Het laatste sportmarketingnieuws

Altijd op de hoogte van het laatste sportmarketingnieuws in Nederland en de rest van de wereld. Elke werkdag volgen meerdere korte nieuwsupdates. 


Donderdag 12 november

  • Isostar en Le Champion kondigen 3-jarig teamwork aan

  • PUMA lanceert Pop Art voetbalschoen

  • Eurosport lanceert nieuwe look & feel

  • Amsterdam wil 'samen met Rotterdam' Spelen van 2028

  • Zidane maakt nieuwe EK-bal bekend op Instagram

Isostar en Le Champion kondigen 3-jarig teamwork aan

Vanaf volgend jaar kunnen deelnemers aan de fiets- en hardloopevenementen van Le Champion rekenen op verzorging door Isostar. Le Champion en Isostar zijn aan driejarige samenwerking aangegaan, waarbij deelnemers geïnformeerd, geadviseerd en gehydrateerd zullen worden. De sportvoedingsspecialist was de afgelopen twee jaar al aanwezig op de fietsevenementen van Le Champion en wordt nu als vaste partner gekozen, ook voor de hardloopevenementen. Naast het voorzien van sportdrank tijdens de evenementen, informeert Isostar de deelnemers over welke voeding en sportdrank zij voor, tijdens en na het evenement het best kunnen gebruiken.

ZIE OOK: Le Champion zet sportbonden buitenspel met nieuwe mijlpaal

PUMA lanceert Pop Art voetbalschoen

In de categorie: you hate it or you love it? Puma heeft namelijk de evoPOWER 1.2 Colourway gepresenteerd, welke is geïnspireerd door de Pop Art stroming. Zo zijn de illustraties op de schoenen tweedimensionaal, helder van kleur en omlijnd met zwarte randen waardoor het net een stripverhaal lijkt. De nieuwe voetbalschoen met de Pop Art afbeeldingen, zullen door Cesc Fàbregas, Mario Balotelli, Olivier Giroud, Yaya Touré en vele anderen gedragen worden tijdens de vriendschappelijke interlands die later vandaag gespeeld worden. Voor de consumenten zijn ze vanaf 16 november verkrijgbaar in de winkel en online.

Eurosport lanceert nieuwe look & feel

Eurosport krijgt vanaf vrijdag 13 november een nieuwe zendervormgeving en merkidentiteit. Met de tagline 'Fuel Your Passion' daagt de zender sportfans uit om hun passie voor sport te delen. De lancering ervan gaat gepaard met een social media campagne (#sharemypassion) die sportfans aanmoedigt het verhaal achter hun liefde voor een atleet, team of sport te delen. Het is het startsein van een nieuw hoofdstuk voor de sportzender die inmiddels volledig onder de vlag van Discovery opereert.

Eurosport’s rebranding vloeit voort uit de resultaten van uitgebreid, internationaal en lokaal georiënteerd onderzoek naar de perceptie van ons merk. Het stelde ons in staat om de kernwaarden van ons merk nauwgezet te herdefiniëren. De nieuwe look en feel geeft onze zenders een onderscheidende persoonlijkheid, die sportfans verbindt en enthousiasmeert. We voeden hun passie met must see content, verpakt in een prachtige jas geschikt voor elk seizoen en elke sport, aldus Antonio Ruiz, VP Marketing & Franchise Management, Eurosport. 

ZIE OOK: Vernieuwde Eurosport Player brengt wereldwijd (live) sport naar ieder device

Amsterdam wil 'samen met Rotterdam' Spelen van 2028

Gaat Nederland toch nog een poging wagen voor de Olympische Spelen van 2028? Als het aan de Amsterdamse burgemeester Eberhard van der Laan ligt wel. Volgens de NOS heeft de burgemeester tijdens een handelsmissie in Japan gezegd dat hij hoopt dat dat Amsterdam, 'samen met Rotterdam', de Spelen van 2028 mag organiseren. Het zou volgens een woordvoerder van de gemeente gaan om uitspraken op persoonlijke titel. Desalniettemin lijkt de uitspraak van Van der Laan opnieuw een discussie over de Spelen van 2028 los te maken. De deadline voor het indienen van een Olympisch Plan is pas in 2019.. tot die tijd blijft het speculeren. 

Zidane maakt nieuwe EK-bal bekend op Instagram

 

I am proud to unveil ‘Beau Jeu’, the official match ball of Euro 2016 from @adidasfootball. #BeTheDifference ZZ.

