Het laatste sportmarketingnieuws met Ajax, Ronaldo, Facebook en Woods vs Mickelson

In de week waarin werknemers van Fiat in opstand kwamen vanwege de transfer van Cristiano Ronaldo naar Juventus, lees je hier het laatste sportmarketingnieuws. Verzameling nieuws, feiten en andere opvallende zaken die de wereld van sportmarketing weer in helder perspectief zetten.

  • Ajax en adidas verlengen contract tot 2025
  • Manchester United ontvangt 23 miljoen euro van mouwsponsor Kohler
  • NOS koopt rechten Nederlands elftal
  • Plannen voor de Champions League van het zwemmen gepresenteerd
  • Woods vs. Mickelson voor 10 miljoen dollar
  • 2Basics activeert gamers voor Sanquin


  • Facebook wil realityshow van Ronaldo uitzenden

Ajax en adidas verlengen contract tot 2025

Ajax en adidas hebben overeenstemming bereikt over de verlenging van het partnership. De nieuwe overeenkomst gaat in op 1 juli 2019 en loopt tot en met 30 juni 2025. Ajax en adidas zijn sinds het seizoen 2000-2001 aan elkaar verbonden. Sinds 1 juli 2009 is adidas een van de officiële hoofdsponsors van de club. Net als bij eerdere verlengingen van het sponsorcontract, hebben de sportieve ambities van de club en de toekomstvisie van Ajax bijgedragen aan de volbrenging van het vernieuwde partnership. Met name de toegenomen focus op de internationale markt en de verdere ontwikkelingen van de jeugdopleiding speelden een belangrijke rol. Volgens onze collega’s van Sponsorreport zou de nieuwe overeenkomst Ajax 50 miljoen euro opleveren.

Manchester United ontvangt 23 miljoen euro van mouwsponsor Kohler

Kohler is de nieuwe mouwsponsor van Manchester United. Het Amerikaanse bedrijf is tevens de allereerste zogenaamde sleeve sponsor van de 'Red Devils'. Het logo van Kohler komt zowel op de mouw van het herenteam als op het nieuw opgezette vrouwenteam. Het partnership omvat ook activaties op wedstrijddagen, ‘innovatieve’ verbeteringen aan de faciliteiten, maatschappelijke projecten en andere gezamenlijke samenwerkingen met United-fans en klanten van Kohler. SportsPro meldt dat er 20 miljoen pond (23 miljoen euro) is gemoeid met de deal. Daarmee zou United de ‘meest waardevolle mouw’ in de Premier League-club hebben.

NOS koopt rechten Nederlands elftal

De komende vier jaar zijn alle wedstrijden van het Nederlands elftal te zien bij de NOS. De NOS heeft de rechten verworven van de kwalificatiewedstrijden voor EURO 2020 en het WK 2022, en de duels in de Nations League. Ook de vriendschappelijke interlands van Oranje worden uitgezonden door de publieke omroep. Aangezien de NOS ook verslag doet van EURO 2020 en het WK 2022, zijn alle prestaties van Oranje op een vaste plaats te zien.
 
"Oranje hoort bij de NOS, bij de publieke omroep", zegt Gerard Timmer, algemeen directeur van de NOS. "Sport in het algemeen en voetbal in het bijzonder is in staat mensen in alle geledingen van de samenleving te verbinden. Dat zien we ook deze weken weer met het WK."

Plannen voor een 'Champions League van het zwemmen' gepresenteerd

In vrijwel elke sport ontstaan nieuwe formats om bestaande fans te behouden en nieuwe (jongere) fans te enthousiasmeren. In de zwemsport zijn afgelopen week de plannen voor een nieuw toernooi gepresenteerd. In de vierdaagse International Swimming League (ISL) – omgedoopt tot de Champions League van het zwemmen – is het de bedoeling dat acht teams van 12 mannelijke en 12 vrouwelijke zwemmers de strijd met elkaar aangaan. De zwemmers wacht een totale prijzenpot van 800.000 dollar. Bovendien krijgt elke ploeg een gegarandeerd bedrag van 154.000 dollar voor deelname. De internationale zwembond FINA is tegen het plan en heeft een brief gestuurd naar alle 209 aangesloten federaties met de mededeling dat het de ‘zogenaamde’ internationale competitie ‘niet erkend’. Eerder zagen we een soortgelijk dispuut al in het schaatsen, tussen de ISU en Icederby.

Woods vs. Mickelson voor 10 miljoen dollar

Ook in het golf zijn plannen voor een nieuw toernooi. En niet zomaar een toernooitje. Nee, een duel tussen de twee beste golfers van de afgelopen twintig jaar: Tiger Woods en Phil Mickelson. Het zou gaan om een wedstrijd waarin de winnaar de volledige prijzenpot ter waarde van 10(!) miljoen dollar wint. De gesprekken lopen nog, maar het heeft er alle schijn van dat dit duel tussen de golfcoryfeeën er op korte termijn komt.

2Basics activeert gamers voor Sanquin

In Nederland zijn 1,1 miljoen esports fans. Daarvan is een groot gedeelte tussen de 18 en 35 jaar oud. Een zeer relevante groep voor Sanquin, die voor het in stand houden van de Nederlandse bloedvoorziening, continu nieuwe manieren zoekt om nieuwe bloeddonoren te werven. Sanquin is daarom een samenwerking aangegaan met de organisatie 2Basics, met als doel een nieuwe manier te ontwikkelen om onder actieve gamers nieuwe bloeddonors te werven.

Op dit moment zijn er honderdduizenden bloeddonors, maar door onder meer de vergrijzing wordt dit bestand kleiner. Met name de leeftijdsgroep tussen de 18 en 35 is ondervertegenwoordigd, een uitdaging die Sanquin middels de samenwerking met 2Basics op nieuwe wijze wilt aanvliegen. Ruben Houkes, eigenaar van 2Basics, licht toe: “De favoriete tijdsbesteding van jongeren is zonder twijfel gamen. Steeds meer merken zien dat ze deze doelgroep hier op een relevante manier kunnen bereiken en kunnen activeren. Gamers zijn daarnaast ook maatschappelijk betrokken. Ik ben ervan overtuigd dat wij grote groepen kunnen activeren om zich in te zetten voor Sanquin."

Facebook wil realityshow van Ronaldo uitzenden

Hij mocht natuurlijk niet ontbreken in deze rubriek: Cristiano Ronaldo. Hij verkaste deze week definitief van Madrid naar Turijn, wat voor de nodige ophef zorgde bij de werknemers van Fiat. De Portugese aanvaller gaat jaarlijks 30 miljoen euro verdienen bij Juventus en kan hij binnenkort waarschijnlijk ook nog eens 10 miljoen dollar op zijn rekening bijschrijven. Facebook heeft namelijk plannen een 13-delige realityshow met Ronaldo te maken. De show zou te zien via Facebook Watch.

ZIE OOK: Waarom Fiat de grote winnaar is van de transfer van Ronaldo naar Juventus