Het laatste sportmarketingnieuws

Altijd op de hoogte van het laatste sportmarketingnieuws. Dagelijks volgen er meerdere updates.

Vrijdag 21 februari
Pieter van den Hoogenband en Ard Schenk maken zich hard voor Olympische Spelen in Nederland
Na het debacle ander half jaar geleden en het doven van Olympisch Vuur 2028 wagen Ard Schenk en Pieter van den Hoggenband een nieuwe poging om Nederland warm te maken voor Spelen in 2028. De buitensporige bedragen zoals in Rusland zijn betaald hoeven voor Nederland niet te gelden. Ard Schenk zegt in Sport & Strategie: "Dat Nederland niet kan investeren zoals China en Rusland is niet erg. Het maakt die Spelen echt niet minder en ik denk ook neit dat de wereld altijd meer pracht en praal verwacht." Pieter van den Hoogenband zegt tegenover NU.nl: "Wij moeten met een goed plan komen waarmee we mensen kunnen overtuigen dat wij het kunnen organiseren. Ik weet zeker dat we het kunnen. Allen niet op de manier die nu is ingezet; steeds grootser en door met heel veel geld te smijten. Ik denk dat wij de wereld kunnen verbazen met een slimme, Nederlandse aanpak."

Donderdag 20 februari
Aantal uren Winterspelen bijna verdubbeld

In vergelijking met de Winterspelen in Vancouver is het aantal uren voor Sotsji bijna verdubbeld. Was het in 2010 nog 57.000 uur (TV en online) vier jaar later is het 102.000 uur. Televisie was in Vancouver nog 32.000 uur en Sotsji 42.000 uur. Digitaal stijgt van 25.000 uur naar 60.000. Het bereik wordt wereldwijd geschat op 500 miljoen mensen. Van de 230 digitale platformen waren er 155 websites en 75 applicaties. "We verschuiven steeds meer naar mobiel" aldus Timo Lumme, maniging director van IOC Television en Marketing Services.

FIFA gaat plannen voor Fan Fests opnieuw bekijken
De wereldvoetbalorganisatie FIFA gaat plannen voor Fan Fests (voetbalkijken met grote groepen mensen op openbare plaatsen) opnieuw bekijken. Sinds de introductie van de Fan Fests op grote schaal bij het WK van 2006 zijn de plekken enorm populair geworden. Nu zijn er signalen dat er onrust kan uitbreken onder de bevolking zoals te zien was bij de Confederations Cup.

Veel belangstelling voor gezonde scholen
VWS en OCW stellen 2 miljoen euro extra beschikbaar voor het project gezonde scholen. Veel meer scholen dan verwacht twaalfhonderd 1550 scholen hebben belangstelling. Twee keer zoveel als verwacht. Scholen kunnen inschrijven voor extra ondersteuning voor sport, bewegen en gezonde levenstijl. Van 2012 tot en met 2016 was 4 miljoen euro beschikbaar, in 2013 kwam daar 2 miljoen bij en voor 2014 en 2015 komt er nogmaals 2 miljoen bij.

Lees ook het vurig betoog van Erica Terpstra voor meer bewegingsuren in het onderwijs

Woensdag 19 februari
Stichting EK Atletiek Amsterdam 2016 en TIG Sports starten samenwerking

De Stichting EK Atletiek Amsterdam 2016 en sportmarketingbureau TIG Sports gaan samenwerken. De samenwerking heeft betrekking op de commerciele en logistieke zaken, en omvat onder andere werkaamheden op het gebied van sponsoring, hospitality en ticketing, en de organisatie van hotels, catering en transport. Ook op promotioneel vlak zal in de toekomst worden samen gewerkt. De Europese Kampioenschappen Atletiek worden gehouden van 5 tot en met 10 juli 2016 in het Olympisch Stadion van Amsterdam.

40% van VISA's marketingbudget gaat naar mobile en digital
VISA, al 27 jaar sponsor van de Olympische Spelen, besteedt momenteel 40% van het wereldwijde marketingbudget aan digital en mobile. Mobile vervult een centrale rol in het leveren van content en het creëren van betrokkenheid met de consument. De slogan "Everywhere you want to be" verwijst naar die visie. "We look to technology like mobile because consumers often use a mobile device as the window through which they do everything, so we try to create content that is designed for that environment" aldus CMO Kevin Burke. Mooi voorbeeld is VISA's 360 cam.

Twitteraccounts van FC Barcelona gehacked
Vlak na de 2-0 overwinning op Manchester City werden Twitteracounts van FC Barcelona gehacked. In totaal werden er drie tweets verzonden waaronder een verwijzing naar de mistanden in Qatar. Een kleine tweet naar Real Madrid kon uiteraard ook niet uitblijven. Inmiddels zijn accounts weer in handen van FC Barcelona en de tweets zijn verwijderd. Naar alle waarschijnlijk is de Syrian Electronic Army bij de hack betrokken geweest. Eerder waren ze betrokken bij een actie tegen Sepp Blatter.