Een foto die is geplaatst door zidane (@zidane) op

 


Woensdag 11 november

  • 2.000 kinderen beleven voetbalmiddag bij 34 Eredivisie en Jupiler League clubs

  • Nationaal Gala voor de Gehandicaptensport levert € 422.300 op

  • Nike past running-app aan na klacht CBP

2.000 jonge vluchtelingen beleven voetbalmiddag bij 34 Eredivisie- en Jupiler League-clubs

Zo’n 2.000 jonge vluchtelingen, tussen de 7 en 17 jaar, zijn vanuit 40 AZC’s met bussen naar de betaald voetbal clubs uit Nederland gegaan voor een ontspannen voetbalmiddag. In de stadions waren selectiespelers, trainers, COA en VluchtelingenWerk aanwezig om er een leuke dag van te maken. Het enthousiasme was groot, bij zowel deelnemers, clubs als spelers. Jacco Swart, directeur Eredivisie CV: Voetbalclubs hebben het initiatief genomen tot deze middag waarbij plezier brengen’ centraal stond. Vooral daaraan bleek een dringende behoefte te bestaan. Samen met COA en VluchtelingenWerk zijn we erin geslaagd alle kinderen een fijne middag te laten beleven.

Nationaal Gala voor de Gehandicaptensport levert € 422.300 op

Het Nationaal Gala voor de Gehandicaptensport dat gisteren gehouden werd in de Amsterdam ArenA leverde € 422.300 op. Dat meldt Sponsorreport vandaag. Het is de hoogste bijdrage in het negenjarig bestaan van het gala. Directeur Nike Boor van Fonds Gehandicaptensport ontving de cheque van € 422.300. Geweldig! In Nederland zijn 1,7 miljoen mensen met een handicap die, om te kunnen sporten, extra ondersteuning nodig hebben. Sporten is voor hen nog steeds niet vanzelfsprekend. Samen met alle 500 gasten van ons gala staan wij als één team achter de sporters met een handicap. Met één doel: zorgen dat gehandicaptensport op een dag vanzelfsprekend is. Pas dan is de wedstrijd voor ons gewonnen.

Nike past running-app aan na klacht CBP

Nike heeft zijn Nike+ Running-app aangepast, omdat het College bescherming persoonsgegevens (CBP) vond dat gebruikers onvoldoende werden geïnformeerd over het gebruik van hun privégegevens door Nike. Aldus Nu.nl vandaag. In de app van Nike worden gebruikers onder meer gevraagd naar hun gewicht, calorieverbruik en sportgewoontes. Dit zijn gevoelige persoonsgegevens die iets zeggen over de gezondheid, oordeelt het CBP. Nike mag deze bijzondere persoonsgegevens alleen verwerken met uitdrukkelijke toestemming van de gebruikers.” Nike gaf gehoor en besloot de app te updaten. Gebruikers zijn daardoor niet meer verplicht om de lengte en gewicht op te geven. Daarnaast belooft het Amerikaanse sportmerk om gebruikers beter te gaan informeren over het verzamelen van data. 


Dinsdag 10 november

  • Scotch Whisky International partner van hockeyverenigingen in Hoofdklasse

  • Win gratis bedrijfsdeelname aan de ultieme uitdaging: Giathlon 2015

  • Voetbal Inside krijgt eigen tijdschrift

  • Hartslag Legioen loopt op tot gemiddeld 135 tijdens Klassieker

Scotch Whisky International partner van hockeyverenigingen in Hoofdklasse

Voorafgaand aan de competitiewedstrijd tegen Amsterdam is met HC Bloemendaal de eerste overeenkomst getekend. Vanaf 1 november zijn reclamedoeken met de opvallende pay-off Ik drink geen druppel, maar het rendement is zo lekkergeplaatst in rollboarding bij Hoofdklasse verenigingen. Via de hockeyverenigingen worden potentiële beleggers uitgenodigd voor een bezoek aan het zwaar beveiligde pand, waar één van 's werelds grootste collecties van Single Malt Whisky’s wordt beheerd voor de klanten. Na positieve ervaringen met sponsoring van een tweetal amateurvoetbalclubs is nu gekozen voor een partnerschap met hockeyverenigingen. Hockeyers zijn een relevante doelgroep en wij hopen dit seizoen een samenwerking te starten met alle zestien verenigingen met teams in de hoofdklasse, aldus Michel Kappen, CEO van Scotch Wisky International.

