Altijd op de hoogte van het laatste sportmarketingnieuws in Nederland en de rest van de wereld. Elke werkdag volgen meerdere korte nieuwsupdates.
Woensdag 1 juli
Ajax laat fans opnieuw met hun idool op de foto gaan
8.000 wielrenliefhebbers voor 'zaken' naar Tourstart
Hardlopen met Evy 500.000 keer gedownload
MasterCard blijft aan als Champions League-sponsor
Ajax laat fans opnieuw met hun idool op de foto gaan
Iedereen heeft het wel: een foto van zichzelf met zijn of haar idool uit het heden of verleden. Voor Ajax een reden om er een leuke campagne omheen te ontwikkelen. De Amsterdamse club roept fans op om dit soort foto's via Twitter of Instagram te delen met de hashtag #ajaxopendag. De supporters die dit doen maken kans op een herbeleving van de ontmoeting met hun Ajax-held tijdens de Open Dag op 20 juli. “Het is voor ons een mooie aanjager voor de open dag”, legt een woordvoerder van Ajax uit. “Een week voor de open dag zullen we de winnaar bekend maken en trachten om de oud-Ajacied - de speler die op de foto staat - naar de ArenA te laten komen voor een remake van de foto. Een aantal oud-Ajacieden hebben al positief gereageerd, maar mocht een oud-speler het toch niet lukken om te komen, dan zullen we de foto gedurende het seizoen maken.”
8.000 wielrenliefhebbers voor 'zaken' naar Tourstart
Volgens ATP Event Experts trekken er komende zaterdag zo'n 8.000 wielrenliefhebbers naar Utrecht om 'zaken' te doen. Onder het genot van een hapje en drankje wordt het kijken naar de openingstijdrit gecombineerd met netwerken of bijvoorbeeld productpresentaties. Volgens het bedrijf zijn er onder deze zakelijke afnemers drie duidelijke doelgroepen te onderscheiden: 1) Grote Nederlandse bedrijven die sportieve evenementen inzetten voor commerciële doeleinden, 2) Utrechtse bedrijven die hart hebben voor de stad en hun relaties betrekken bij het event, 3) Midden en klein bedrijven waar ondernemers een unieke kans zien om de band met hun relaties uit te bouwen.
Hardlopen met Evy 500.000 keer gedownload
De sportieve app 'Hardlopen met Evy' is ongekend populair in Nederland! De app van EnergyLab werd in november 2013 gelanceerd, maar is na anderhalfjaar al door meer dan 500.000 Nederlanders gedownload. Dat terwijl de downloadteller vorig jaar (september) nog op 290.000 downloads stond. Samen registreerden de half miljoen gebruikers 522.475 gelopen uren, 4.304.278 afgelegde kilometers en een gemiddelde loopsnelheid van 8 km/u. Allen onder coaching van Evy Gruyaert, waarvan we nu toch zonder twijfel kunnen zeggen: Evy is Nederlands' grootste trainer.
ZIE OOK: Het verhaal achter de app ‘Hardlopen met Evy’
MasterCard blijft aan als Champions League-sponsor
Creditcardmaatschappij MasterCard heeft zijn verbintenis met de UEFA Champions League met drie jaar verlengd. Dat meldt Sponsorreport vandaag. Mastercard, al sinds 1994 sponsor van de CL, voegt zich door de nieuwe verbintenis bij de andere sponsors (UniCredit, Playstation, PepsiCo's / Lay's, Nissan, Gazprom en Heineken), die allen eerder hun contract hebben verlengd. De samenwerking is inclusief de sponsoring van de Super Cup, de Champions League voor vrouwen en de Youth League Final.
ZIE OOK: Champions League sponsors laat je horen!
Dinsdag 30 juni
Mannen en vrouwen sporten evenveel in mei
Uit de NOC*NSF Sportdeelname Index blijkt het aantal sportende Nederlanders in mei licht gedaald te zijn. Volgens Erik Lenselink, manager Sportontwikkeling bij NOC*NSF, was dit te verwachten: “Uit de indexcijfers van de afgelopen jaren blijkt dat de sportdeelname in de maand april altijd het hoogst is. Dus een daling van het indexcijfer in mei was te verwachten. Maar we zien wel een stijging ten opzichte van de indexcijfers van mei 2013 en 2014. Vermoedelijk komt dit omdat het aantal sporters dat 4 tot 9 keer per maand sport is gestegen. Het meest opvallende is dat de sportdeelname bij mannen en vrouwen die minimaal één keer per week sporten gelijk is aan elkaar en dat is uniek. Uit alle eerdere maandmetingen bleek namelijk dat mannen vaker sportten dan vrouwen.”
