Het laatste sportmarketingnieuws: het succes van Nike’s Breaking2 en de kracht van Twitter

In een week waarin Nike voor de ogen van de wereld het onmogelijke leek te gaan presteren lees je hier het laatste sportmarketing nieuws. Een verzameling van opvallende feitjes, cijfers, artikelen die de wondere wereld van sportmarketing weer in helder perspectief zetten.

In deze editie:

  • Nike’s marketingmachine Breaking 2
  • Twitter gooit de handdoek nog niet in de ring
  • Sportcontent is geld waard, veel geld
  • Cristiano Ronaldo bereikt magische grens van 100 miljoen volgers op Instagram

Nike’s marketingmachine Breaking 2

Een krankzinnig idee: 42,195 km binnen 2 uur lopen. Ooit misschien, maar niet in 2017. Dat bleek ook zaterdagmorgen op het circuit van Monza (Italië). Slechts 24 seconden kwam Eliud Kipchoge te kort. Maar wereldwijd lof van de running community voor de recordpoging. Gevoed door de marketingmachine van Nike. Want alles was uiteraard live te volgen en het grootste sportmerk ter wereld was volledig ‘in control’. Vergelijkbaar met Red Bull Stratos bijna vijf jaar geleden. Een marketingspel in optima forma voor de grotere der aarde. Facebook en Twitter werden gedomineerd door ‘Breaking2’. De cijfers laten nog op zich wachten en ook al wordt de tijd niet officieel erkend Nike zal tevreden zijn over de verspreiding van hun gedachtegoed ‘just do it’. Alles kwam samen: product placement (de schoen ligt komende maanden al in de winkels), free publicity (de media raakte niet uitgepraat over de recordpoging ‘kan dit’) en new media (voor iedereen te volgen). Benieuwd naar de follow-up. Want hoe nu verder? Is er een marathonleven na de recordpoging? Vooraf werd geschreven dat dit voornamelijk een stunt is. En dat is het ook. Desalniettemin: de tijd staat en de jacht is nu geopend.

Twitter gooit de handdoek nog niet in de ring

Wat opviel tijdens de recordpoging van Nike is de kracht van Twitter. Real-time volgen wat mensen vinden die er voor jou toe doen. Het contrast tussen het geschreeuw in de chatbox van Facebook en de onderbouwde meningen op Twitter kon bijna niet groter. Ondanks dat Twitter het steeds vaker lijkt af te leggen tegen Facebook, Instagram en Snapchat komt de micro-blog bij spraakmakende evenementen toch elke keer weer als een raket naar boven. In de Verenigde Staten is voor Twitter de focus nog meer op sport gaan liggen. De grote competities NFL, MLB, WNBA gaan exclusief content aanbieden via Twitter. Er komt een nieuwe show genaamd ‘Stadium’ waar 24/7 sport te zien is. Daarnaast heeft Twitter ook een alliantie gesloten met Bloomberg voor live shows met BuzzFeed, The Verge, Live Nation en IMG Fashion. Wie denkt dat Twitter de handdoek in de ring gooit heeft het dus goed mis.

Sportcontent is geld waard, veel geld

Sport is de manier om (nieuwe) klanten te trekken. Sportcontent is goud waard. Verizon betaalt maar liefst 21 miljoen dollar om één wedstrijd van de NFL live te streamen. Jaguars tegen Ravens is geen bijzondere wedstrijd, maar wel de enige die zondagavond. Vorig jaar betaalde Yahoo al 15 miljoen dollar voor één wedstrijd, dus dat maakt de wedstrijd iets meer ‘marktconform’.

Cristiano Ronaldo bereikt magische grens van 100 miljoen volgers op Instagram

Cristiano Ronaldo heeft de magische grens van 100 miljoen volgers op Instagram bereikt. Iets wat nog enkele atleet tot dusver heeft te behalen. Verder weg van concurrenten Neymar (74 miljoen) en Messi (71 miljoen). In totaal komt de social fanbase van de Portugees op 280 miljoen fans waarvan 120 miljoen alleen al op Facebook. Stilzitten doet CR7 niet. De sterspeler van Real Madrid is buiten de lijnen druk bezig met eigen hotels, schoenen, kleding en ondergoed.