Win gratis bedrijfsdeelname aan de ultieme uitdaging: Giathlon 2015

Op 13 december vindt in de Sportboulevard Dordrecht de 1e editie van Giathlon plaats, de grootste indoor Triathlon van Europa. Samen met Fonds Gehandicaptensport organiseert Sponsorreport een prijsvraag waarbij men de gratis deelname van een bedrijventeam kan winnen. Bij de Giathlon 2015 gaat het om een race tegen de klok. In een vaste tijd per de drie triathlon disciplines moeten deelnemers zoveel mogelijk meters maken. Tot het uiterste gaan van je kunnen in 1 uur en misschien wel over je grenzen gaan. Doorzetten en afzien. Misschien wel het zwaarste wat je gedaan hebt in je sportieve leven. Maar ook het beste. Want je doet het voor al die sporters met een handicap. Daar draait het om bij Giathlon 2015.Samen met 1.000 sporters gaan we een bedrag bij elkaar fietsen, lopen en zwemmen, waarmee we sport voor sporters met handicap weer een stuk vanzelfsprekender maken! Meld je dus vandaag nog aan als individu of als team en schrijf je in.” Meer informatie over de Giathlon 2015 en de wedstrijd is te vinden op Sponsorreport.nl

Voetbal Inside krijgt eigen tijdschrift

Naast een eigen televisieprogramma, website en app krijgt Voetbal Inside vanaf medio december ook een eigen tijdschrift. Volgens Nu.nl gaat Pijper Media in samenwerking met RTL het nieuwe voetbalblad uitbrengen, waardoor de concurrentie met Voetbal International nu echt is aangegaan. Eerder gingen er al geluiden rond dat Johan Derksen - ruim dertien jaar hoofdredacteur van VI (2000 - 2013) - met een nieuw voetbalblad bezig was, nadat de oud-voetballer gebrouilleerd was met WPG Uitgevers. Sinds dit seizoen draagt het voetbalprogramma daardoor niet meer de naam 'Voetbal International', maar is het onder de naam 'Voetbal Inside' verder gegaan. Met een nieuw blad - waar vaste tafelgasten Johan Derksen, Wilfred Genee, Rene van der Gijp, Hans Kraay jr., Johan Boskamp en Wim Kieft aan gaan meewerken - kan VI zich écht gaan opmaken voor een (nieuwe) concurrent.

Hartslag Legioen loopt op tot gemiddeld 135 tijdens Klassieker

De spanning liep hoog op tijdens de Klassieker zondag. De goal van Sven van Beek in de 38ste minuut zorgde voor een climax in De Kuip: de gemiddelde hartslag van het legioen liep toen op tot 135, dit is de hoogst gemeten gemiddelde hartslag. Honderd supporters droegen tijdens het beladen duel een hartslagmeter met als doel om erachter te komen hoeveel spanning er tijdens een wedstrijd op het Feyenoord-hart komt te staan. Een uniek experiment. Gemiddeld hadden de supporters de gehele wedstrijd een hartslag van 91 slagen per minuut. De hoogst gemeten hartslag van een supporter was 173 slagen per minuut. Opel en Feyenoord vragen met deze actie aandacht voor het doel van de Hartstichting om uiteindelijk iedereen die in Nederland een hartstilstand krijgt binnen zes minuten te kunnen reanimeren, zodat er meer levens kunnen worden gered. Lees meer op TripleDouble.nl


Maandag 9 november

  • Korfbalfinale door ruim half miljoen tv-kijkers gevolgd

  • 'McLaren Formule 1-team draait 34,9 miljoen euro verlies'

  • Nieuwe olympische tickets in de verkoop

  • Philips en PSV verlengen sponsorcontract

Korfbalfinale door ruim half miljoen tv-kijkers gevolgd

De finale van het WK korfbal op NPO1 is zondagmiddag door 425.000 tv-kijkers gevolgd. Naar de nabeschouwing zouden er volgens de Stichting KijkOnderzoek (SKO) zelfs nog meer mensen hebben gekeken, ruim 574.000 kijkers. Opvallend is dat er meer mensen het korfbal hebben gevolgd, dan de wedstrijd Feyenoord - Ajax (dat op hetzelfde tijdstip werd uitgezonden). Betaalzender FOX Sports wist 'slechts' 527.000 kijkers te bereiken, ruim 37.000 kijkers minder dan het WK Korfbal (in totaal). Kanttekening hierbij is wel dat de korfbalfinale op het open net werd uitgezonden, terwijl de Klassieker  achter de decoder te vinden was. Daarnaast scoorde de samenvatting van de wedstrijd Feyenoord - Ajax (inclusief de andere Eredivisiewedstrijden) wél hoog: met bijna 3 miljoen kijkers (2.985.000) was NOS Studio Eredivisie het best bekeken programma op de zondag. 

