Altijd op de hoogte van het laatste sportmarketingnieuws in Nederland en de rest van de wereld. Elke werkdag volgen meerdere korte nieuwsupdates.
Vrijdag 26 juni
Giro d'Italie gaat in de fout op Twitter, Centraal Beheer haakt in.
Hotel Héroique gaat 10 dagen heroïsche verhalen over de Tour uitbeelden.
Toename real-time Fan Marketing door groei ‘connected stadions’.
Giro d'Italie gaat in de fout op Twitter, Centraal Beheer haakt in
Een knullig foutje van Giro d'Italia op Twitter: in 2016 start de Ronde van Italië in Apeldoorn. In plaats van een foto van de gemeente op de Veluwe te plaatsen, werd een foto van Nijmegen aan de tweet toegevoegd. Oei! Voor Centraal Beheer Achmea, met het hoofdkantoor in Apeldoorn, uiteraard hét perfecte moment om in te haken. “Hey, Tour de France...”
Hey, Tour de France that’s a photo of Nijmegen. #evenapeldoornbellen #giro @giroditalia https://t.co/lC6hPf2AZS pic.twitter.com/NlAqw5GamC
— Centraal Beheer (@centraal_beheer) 26 juni 2015
Hotel Héroique gaat 10 dagen heroïsche verhalen over de Tour uitbeelden
Oud-wielrenner Joop Zoetemelk en Wim Pijbes (directeur Rijksmuseum) hebben vandaag Hotel Héroique in Utrecht geopend.Het hotel, gevestigd aan De Neude in het Oude Postkantoor, is volledig geïnspireerd op de Tour de France. Gedurende 10 dagen worden foto’s, schilderijen en beelden getoond die de heroïsche verhalen vertellen van de tocht en zijn helden. Vier ingerichte hotelkamers, gestyled in verschillende tijdsbeelden (jaren ’50, ’70 en twee kamers anno nu) vertellen het verhaal van de ontwikkeling die de wielersport heeft doorgemaakt. Hotel Héroique is een samenwerking tussen Tour sous le Dom en M Line. De exposities in het hotel zijn vanaf morgen tot en met 4 juli te bekijken.
Toename real-time Fan Marketing door groei ‘connected stadions’
Sports Alliance heeft een strategische overeenkomst met TIBCO gesloten. Sports Alliance - marktleider in het Verenigd Koninkrijk, Nederland en België op het gebied van Supporter Marketing Diensten voor sportclubs - gaat haar huidige data integratie platform vervangen door een platform van TIBCO. Henk-Frits Verkerk, Directeur Sports Alliance Nederland: “In onze visie is real-time data de toekomst van Fan Marketing. Ontwikkelingen als ‘connected stadiums’, het openen van de markt voor online wedden en mobiele club apps, vragen om real-time inzicht in het gedrag van de fans. Wij zijn trots dat een multinational als TIBCO voor ons heeft gekozen om gezamenlijk real-time Fan Marketing diensten te gaan ontwikkelen. Door deze samenwerking, in combinatie met onze eerdere samenwerking met Adobe Campaign, zijn wij klaar voor de real-time data toekomst.”
Donderdag 25 juni
Reijnders nieuwe prestatiemanager KNLTB
Oud-coach Alex Reijnders treedt met ingang van 9 september in dienst van de KNLTB waar hij aan de slag gaat als Prestatiemanager Tennisscholen. In deze nieuwe functie zal Reijnders meewerken aan de certificering van tennisscholen die hij vervolgens gaat begeleiden, adviseren, faciliteren, monitoren en toetsen om een optimale uitvoering van de regionale opleidingsprogramma’s van de geselecteerde jeugd te realiseren. Reijnders was tussen 1988 en 2004 internationaal coach (o.a. van Paul Haarhuis en Jacco Eltingh) en de laatste jaren werkzaam bij TennisEvents.
Plus500 nieuwe hoofdsponsor Atlético Madrid
Plus500, het wereldwijde online CfD-handelsplatform, heeft aangekondigd zijn sponsorcontract met Atlético Madrid uit te breiden. Het bedrijf zal de komende twee seizoenen hoofdsponsor zijn van de Spaanse topclub. Mogelijk wordt de overeenkomst ook in volgende seizoenen voortgezet. Gal Haber, CEO van Plus500: “Atlético Madrid is een vanzelfsprekende match voor ons, omdat de Europese markt ons grootste klantenbestand vertegenwoordigt. En net als de club zetten we ons met passie in om successen te boeken en leggen we transparantie en respect aan de dag voor onze klanten, fans, partners en werknemers. Deze samenwerking met een van de succesvolste voetbalclubs van Europa en deelnemer aan de Champions League, zal ons helpen onze merkbekendheid te vergroten en ons wereldwijde klantenbestand uit te breiden.”