Dinsdag 18 februari
Gaat Castrol op het hoogtepunt stoppen?
Na vijf jaar lijkt Castrol klaar te zijn met de sponsoring van voetbal. Het WK in Brazilië wordt de laatste marketingcampagne en Neymar is binnengehaald als grote ambassadeur. De sponsoring dateert al van 2008 als één van de tien global partners van de UEFA en werd geactiveerd tijdens de WK's van 2010 en 2012 en de Confederation Cups van 2009 en 2013. Fans kennen Castrol van het Castrol Index ranking systeem en de documentaire met Cristiano Ronaldo. Castrol wil zich identificeren met 'elite perfomance' maar stond in de schaduw door de grote PR campagnes van andere sponsoren. De beslissing wordt pas na het WK defintief bekend gemaakt.

KNVB en Voetbalmedia BV gaan databasemarketing verbeteren
De KNVB wil partners en sponsoren beter ondersteunen en nieuwe mogelijkheden creëren voor merken die een voetbaldoelgroep willen benaderen en daarom werken de voetbalbond en Voetbalmedia BV (100% dochter) sinds 1 januari samen met 40 Beats, Crystalloids en SAS. Doel is om de huidige marketingdatabase van de KNVB te verbeteren en daarmee het marketingbeleid te professionaliseren. “We zien dat er doorgaans erg veel data over klanten en potentiële klanten beschikbaar is”, zegt Mark Geestman, Directeur van 40 Beats. “Door deze informatie op een slimme manier te benutten kunnen organisaties campagnes inrichten die leiden tot hogere conversie en meer succesvolle en persoonlijker klantrelaties. De KNVB heeft een database met veel trouwe fans en voetballers. Dat biedt veel interessante mogelijkheden.”

Boris Scheepers wordt partner bij het sportmarketingbureau Marvin & Miles
Contentmarketeer Boris Scheepers verruilt het mede-eigenaar-/directeurschap bij MT MediaGroep voor partnerschap bij Marvin & Miles. Scheepers is bekend met sport- en business als marketeer voor de tijdschriften Golfers Magazine, GOLFjournaal, Golfnieuws en de ontwikkeling van het multimediale platform VI.nl. Hij is bekend met de transitie van ouderwets uitgeven naar multimedia-contentmarketing, waar Marvin & Miles zich in de sport mee bezighoudt.

Nike's website levert de beste gebruikerservaring
In drie van de vijf categorieën (en de totale score) weet Nike een hoog percentage binnen te halen. De zoekfunctie van Reebok scoort opvallend goed en adidas scoort hoog bij het personaliseren. (Lees meer)

Maandag 17 februari
Eerste huwelijksaanzoek via LED-boarding

Zaterdagavond werd tijdens de wedstrijd AZ-FC Utrecht voor het eerst een huwelijksaanzoek gedaan via LED-boarding. In de 15de minuut stond er op reclameboarden, zichtbaar voor 15.000 fans en natuurlijk de televisiekijkers: 'Joscha Janssen, wij samen zijn de bom. Liefste, wil je met me trouwen?' De vrouw kon eerst geen woord uitbrengen, maar na een paar seconden kwam het verlossende woord. De fan kreeg de reclametijd cadeau van de club. (lees meer)

NBC veroorzaakt koffierel met eigen Starbucks winkel 
Op het eerste gezicht een vreemde combinatie maar de officiële koffieleverancier van de Olympische Spelen in Sotsji is McDonald's met McCafé. Wie niet zonder Starbucks kan staat voor een uitdaging, de dichtstbijzijnde Starbucks zit namelijk op 560 kilometer afstand. Toch ontstond er twee dagen geleden een koffierel toen er een Starbucks beker in het mediacenter van de NBC werd gesignaleerd. De dame in kwestie wist de populaire koffie te bemachtigen in een eigen Starbucks winkel voor de NBC. De koffie wordt verkocht in de Barista winkel, dienstverlenend aan ongeveer 2500 mensen van de NBC. De winkel is echter niet toegankelijk voor het publiek. Starbucks en McDonald's hebben beiden nog niet gereageerd.

Ajax boekt in het eerste half jaar een nettowinst van 23,9 miljoen euro
Ajax presenteert in het eerste half jaar van boekjaar 2013/2014 een nettowinst van 23,9 miljoen euro. De hoogte van het bedrag komt mede door de transfersommen voor Christian Eriksen en Toby Alderweireld. De netto omzet is met 200.000 euro gestegen tot 65,8 miljoen euro en daarmee heeft Ajax de hoogste omzet van alle clubs in Nederland. Het totaal eigen vermogen stijgt met 23,7 miljoen euro naar 95,5 miljoen euro.

NOS domineert kijkcijfers top 20
Miljoenen sportliefhebbers aan de buis gekluisterd. Aan kop gaat schaatsen met de 1500 meter van de dames, in totaal 4,4 miljoen kijkers. Gevolgd door de voorbeschouwing met 3,8 miljoen en de samenvattingen bij Studio Sport met 3,5 miljoen. In totaal zijn er 14 noteringen voor de NOS in de top 20. De 5000 meter voor mannen is met 4,5 miljoen kijkers tot nu toe het best bekeken programma van de Spelen.

Afbeeldingen: Flickr (CC) Cat1778