'McLaren Formule 1-team draait 34,9 miljoen euro verlies'

Een financiële tegenvaller voor het McLaren Formule 1-team. Volgens Forbes heeft de McLaren Group vorig jaar (2014) in totaal 22,8 miljoen euro verlies gedraaid, waarbij het Formule 1-team een groot aandeel zou hebben. Het F1-team - met Fernando Alonso en Jenson Button als belangrijkste coureurs - heeft volgens de Amerikaanse nieuwswebsite een verlies gedraaid van maar liefst 34,9 miljoen euro! Dat terwijl een jaar eerder (2013) nog zo'n 21 miljoen euro winst werd geboekt. Een daling in sponsorinkomsten en tegenvallende prestaties (met een daling in inkomsten uit prijzengeld) zouden echter voor moeilijkheden zorgen, terwijl de kosten eveneens gestegen zijn. Dit laatste komt door het ontslag van CEO en teambaas Martin Whitmarsh (die naar verluidt zo'n 14 miljoen euro zou hebben ontvangen) en doordat McLaren haar motorcontract met Mercedes voor 45 miljoen euro zou hebben afgekocht. Ondanks er met de rode cijfers wat alarmbellen gaan rinkelen, lijkt McLaren zich voor de toekomst (nog) geen zorgen te maken. De hoge uitgaven in 2014 waren eenmalig en de verwachting is dat er in 2015 opnieuw winst geboekt gaat worden. 

Nieuwe olympische tickets in de verkoop

ATPI Sports Events, de officiële 'Ticket & Travel Agencyvan NOC*NSF, heeft nieuwe entreekaarten voor de Olympische Spelen in Rio de Janeiro beschikbaar. De kaartverkoop voor wedstrijden in sporten als atletiek, beachvolleybal en hockey start op 10 november 2015 om 10:00 uur via de webshop van ATPIDe belangstelling voor de Olympische Spelen is groot, zeker nu de eerste Nederlandse helden zich gekwalificeerd hebben, zoals ‘Europees atlete van het jaar Dafne Schippers. Fantastisch dat we de Braziliaanse stadions nu nog meer oranje kunnen laten kleuren, aldus Willem Starink, Divisional Managing Director van ATPI Nederland en België. Naast het aanbieden van olympische tickets biedt ATPI Sports Events ook mogelijkheden voor vluchten en accommodaties aan, evenals compleet verzorgde arrangementen (bestaande uit retourvluchten, accommodatie, entreebewijzen en lokale transfers). 

Philips en PSV verlengen sponsorcontract

PSV en Philips hebben de langstlopende sponsorovereenkomst van Nederland (sinds 1913) opengebroken. Door de nieuwe overeenkomst blijft Philips de komende tien jaar stadionsponsor van de Eindhovense club en zal vanaf het seizoen 2016-17 de vermelding 'Philips founder PSV' voor tien jaar op de mouw van de wedstrijdshirts komen te staan. Het doel van beide partijen is om in de samenwerking focus op innovatie te leggen, wat aansluit bij de sportieve ambities van PSV en de merkpositionering van Philips’ ‘Innovation and you’. “Wij richten ons bij Philips op de impact van onze innovaties op het leven van mensen. Een voorbeeld hiervan is de net gerealiseerde LED-veldverlichting in het Philips Stadion en hiermee is voor ons het Philips Stadion een wereldwijd voorbeeld geworden. Ook zien we mogelijkheden om op het gebied van gezondheid innovaties met PSV toe te passen als showcase”, aldus Hans de Jong, CEO van Philips Benelux. De overeenkomst tussen PSV en Philips vertegenwoordigt de komende vijf jaar een waarde van 3 miljoen euro op jaarbasis.

ZIE OOK: Innovatief PSV en Philips gaan all-in voor een compleet nieuwe voetbalbeleving (Blog 19 oktober 2015)


Foto's ©: Twitter @WimLudeke, Philips newscenter, Flickr (CC) Patrick Down