Altijd op de hoogte van het laatste sportmarketingnieuws in Nederland en de rest van de wereld. Elke werkdag volgen meerdere korte nieuwsupdates.
Vrijdag 24 juni
FC Twente vindt in Pure Energie nieuwe hoofdsponsor
Max Verstappen krijgt zijn eigen app
FC Twente vindt in Pure Energie nieuwe hoofdsponsor
Het energiebedrijf Pure Energie wordt de nieuwe hoofdsponsor van FC Twente. Pure Energie tekent voor vijf seizoenen en zal zowel op de voor- als achterzijde van het shirt te zien zijn.
FC Twente is trots op de meerjarige samenwerking met het groenste energiebedrijf van Nederland. Technisch en commercieel directeur Jan van Halst: "Pure Energie heeft landelijke uitstraling, maar echte Twentse roots. Het bedrijf is al meerdere jaren aan FC Twente verbonden. Bovendien zet Pure Energie vol in op duurzaamheid en dat biedt tal van mogelijkheden voor een mooie samenwerking. Uiteraard stapt FC Twente zelf ook over op Pure Energie. Samen op naar een duurzame toekomst vol positieve energie."
De overeenkomst tussen FC Twente en Pure Energie was al met een handdruk bekrachtigd vóór de uitspraak van de KNVB-beroepscommissie. Alfons Wispels, oprichter van Pure Energie, licht toe: "We zijn al meer dan twintig jaar partner van FC Twente. Supporter ben je in goede, maar ook in minder goede tijden. Vandaar dat we ook nu, volledig achter FC Twente staan."
Max Verstappen krijgt zijn eigen app
Als jonge succesvolle coureur met wereldwijd duizenden fans, kan een eigen applicatie van Max Verstappen eigenlijk niet ontbreken. Daarom is de keuze om een officiële Max Verstappen app te lanceren eigenlijk best logisch. "We hopen dat het ergens rond de Belgische GP op Spa (eind augustus, red) zal zijn'", aldus Raymond Vermeulen, Verstappens manager, tegen Formule1.nl. "Max zal er zelf uiteraard een belangrijke rol in gaan spelen." De 18-jarige coureur van Red Bull Racing heeft op scoial media al een grote fanschare opgebouwd met ruim 300.000 volgers op Twitter en zelfs meer dan 400.00 op Instagram.
Foto header: Frank Hillen
Donderdag 23 juni
Fox Sports wordt sponsor van Kiki Bertens
FOX Sports wordt sponsor van Kiki Bertens
FOX Sports is per direct een samenwerking aangegaan met Kiki Bertens. De komende tweeëneenhalf jaar prijkt de naam van de sportzender op het shirt van Nederlands beste tennisster. Tevens zal zij voor FOX Sports een vlog onderhouden met exclusieve 'achter de schermen' beelden van haar belevenissen tijdens de WTA Tour.
Bertens is enorm blij met de samenwerking met FOX Sports. "Mede dankzij hun steun kan ik me volledig op mijn sportieve ambities focussen, een absolute voorwaarde om op succesvolle wijze topsport te kunnen bedrijven. Vanaf 2017 is ook de volledige WTA Tour live te zien op FOX Sports. In aanloop daarnaar toe vind ik het leuk om per direct samen met FOX Sports unieke content te maken en te delen om zo de fans een inkijkje te bieden in mijn leven als tennisster on tour."
John van Lottum, Director Brand Partnerships FOX Sports: "Kiki heeft in Parijs laten zien wat vele kenners al langer weten. Ze heeft het talent, de kracht maar vooral de juiste instelling om de top te bereiken. Ze is daarmee een aansprekend rolmodel voor de Nederlandse tennisjeugd. FOX Sports wil haar graag steunen en een bijdrage leveren in het creëren van de juiste voorwaarden om haar ambities waar te kunnen maken. We zijn trots en blij dat FOX Sports als onderdeel daarvan vanaf vandaag op haar shirt prijkt en wensen Kiki heel veel succes tijdens én na Wimbledon."
