Het laatste sportmarketingnieuws

Altijd op de hoogte van het laatste sportmarketingnieuws. Dagelijks volgen meerdere updates.

Donderdag 9 april
Twitter mediapartner NOC*NSF

Twitter is mediapartner van NOC*NSF geworden. "De nationale sportkoepel ziet Twitter als waardevol platform om mensen te stimuleren om meer te bewegen en te genieten van datgene wat de sport in Nederland te bieden heeft. Door middel van het mediapartnership adviseert Twitter niet alleen NOC*NSF, maar ook hun partners en individuele sporters ten aanzien van hun online communicatiestrategie. Daarnaast ondersteunt Twitter de Partners in de Sport bij de realisatie van hun marketingdoelstellingen en activaties. (Blog TwitterNL)

Marc de Vries, Country Manager Twitter Benelux: "De dagelijkse grootschalige beleving van sport op Twitter maakt dat dit partnership voor ons een logische stap is. Nederland praat massaal over sport op Twitter; of het nu gaat over wedstrijden in de Eredivisie of de uitslag van een lokale hockeywedstrijd. Sport houdt ons bezig en dat is precies wat we delen op Twitter. In onze ogen kunnen we de beleving van sport op Twitter nog verder vergroten. Iets waar we de betrokken partijen graag bij adviseren en ondersteunen."

Gerard Dielessen, algemeen directeur NOC*NSF: "Twitter biedt iedere sporter van welk niveau dan ook een mooi platform om eigen unieke sportervaringen breed te delen. Zo winnen we met z'n allen veel met sport. Met Twitter als mediapartner positioneren we ons in het hart van de social media.”

Woensdag 8 april
Google Maps om het menselijk lichaam te bestuderen

De technologie achter Google Maps wordt nu ook gebruikt om het menselijk lichaam in kaart te brengen. De universiteiten Stanford en Brown gebruiken het algoritme dat Google gebruikt om de kaarten te genereren en daarmee is het mogelijk om dieper in te zoomen op het lichaam. Interne organen, botten en cellen worden op deze nieuwe wijze bestudeerd.

Moneyball maakt Deense voetbalclub kampioen
Een uitgebreide reportage bij NOS over het leiden van een voetbalclub op basis van data. De aanstaande Deense kampioen FC Midtjylland zat in financieel zwaar weer en veranderde de emotionele denkwijze voor een meer wetenschappelijke aanpak. Voorzitter Ankersen probeert zijn werkwijze uit te leggen: "Als je één spits hebt die drie kansen creëert en drie keer scoort en nog een spits die acht kansen creëert en nul keer scoort, zou ik de speler kiezen die nul keer scoort."

Sportwijzer
Wil jij weten welke sport het beste bij jou past? Doe dan de Sportwijzer van Sport.nl. Minimale inspanning, maximaal resultaat. In de Sportwijzer komen dus ook vragen voor die op het eerste gezicht niets met sport te maken hebben. Over welk type mens je bent en wat je allemaal onderneemt in je vrije tijd, zowel op sportief gebied als buiten de sport. Hou je van auto’s? Werk je graag in de tuin? En ben je geïnteresseerd in elektronica? Onderzoek wijst namelijk uit dat niet-sportieve interesses veel zeggen over welke sport goed bij jou past.

Sponsorplatform Opendorse haalt 1,75 miljoen dollar binnen
Sponsorplatform Opendorse heeft 1,75 miljoen dollar aan nieuw investeringskapitaal binnengehaald. Open Dorse heeft inmiddels 3.000 sporters, 1.000 marketeers en 500 sportmanagers binnengehaald en is betrokken geweest bij meer dan 1.500 sponsordeals. In totaal werken er 15 mensen full-time aan de ontwikkeling van het platform en de verwachting is dat het aantal voor het einde van 2015 doorgroeid naar 20-25. Het Amerikaanse sponsorplatform Opendorse wil sporters en sponsors een platform bieden om vraag en aanbod samen te brengen. Sporters kunnen een unieke propositie presenteren en sponsors kiezen een sporter die goed bij het bedrijf past. Zo komen bedrijven en sporters die elkaar anders nooit hadden ontmoet in contact en krijgen de onderhandelingen een vliegende start.

Lees meer: Opendorse is een marktplaats voor sponsors en sponsor zoekende

Dinsdag 7 april
Cijfers over hardlopen in Europa

Naar schatting lopen 50 miljoen mensen in Europa regelmatig hard. Hun jaarlijkse bestedingen worden getaxeerd op 9.6 miljard euro per jaar. Daarmee is hardlopen één van de grootste en snelst groeiende markten ter wereld zo blijkt uit het boek Running in Europe, een initiatief van het Mulier Instituut en KU Leuven. De Nederlandse hardloopmarkt wordt volgens het boek geschat op minimaal 2,4 miljoen hardlopers en een waarde van een half miljoen euro. Meer dan80% van de lopers is geen lid van een sportclub. Hardlopen is vooral populair in de leeftijdsgroep tussen 20 en 49 jaar. Jongeren en ouderen zijn in hardlopen ondervertegenwoordigd. Hoger opgeleiden zijn oververtegenwoordigd.

Groei beachvolleybal-velden in Nederland
Het aantal beachvolleybalvelden is in een jaar tijd gegroeid van 200 naar ruim 250. "De bestuurders van volleybalverenigingen zien ook dat hun leden het beachvolleybal omarmen", zei Michel Everaert in het NOS Radio 1 Journaal. "Mensen willen gewoon meer buiten sporten. Dit kun je natuurlijk heerlijk in de zomer doen en op vakanties. Beachvolleybal is lekker flexibel. Die velden liggen er altijd. Je gaat erheen met een paar vrienden en spelen maar."