Verschuivingen in de sportmarkt: Edu Jansing, Milena van Not
Edu Jansing besloot - na 10 jaar bij Meer dan Voetbal betrokken te zijn - een nieuwe stap in zijn carrière te maken: “Met trots en dankbaarheid kijk ik terug op 10 hele mooie jaren. Ik ben door het succes van Meer dan Voetbal alleen maar meer overtuigd geraakt van de enorme kracht van sport. Ik ga mij de komende jaren hoe dan ook inzetten om mijn ervaring en expertise verder in te zetten voor die overtuiging. Hoe? Dat horen jullie spoedig van me. Eerst ga ik volop genieten van een korte sabbatical.”
Naast Jansing heeft ook Milena van Not een carrièremove gemaakt: na 25 jaar actief te zijn in diverse functies in de (hockey)sport en tot vorig jaar werkzaam als Head of Sponsoring Unilever Benelux, gaat ze nu aan de slag bij sportmarketingbureau 2Basics. Ruben Houkes: “Wij zijn erg blij met de komst van Milena. Ze versterkt ons netwerk in de corporate-, marketing- en sportwereld. En komt precies op het goede moment in de ontwikkeling van ons bureau. Naast een achtergrond binnen de topsport, sportbonden en haar werkzaamheden bij content-partner Helden Magazine, brengt ze de ervaring mee van een absolute topspeler binnen de FMCG league. What more to say!”
De populariteit van beachsporten
Hoewel de meeste aandacht op dit moment uitgaat naar het Beachvolleybal, is het niet de enige sport dat op het strand wordt gespeeld. We kennen er tegenwoordig tientallen: beachrugby, beachtennis, beachkorfbal, beachhandbal, beachhockey - bijna elke sport lijkt tegenwoordig wel een strandvariant te hebben. Maar wat is nu eigenlijk het voordeel van de beachsporten? Je hebt geen duur sportveld of -zaal meer nodig. “Afspraken maken, op een vaste tijd komen, überhaupt vinden waar je naar toe moet, is het vrij? Het zijn allemaal dingen die in de weg zitten versus de hele vrije beleving.. zowel in je hoofd als dat het daadwerkelijk is als je naar buiten gaat”, aldus Gijsbregt Brouwer in EditieNL. Van alle beachsporten is beachvolleybal toch nog het populairste. “Het is vrij, open, wekt wat vakantiegevoel op, het zijn vaak mooie mensen.. dat speelt ook zeker mee.”
Maandag 29 juni
'Olympisch kanaal komt er toch'
Volgens Timo Lumme, Managing Director van IOC's Television &. Marketing Service, sluit de keuze voor Eurosport als rechtenhouder aan bij de langgekoesterde wens van Thomas Bach: een eigen Olympisch TV-kanaal. Zoals verwacht gebeurt dit niet doordat het IOC zelf een eigen kanaal begint, maar grote partijen als partner zoekt.
ZIE OOK: Megadeal IOC: Olympische Spelen in heel Europa naar Eurosport en Discovery
Lumme (IOC): “the outcome will be some sort of Olympic channel contract where people can connect 365 days a year, 24 hours a day” #Eurosport
— gijsbregt brouwer (@gijsbregt) 30 juni 2015
Realtime data van alle wielrenners tijdens Tour de France beschikbaar
ASO, organisator van de Tour de France, heeft een contract gesloten met Dimension Data om stats van renners te delen met fans. Wat dit precies inhoudt werd via een video (gedeeld op Twitter) uitgelegd. Zo is het tijdens de Ronde van Frankrijk mogelijk om elke renner realtime te volgen. Dit gebeurt met behulp van trackers onder de zadels van iedere wielrenner, waarmee nauwkeurige data verzameld kan worden. Dimension Data verwerkt en analyseert die data vervolgens, waarna het wordt gedeeld met wielerfans, commentatoren, omroepen en de media. Eén ding lijkt dus zeker: we kunnen nóg meer toffe data tijdens de Tour gaan verwachten.
Foto: Wikimedia (CC) Sconardi