DELA hoofd- en titelsponsor EK Volleybal voor dames
Coöperatie DELA maakt vandaag bekend hoofd- en titelsponsor te worden van het Europees Kampioenschap volleybal voor dames. DELA is al sinds 2006 sponsor van de Nederlandse Volleybalbond (Nevobo). Met het EK dat op 26 september start in Nederland en België ondersteunt de coöperatie de sportieve ambities van de volleybalbond en biedt zij het publiek een bijzondere mogelijkheid om het EK van dichtbij mee te maken. De aankondiging van DELA als grootste partner van het EK hing al een tijdje in de lucht. Edzo Doeve, directievoorzitter coöperatie DELA: “Afgelopen jaren steunden we het sportieve programma van de Nederlandse volleybalsport al én brachten we de prestaties van het team zoveel mogelijk via tv-beelden in de huiskamers. De belangrijkste wedstrijden van het Nederlands team werden vooral in het buitenland gespeeld. Wel speelden de dames veel vriendschappelijke wedstrijden voor eigen publiek. Met het EK in Nederland en België ondersteunt DELA de sportieve ambities van de volleybalbond en kan het publiek na 20 jaar opnieuw genieten van een EK in eigen land.”
Woensdag 24 juni
Mannen en vrouwen van 60 tot 87 jaar fietsen de Tour de France vooruit
Woensdagavond heeft ploegleider Thomas Dekker de a.s.r. pensioenploeg bekendgemaakt. Na enkele voorbereidingsdagen - waar onder meer wielerhelden Joop Zoetemelk, Niki Terpstra en Jan Janssen instructies gaven - is de ploeg met 42 deelnemers nu klaar voor de uitdaging. De ploeg vertrekt volgende week voor De Andere Tour en fietsen de Tour de France. Iedere dag rijdt een duo zestigplussers op de tandem de etappe. De ploeg fietst dezelfde route als de huidige profs en ook met een eigen karavaan. Zij rijden de etappes alleen wat eerder. Ook zij starten in Utrecht, beklimmen de Alpe d'Huez en sprinten richting de finish op de Champs-Élysées.
Belgische Beker wordt Croky Cup
De Beker van België gaat vanaf volgend seizoen verder onder de naam ‘Croky Cup’. Dat meldt SponsorReport vandaag. Het Belgische chipsmerk en de bond hebben een overeenkomst voor de komende drie jaar. Croky is de opvolger van Cofidis. De keuze om na de Rode Duivels naampartner te worden van de Beker van België is niet toevallig, zegt Jan Claes, Directeur Croky bij Roger&Roger: “Voetbal maakt deel uit van ons DNA. Het verbindt mensen. Denk maar aan de familiale sfeer in de vele voetbalkantines die ons land telt of het gezellige en vriendschappelijke karakter van samen voetbal kijken. Of dat nu thuis in de zetel of in het stadion is. Het is die gezellige en vriendschappelijke sfeer die wij ook met ons merk willen nastreven.”
Deloitte blijft supporter van de golfsport
Tijdens het internationale damesgolftoernooi, het Deloitte Ladies Open, verlengt titelsponsor Deloitte haar sponsorovereenkomst met de Koninklijke Nederlandse Golf Federatie (NGF). Deloitte is al sinds 2010 verbonden met de golfsport. Het contract wordt verlengd met twee jaar tot eind 2017. Deloitte zal de NGF gaan versterken in onder andere de zakelijke dienstverlening richting golfclubs en golfbanen door expertise in te brengen, met als doel de golfsport verder te stimuleren en te professionaliseren. “De betrokkenheid van Deloitte heeft de afgelopen jaren een positief effect gehad op de golfsport. We zijn blij dat we onze samenwerking kunnen voortzetten en dit positieve effect kunnen vergroten”, aldus Jeroen Stevens, directeur NGF.
Dinsdag 23 juni
Pop-up campings maken zich klaar voor de Grand Départ
Pop-up stores zijn in Nederland geen onbekend fenomeen meer. Niet alleen worden de tijdelijke winkels gebruikt om leegstand te maskeren, maar ook als extra stores voor uitverkopen en/of om (nieuwe) producten of diensten uit te testen. Een mooi recent voorbeeld is de Oakley-store in Londen (zie blog van zaterdag), waar Oakley nieuwe mensen probeert te bereiken en extra services aanbiedt. De komende periode lijkt het in Nederland echter tijd voor de pop-up campings. De reden: de Grand Départ in Utrecht. Oude fabriekshallen, watersportrecreaties en zelfs sportvelden worden tijdelijk omgetoverd tot een camping. Een mooie nieuwe kans voor amateursportverenigingen met een groot (sport)evenement in de buurt?
Al 70.000 tickets voor WK Beachvolleybal verkocht
Nu al 70.000 tickets verkocht voor de stadions in de 4 steden. De finales op 4 en 5 juli zijn bijna uitverkocht. #WKBeach2015
— WK Beachvolleybal (@WKBeach2015) 23 juni 2015
Hogeschool Rotterdam en Rotterdam Topsport slaan handen ineen
Nieuws vanuit onze partners van Rotterdam Topsport en Hogeschool Rotterdam: de opleiding SportMarketing & Management (Hogeschool Rotterdam) heeft tijdens het CHIO Rotterdam een samenwerkingsovereenkomst getekend met Rotterdam Topsport. Binnen de samenwerking zullen beide partijen expertise uitwisselen, waardoor studenten nog beter worden voorbereid op de arbeidsmarkt.
