Het laatste sportmarketingnieuws met de Winterspelen, NOS, FC Barcelona en Nike

In de week waarin de Olympische Winterspelen eindelijk zijn begonnen lees je hier het laatste sportmarketingnieuws. Verzameling nieuws, feiten en andere opvallende zaken die de wereld van sportmarketing weer in helder perspectief zetten.

De Winterspelen bij de NOS, anders dan normaal

We kunnen ook niet anders dan beginnen met de Winterspelen. En bij de Spelen denk je aan de NOS. Al sinds 1964 zendt de NOS de Olympische Spelen uit. Toch ligt het jaar iets anders, zo legt de NOS uit in een artikel op de site. “De spelregels voor NOS.nl en de NOS-app zijn simpel: alles wat op tv is uitgezonden, vind je ook terug op de site en in de app. Zodat je niets hoeft te missen. Alleen als je de Spelen via sociale media volgt, kan het zijn dat je geduld op de proef wordt gesteld.” Op Instagram zul je geen bewegend beeld zien aangezien Instagram de rechten per land heeft verkocht. En goed om te weten: na 26 maart verdwijnt alles weer, zowel online als in de app en op social media.

ZIE OOK: Hoe kijk en volg je de Olympische Winterspelen in Pyeongchang?

NBC Sports gaat samenwerkingen aan met Snapchat en Musical.ly

Het Amerikaanse NBC Sports heeft partnerships gesloten met Snapchat, Musical.ly en GIPHY om daarmee een jongere doelgroep te bereiken. NBC Sports gaat live video’s brengen via de nieuwe Snapchat Live tool. Gebruikers kunnen zich aanmelden voor programma’s en er worden pushmeldingen verzonden als een uitzending van start gaat. Ook via de razend populaire app musical.ly worden hoogtepunten, behind-the-scene en GIF’s gedeeld. Daar zijn speciale sterren als Nia Sioux en Ross Smith voor aangetrokken, zo staat uitgebreid beschreven op Digiday.

Oefenwedstrijden Nederlands elftal naar Veronica

Dit was tevens de week waarin Ronald Koeman als de nieuwe bondscoach van het Nederlands elftal werd gepresenteerd. De oefenwedstrijden van het Nederlands elftal (23 maart tegen Engeland en 26 maart tegen Portugal) verhuizen naar Veronica. Tot nu toe werden deze wedstrijden uitgezonden door SBS6, een andere zender van Talpa TV, dat de uitzendrechten van deze duels heeft.

PepsiCo verlengt sponsoring Champions League

Dan hoog sponsornieuws. Onze collega’s van Sponsorreport melden dat PepsiCo de samenwerking met de UEFA Champions League met drie jaar heeft verlengd. Zes van de toonaangevende wereldwijde merken van PepsiCo (verbonden sinds 2015) zullen de internationale competitie ondersteunen tot en met de finale van de UEFA Champions League in 2021, waarbij het Pepsi handelsmerk, inclusief de merken Pepsi MAX, Lay's en Gatorade, een leidende rol in de samenwerking zullen blijven nemen. 

FC Barcelona op het witte animatie doek?

Komt Barcelona naar het witte doek? De Spaanse voetbal grootmacht is in gesprek met Pixar over een productie, zo meldt Sportspromedia. Verder zijn er weinig details bekend maar het ligt voor de hand dat de film draait over de historie en Camp Nou. Dit wordt dan uiteraard een animatie video.

Van Grid Girls naar Grid Kids

Het gesprek bij het koffiezetapparaat van de week was ongetwijfeld de keuze om de ‘grid girls’ te vervangen voor ‘grid kids’. In 2018 geen grote boezems meer maar kleine schattige toetjes bij de coureurs vlak voordat ze vertrekken. Goed, bij het voetbal weten we niet beter (en moet er niet aan denken om de dames daar met alle testosteron te introduceren), maar dit wordt even wennen. Voor de kids uiteraard een geweldig mogelijkheid om vlak bij de coureurs te komen.

Nike gaat workouts belonen met playlists, t-shirts en schoenen

Tot slot mooi nieuws van Nike. Het grootste sportmerk ter wereld gaat app gebruikers belonen voor workouts met speciale playlists op Apple Music, t-shirts en schoenen. Hoe actiever je bent hoe meer je wordt beloond. Het is een gave manier om jouw beloning, naast de badges op jouw profiel, meer tastbaar te maken, zo staat op Engadget.