Als onderdeel van de samenwerking zal Bertens een exclusief vlog onderhouden. Hierin biedt ze een uniek kijkje in haar wereld tijdens alle toernooien die ze speelt.
Really happy to announce my new sponsor @FOXSportsnl pic.twitter.com/TU42Q2s9aH
— Kiki Bertens (@kikibertens) 23 juni 2016
Woensdag 22 juni
Shivers en SportVibes fuseren tot SportVibes United
Records op social media voor NBA na epische finale
Shivers en SportVibes fuseren tot SportVibes United
Het Delftse sportevenementenbureau Shivers en het Haagse sportmarketingbureau SportVibes gaan volledig fuseren en verder onder de vlag van SportVibes United. Het nieuwe bureau krijgt met SportVibes Marketing, Events en Digital drie gespecialiseerde business units. Hierdoor ontstaat een nieuw geïntegreerd bureau met ruim veertig professionals, die – met behoud van ieders eigen unieke DNA – één gezicht gaan vormen naar buiten toe.
Hans-Willem Dicke, directeur van SportVibes: "Wij geloven in de kracht van een geïntegreerd bureau met verschillende expertises. Om die reden zijn we vorig jaar al begonnen met SportVibes Digital, een joint venture met social marketing agency Fresh Bridge. Het samengaan met Shivers is een logisch gevolg van de enorme verrijking, zowel inhoudelijk als uitvoerend, die het vrijblijvend samenwerken de afgelopen jaren op een aantal terreinen voor beiden al opleverden. De fusie komt dan ook voort vanuit kracht."
Ook Imre van Leeuwen, directeur van Shivers is enthousiast over de fusie. "De wereld van sportmarketing en sportevents heb ik, sinds de oprichting van Shivers tien jaar geleden, sterk zien evolueren. Offline en online activatie lopen steeds meer door elkaar heen. Dit biedt enorme kansen voor verdere groei. We hebben samen met SportVibes de afgelopen twee jaar een aantal geweldige mooie co-creaties neergezet, waarbij we merkten dat we samen een groot verschil maken. Met SportVibes United bieden we nu een compleet dienstenpakket: van strategie, tot creatie en uitvoering. Dit alles 24/7 op de hartslag van de sport."
Records op social media voor NBA na epische finale
De finale van de NBA was dit jaar niet alleen op het veld een succes, ook daarbuiten zorgde de spannende eindstrijd voor records. Op diverse platformen werden er afgelopen zondag records gebroken tijdens het beslissende duel tussen de Cleveland Cavaliers en de Golden State Warriors. Op social media zorgde de NBA Finals voor maar liefst 5,2 miljard impressies op Twitter en 800 miljoen video views. Ook op Facebook was de NBA-finale een veelbesproken onderwerp met 43 miljoen mensen die zelf dingen plaatsten, ergens op reageerden, iets leuk vonden of een bericht deelden. De website NBA.com en de NBA app registreerden 1,9 miljard pageviews en 1,4 miljard bekeken video’s. Bovendien had de NBA Store maandag de hoogste verkoopaantallen ooit. De comeback van de Cavaliers is er één om te onthouden; in meerdere opzichten.
Dinsdag 21 juni
BMW 'Official Car Sponsor' EK Atletiek 2016
Strava scoort met nieuwe reclame
BMW 'Official Car Sponsor' EK Atletiek 2016
BMW heeft zich als ‘Official Car Sponsor’ verbonden aan de Europese Kampioenschappen Atletiek in Amsterdam (6-10 juli). BMW zet in de aanloop naar en tijdens het evenement 75 elektrische en hybride courtesy cars in. De volledig elektrische BMW i3 is in het wagenpark voor de EK in Amsterdam het best vertegenwoordigd. Maar liefst veertig modellen in een speciale 'EK Edition' zullen worden ingezet.
