drie mensen die racistische teksten onder een selfie van international Leroy Fer hadden geplaatst krijgen een boete van 360 euro zo heeft het Openbaar Ministerie vandaag bekend gemaakt. Fer is tevreden zo laat hij tegenover AD Sportwereld weten: "Ik ben blij met de actie van het OM. Het is een overduidelijk signaal aan iedereen dat dit soort kwetsende zaken gewoon niet kan. Niet binnen en ook niet buiten de lijnen." Fer plaatste in november een foto op Instagram van hemzelf en acht andere (donkere) spelers van het Nederlands elftal en de foto werd ook op Facebook geplaatst. De reacties waren onder andere "FC aap" en "Allemaal zwarte pieten".