Het laatste sportmarketingnieuws met hoopvol regeerakkoord voor de sport

In de week waarin het regeerakkoord definitief het licht zag, lees je hier het laatste sportmarketingnieuws. Een verzameling van nieuws, feiten en andere opvallende zaken die wereld van sport en marketing weer in helder perspectief zetten.

Regeerakkoord geeft positieve signalen voor de sport

Een mooie kop deze week op NU.nl naar aanleiding van het regeerakkoord: 'Nieuw kabinet verdubbelt bijdrage topsport naar 20 miljoen euro'. Het zijn de koppen die we, sportprofessionals, graag lezen bij de vorming van een nieuwe regering. Er wordt meer geld vrijgemaakt voor topsporters. Olympische en paralympische teams zien een verdubbeling van 10 naar 20 miljoen per jaar en er gaat ook meer geld naar de voedingsbodem - talenten - om onderwijs en topsport te combineren. Daarnaast trekt het nieuwe kabinet 5 miljoen extra uit voor de organisatie van sportevenementen in Nederland (denk aan EK’s en WK’s). Na een aantal moeilijk jaren van veel bezuinigingen is er dan nu licht aan de horizon.

Netflix komt met exclusieve serie over Juventus

Een aantal weken geleden spraken we hier op SPORTNEXT al over de interesse van Netflix en Amazon in sportdocu’s. Diverse Premier League-clubs staan klaar en deze week kwam het bericht naar buiten dat Juventus begin 2018 een serie krijgt op Netflix. In totaal komen er vier delen van zestig minuten met daarin een kijkje achter de schermen bij de Italiaanse topclub. "Een unieke manier om wereldwijd fans te bereiken", aldus de 'Co-Chief Revenue Officer' bij Juventus, Federico Palomba. "Netflix is de thuishaven van passievolle storytelling en bij onze fans draait het om passie."

Netflix heeft wereldwijd 104 miljoen leden in 190 landen. Gezamenlijk dagelijks goed voor 125 miljoen uur kijkuren. Eerder lanceerde Real Madrid al een documentaire-serie via Facebook Watch en Manchester City kijkt naar een samenwerking met Amazon.

Hulu koopt rechten vier eSports shows

We blijven even in de wereld van de video streaming services. Hulu stapt namelijk in de wereld van eSports. Volgens de Europese eSportsbond ESL neemt Hulu vier series af. Een Talkshow genaamd Player vs Play, een documentaire over een professioneel eSports-team genaamd Bootcamp, serie over rivaliteit bij eSports met de naam Defining Moments en een show met samenvatting genaamd ESL Replay. "Hulu is een perfect platform om onze jonge, digitaal georiënteerde doelgroep te bereiken", zegt ESL senior vice president Nik Adams tegen The Verge

Digitale disruptie in voetbalwereld

Deze week verscheen een interessant rapport over de digitale disruptie in de voetbalwereld. Nieuwe (social media) platformen zorgen ervoor dat de manier waarop voetbalfans het voetbal kijken en beleven, compleet veranderd. Met name jongere liefhebbers verwachten iets heel anders dan wat de traditionele media hen voorschotelen. Bedrijven en organisaties die meegaan met de tijd en nieuwe formats creëren, winnen snel aan populariteit. Zo is met name in Engeland de opkomst van fan owned channels opvallend. Shows als ArsenalFanTV en RedMenTV hebben online miljoenen views. Gemaakt door fans, voor fans.

Jongere fans (onder de 30 jaar) volgen het voetbal net als ouderen nog steeds via traditionele mediakanalen, maar ze consumeren daarnaast veel meer content via nieuwe kanalen. Bedrijven zien dit ook en investeren steeds meer in deze nieuw platformen. In Nederland zien we dit al met de online voetbaltalkshow FC Afkicken. Volgens het Engelse rapport liggen er oneindig veel mogelijkheden voor merken om nieuwe, innovatieve partnerships aan te gaan en zo een jonger publiek te bereiken.

Eerste eSportsbar geopend in Nederland

Dat gaming en eSports snel aan poulariteit winnen, hoeven we de lezers van SPORTNEXT niet meer uit te leggen. Daarom is het ook niet verrassend dat deze week de eerste sportsbar gericht op gamen is geopend. In Alphen aan den Rijn staat de eSports Game Arena. Een gamewalhalla van 500 vierkante meter met alles erop en eraan. "Je moet het eigenlijk zien als een soort tennisclub voor gamers", zegt initiatiefnemer Thomas Runhart tegen de NOS. "Je hebt een bar, een hoofdbaan met tribune en veldjes eromheen voor de mensen die gewoon een potje willen spelen. Natuurlijk wordt er veel gesport en zijn er toernooien. Maar het moet vooral ook gezellig zijn."

Runhart hoopt ook diverse toernooien in de Game Arena te organiseren. Met inmiddels ongeveer 1,1 miljoen eSports-fans in Nederland, zou het initatief weleens een gat in de markt kunnen zijn.


Headerfoto: Shutterstock