Het laatste sportmarketingnieuws met Feyenoord, VI en US Open

In de week waarin de Transfer Deadline traditioneel voor veel ophef zorgt lees je hier het laatste sportmarketingnieuws. Een luchtige verzameling van nieuws, feiten en andere opvallende zaken die de internationale wereld van sport weer in helder perspectief zetten. 

Feyenoord is veel meer dan een club

In de week van Transfer Deadline Day kwam het meest interessante nieuws uit de boardroom van Feyenoord. De regerend landskampioen maakte voor het sluitende van de transfermarkt bekend dat Jan de Jong (algemeen directeur bij de NOS) per 1 november Eric Gudde (huidig algemeen directeur bij Feyenoord) opvolgt. De Jong maakte maar liefst 12,5 jaar deel uit van de omroep waarvan de laatste zeven jaar als algemeen directeur. Jan de Jong over zijn aanstelling op de clubwebsite van Feyenoord: “Feyenoord is veel meer dan een club, het is veel groter dan dat. Het is een maatschappelijk fenomeen. Voor velen is het een manier van leven. Iedereen die mij kent, kent mijn enorme fascinatie voor topsport en voor Feyenoord.”

De populariteit van Feyenoord werd eens te meer bevestigd bij de opening van de fanshop in het nabijgelegen Spijkenisse. Fans kwamen in grote getalen naar Spijkenisse om met de spelers op te foto te gaan en het nieuwe shirt binnen te halen.

 

@feyenoord.rotterdam leeft overal en zeker in Spijkenisse! ��⚪️ #feyenoord #selfie

Een bericht gedeeld door Dirk Kuyt (@kuyt) op

Unieke benefietwedstrijd

Dat voetbal veel meer is dan een ronde bal en twee doelen blijkt wel uit de benefietwedstrijd van Girona tegen Ripoli CF, de stad waar de terroristen vandaan kwamen die de aanslag in Barcelona pleegde. De wedstrijd is om geld in te zamelen en steun te betuigen aan alle slachtoffers en hun nabestaanden. 

Pablo Escobar op de cover van VI

Het toonaangevende voetbalblad VI heeft enkele wenkbrauwen doen fronsen met de cover van deze week. Niemand minder dan de acteur achter de beruchte Colombiaanse drugsbaron Pablo Escobar siert de cover van een editie waarin een groot verhaal staat over het Colombiaanse voetbal. Een commerciële omslag zo reageert een van de betrokken op Twitter. Onder de cover vinden we immers gewoon onze bondscoach Dick Advocaat. Ondertussen doet Netflix er online (en dus ook op VI.nl waar hun doelgroep zit) alles aan om het nieuwe seizoen van de hitserie Narcos onder de aandacht te brengen. Zodoende zijn overal inhakers te zien waarin Escobar in het kort iets zegt over spelers, clubs en de voetbalwereld. De twee partijen trekken hand in hand op. Niet iedereen kan de actie waarderen. 

Federer slaat een balletje in Central Park

Voor tennisliefhebbers staat de nazomer in het teken van de US Open. De grote der aarde en ‘rising stars’ nemen het tegen elkaar op in de hoop elkaar in de finale te ontmoeten in het Arthur Ashe Stadium. Negentienvoudig winnaar van een Grand Slams en levende legende, Roger Federer, behoort naar eigen zeggen niet tot de favorieten. De Zwitser oogt ontspannen en geniet met volle teugen van zijn nadagen als actieve prof. Na de vijfsetter tegen de 19-jarige Amerikaan Frances Tiafoe sprong Federer afgelopen woensdag in de auto voor een training op een tennisbaan in Central Park. Met de hulp van de Amerikaanse tennisbond (en een aantal beveiligers) werd een relaxte training afgewerkt. Twitter en Instagram stroomden vol met reacties, Federer zelf vond het een ‘Extremely cool experience’ zo staat op USA Today

Virtueel een balletje slaan bij de US Open

Bij de US Open is er ook buiten de courts voldoende entertainment voor de fans. Samen met American Express heeft de organisatie ‘Virtual Tennis’ neergezet. Daar kan je volleren door enkel je handen te gebruiken. Elke tennisbal die wordt geraakt zorgt ervoor dat deze steeds sneller gaat bewegen. Zo speel je tegen een computer gestuurd tegenstander in een setting die doet denken aan Wii Tennis, alleen dan zonder controller. Onder andere Venus Williams speelde een potje (en won).