De opleiding SportMarketing & Management is onderdeel van de opleiding Commerciële Economie en leidt studenten op voor commerciële functies in de sportbranche. Om studenten een inspirerende leeromgeving te bieden, is de samenwerking met organisaties uit het Rotterdamse en Nederlandse sportlandschap voor de opleiding van grote waarde. ´De samenwerking met Rotterdam Topsport is een mooi voorbeeld van hoe onderwijs en het werkveld samenwerken aan de toekomst van de sportbranche', aldus Fred Feuerstake, directeur Instituut voor Commercieel Management, Hogeschool Rotterdam. Rotterdam Topsport wil met haar activiteiten de nationale en internationale positionering van Rotterdam als toonaangevende sportstad versterken. Dit doen zijn door het Nederlandse topsportklimaat op lokaal en (inter)nationaal niveau te promoten en te verbeteren.
Maandag 22 juni
Perrysport haakt in op sportmarketingcampagne Jumbo
Een inhaker op een (sport)marketingcampagne van een ander bedrijf? Dat zien we niet vaak. Toch durft Perrysport de stap te zetten en haakt het in op de retailactie van Jumbo Supermarkten. Een tikkie gewaagd? Of een slimme marketingstunt?
ZIE OOK: Een ode aan de gele trui van Joop Zoetemelk (Blog 17 juni)
Big data en iBeacons brengen Wimbledon naar 'next level'
IBM heeft voor het grandslamtoernooi Wimbledon een nieuwe website ontworpen. Dat meldt Emerce.nl. Eén van de opvallendste vernieuwingen is een SlamTracker, dat op basis van actuele statistieken en historische data - dat teruggaat tot 1877 (!) - interessante informatie weergeeft en zelfs voorspellingen kan doen. De SlamTracker was ook op Roland Garros aanwezig, maar is voor Wimbledon nog verder ontwikkeld. In een video op YouTube werd de werking van de SlamTracker al twee jaar geleden gepresenteerd, waarbij het dit jaar pas echt zijn intrede zal gaan maken. Naast 'big data' zullen er ook iBeacons geïnstalleerd worden, waar bezoekers onder meer tijdschema's kunnen ontvangen.
1,5 miljoen snoepzakjes tijdens de Tour de France
Voordat de renners van de Tour de France met hoge snelheid voorbij racen, wordt het publiek al sinds jaar en dag warm gemaakt door een grote reclamekaravaan. Dit jaar zullen er maar liefst 140 voertuigen mee rijden, waarbij één van de grootste kartrekkers een aantal leuke weetjes naar buiten heeft gebracht. Haribo, sinds 1998 verbonden aan de Ronde van Frankrijk, zal in vier dagen zo'n 210.000 snoepzakjes uitdelen in de Benelux. Tijdens de gehele tour zijn dat er zo'n 1,5 miljoen zakjes, goed voor een totaalgewicht van 2.500 kilo snoepgoed. Sales promotion tijdens de Tour is één van de activiteiten die Haribo in de sport onderneemt. Zo steunt het snoepmerk verschillende sportactiviteiten op lokaal niveau, promoot het Bossabal in de Benelux en is het partner van diverse skigebieden. “Haribo moedigt zowel kinderen als volwassenen aan om te sporten door hen in contact te brengen met verschillende typen sport. Haribo is van mening dat als je goed fysiek bezig bent geweest, een snoepje een heerlijke beloning kan zijn.”
Een Obstacle Run voor echte diehards: Mud Masters 24 Hours (MM24)
Mud Masters zal tijdens haar grootste evenement in Nederland (Biddinghuizen 26/27 september) een nieuw onderdeel presenteren: Mud Masters 24 hours (MM24). Volgens de Nederlandse organisatoren hebben ze een Europees primeur, want nog niet eerder werden obstacle runners uitgedaagd om in 24 uur zoveel mogelijk rondes van het hindernisparcours af te leggen. In totaal zullen er ongeveer 23.000 deelnemers mee doen aan het evenement in Flevoland, waarbij de inschrijving voor MM24 sinds dit weekend is geopend. Om de MM24-deelnemers tegemoet te komen zal er een speciaal 'MM24 Base Camp' worden ingericht, waar de diehards kunnen rusten, slapen, eten en de nodige verzorging krijgen.
ZIE OOK: Deelnemers Mud Masters worden getrakteerd op TurboWash (Blog 29 mei 2015)
Stadions WK Beachvolleybal komen van de grond
De duiven op de Dam hebben voor even plaatsgemaakt voor zand en stoeltjes. #WKBeach2015 pic.twitter.com/EC1ZWFDvxP
— WK Beachvolleybal (@WKBeach2015) 21 juni 2015