"We zijn heel erg blij met BMW als Official Car Sponsor. Bij de organisatie van de EK komen veel logistieke uitdagingen om de hoek kijken. Daarbij is vervoer van en naar locaties er één van. Met de courtesy cars van BMW kunnen we die uitdaging heel goed aan en dat ook nog eens met oog voor duurzame mobiliteit’, aldus Event Ambassador Ellen van Langen. Neil Fiorentinos, algemeen directeur BMW Group Nederland, ziet veel raakvlakken tussen het automerk en topatleten. "Onze werknemers, BMW-rijders en topatleten hebben een gemeenschappelijke drive: ze gaan voor het beste en nemen alleen genoegen met topprestaties. Met de BMW i3 is de organisatie verzekerd van emissieloos vervoer waarin topprestaties en rijplezier hand in hand gaan."
Strava scoort met nieuwe reclame
Maandag 20 juni
Bondscoach Deschamps verschijnt als hologram op Franse tv
Engeland houdt fans via direct messages op Twitter op de hoogte tijdens EK
Nike lanceert speciale schoen ter ere van LeBron James
New Balance maakt entree in voetbal met VisaroPro en FuronPro
Bondscoach Deschamps verschijnt als hologram op Franse tv
De Fransen die zondag de moeite hadden genomen om naar de nabeschouwing van het EK-duel tussen Frankrijk en Zwitserland te kijken, zullen even raar hebben opgekeken toen bondscoach Didier Deschamps in beeld verscheen. De Fransman verscheen namelijk als hologram in het tv-programma. Zittend op een kruk beantwoordde Deschamps vragen van de presentatoren. Het was de eerste keer dat deze techniek werd toegepast in een sportprogramma en Deschamps treed in de voetsporen van onder meer Michael Jackson en Tupac.
On French TV they are interviewing #FRA manager Didier Deschamps via HOLOGRAM!!! Seriously!! #EURO2016 pic.twitter.com/WStMcT4FvQ
— colin murray (@ColinMurray) 19 juni 2016
Engeland houdt fans via direct messages op Twitter op de hoogte tijdens EK
De Engelse voetbalbond hield de fans van het nationale elftal tijdens de EK-wedstrijd tegen Wales op een bijzondere manier op de hoogte van het spelverloop. Supporters konden via Twitter de updates als direct messages in hun inbox krijgen. Het enige wat de fans hoefden te doen, was het account @England volgen en hen een bericht te sturen met daarin het woord “Play”. De service is ook beschikbaar in de laatste groepswedstrijd tegen Slowakije en tijdens de knock-outfase van het EK. Ook Wales, Noord-Ierland, Frankrijk, Spanje en Duitsland maken gebruik van de service.
Nike lanceert speciale schoen ter ere van LeBron James
LeBron James schreef in de nacht van zondag op maandag geschiedenis door met de Cleveland Cavaliers de titel in de NBA te veroveren. De sterspeler versloeg met de ‘Cavs’ de Golden State Warriors met 4-3 na een 3-1 achterstand en hij werd uitgeroepen tot ‘MVP’. Om James te eren gaat zijn sponsor Nike de schoenen die de sterspeler van de Cavaliers droeg uitbrengen. De Nike Zoom LeBron Soldier 10 iD zal exclusief uitgebracht worden in de kleuren die James tijdens de laatste wedstrijden in de NBA Finals droeg. De schoen is vanaf 21 juni voor bepaalde tijd online te bestellen.
Since LeBron began wearing the Nike Zoom LeBron Soldier 10 iD he has averaged 34+ points, 12+ rebounds & 9 assists. pic.twitter.com/iNtDpw7OeL
— Arash Markazi (@ArashMarkazi) 20 juni 2016
New Balance maakt entree in voetbal met VisaroPro en FuronPro
New Balance maakt sinds kort ook schoenen voor voetballers en het merk bracht onlangs de nieuwe collectie uit. De nieuwe Furon en Visaro zijn gemaakt voor afmakers en kilometermakers. New Balance vraagt zich af wie jij bent: een speler die vooruit wil of een meer wendbare speler.
Foto's: Twitter @ColinMurray, New Balance