Het laatste sportmarketingnieuws met KNSB, catsuit en populair WK-shirt Nigeria

In de week waarin Fulham de 'wedstrijd om 200 miljoen euro' won, lees je hier het laatste sportmarketingnieuws. Verzameling nieuws, feiten en andere opvallende zaken die de wereld van sportmarketing weer in helder perspectief zetten.

KNSB vindt in Daikin tweede hoofdsponsor

Eindelijk weer goed nieuws vanuit het schaatsen. De KNSB heeft in het Japanse Daikin een tweede hoofdsponsor gevonden. De fabrikant van warmtepompen en klimaatsystemen wordt Partner van Schaatsend Nederland. De Nederlandse vestiging van het Japanse bedrijf dat wereldwijd opereert start een samenwerking met de KNSB voor een periode van vier jaar (tot medio 2022). "Dit sponsorcontract geeft de KNSB ook een steviger financieel fundament op weg naar de Olympische Spelen van Bejing in 2022”, aldus Piet Geurts, directeur-bestuurder van de KNSB.

Daikin, de wereldwijde marktleider op het gebied van airconditioning, wil zich nadrukkelijk op de Nederlandse verwarmingsmarkt positioneren, nu een eind komt aan de gaswinning in Groningen. Alle huishoudens zullen de komende jaren hun gasaansluiting moeten laten vervangen en warmtepompen zijn een uitstekend alternatief. Daikin heeft als fabrikant de kennis en de oplossingen in huis om Nederland te helpen in de transitie naar warmtepompen. "Dat Daikin een grote speler is op de markt van warmtepompen is algemeen bekend in de installatiewereld, maar bij de consument wat minder. Door deze sponsoring verwachten wij onze naamsbekendheid in Nederland een flinke boost te kunnen geven”, zegt Edwin Hoogerwerf, directielid van Daikin Nederland.

Daikin omarmt alle disciplines van het schaatsen: langebaan, shorttrack, inline-skaten, marathon en kunstrijden. 

ZIE OOK: Alarmfase 1 in het schaatsen

Europa League krijgt rebranding

Vooruitlopend op het nieuwe voetbalseizoen komt de UEFA Europa League met een nieuwe brand identity. Ook is een nieuwe Europa League tune gecomponeerd. Volgens de UEFA is de branding nog steeds gebaseerd op de innige band tussen spelers en fans, maar wordt er meer nadruk gelegd op de ‘grootsheid en dynamiek van het toernooi’. Het nieuwe anthem – dat de komende seizoenen voor elke wedstrijd te horen is – is opgenomen door het Nederlandse Metropole Orkest. 



Duitse atleten willen deel opbrengsten IOC

In een open brief aan het Internationaal Olympisch Comité hebben Duitse atleten gevraagd de atleten die deelnemen aan de Olympische Spelen direct een deel (25%, oftewel 1,5 miljard dollar) van de opbrengsten van het IOC te geven. Niet alleen vanwege een meer rechtvaardige verdeling van de gelden, maar ook doordat atleten geld mislopen door de bekende Rule 40 bepaling waardoor het voor deelnemende atleten niet mogelijk is hun portretrecht en sponsoruitingen te gebruiken. Het zou neerkomen op ongeveer 85.000 euro per atleet. Het IOC gaat om de tafel met de sporters, maar de vraag is of er veel verandering is te verwachten.

‘Catwoman’ Serena Williams volop in de schijnwerpers bij Roland Garros

Serena Williams maakte deze week in Parijs haar rentree op het hoogste niveau. De Amerikaanse was vanwege haar zwangerschap lange tijd uit de roulatie en keerde op Roland Garros terug. Ze won haar partij in de eerste ronde eenvoudig, maar na afloop ging het vooral over haar opvallende outfit. Williams verscheen in een zwart, strak pak – al omgedoopt tot catsuit. Naar eigen zeggen voelt de voormalig nummer één van de wereld zich als een superheld in de outfit. Haar opvallende outfit heeft deels een medische reden. Williams ondervond én ondervindt de nodige fysieke ongemakken tijdens en na haar zwangerschap. "Ik had veel problemen door bloedproppen. Ik zou niet weten hoeveel ik er heb gehad in de afgelopen twaalf maanden.” Sponsor Nike spint garen bij al de publiciteit.

WK-shirt Nigeria breekt verkooprecords

Het was sowieso een goede week voor Nike. Het Amerikaanse sportmerk ontwikkelde het WK-shirt voor Nigeria en dat kon op veel goedkeuring rekenen. Zoveel zelfs dat het tenue op vrijdag binnen enkele uren na de release volledig uitverkocht was. In Londen stond een grote rij voor Nike-winkel en ook online was er enorm veel belangstelling voor het shirt. Volgens de Nigeriaanse voetbalbond was het shirt in de voorverkoop al drie miljoen keer besteld. De Super Eagles zullen waarschijnlijk aanstaande zaterdag op Wembley voor het eerst te zien zijn in het tenue.

Delta Cycling Rotterdam genomineerd voor Innovatieprijs

Het gaat goed met Delta Cycling Rotterdam. De wielerploeg timmert niet alleen op sportief gebied aan de weg, ook op andere vlakken gaat het goed. Zo is Delta Cycling Rotterdam genomineerd voor de Tour de Force Innovatieprijs 2018. Volgens de jury legt Delta Cycling Rotterdam voor het eerst de link tussen sportief fietsen en utilitair fietsen en benadrukken ze ook de sociale functie van de fiets. De winnaar wordt op 21 juni bekendgemaakt.

2Basics gaat samenwerken met PepsiCo voor esports-campagne

In de week van esportsX sluiten we in stijl af met nieuws over esports. Te beginnen met mooi nieuws vanuit Haarlem. PepsiCo werkt samen met 2Basics op de nieuwe online campagne van Mountain Dew, waarbij 2Basics ondersteunt bij de optimalisatie van de nieuwe esportscampagne. 2Basics helpt Mountain Dew bij de doorvertaling van de Europese gamingcampagne naar de Nederlandse markt.

Aston Villa lanceert eigen FIFA-competitie voor fans

Tot slot berichten we over een interessant initiatief in Engeland. Aston Villa heeft namelijk een eigen FIFA-competitie opgezet. De serie, AVFC genaamd, beslaat zeven weken waarin fans toernooien tegen elkaar kunnen spelen en punten kunnen verdienen. Uiteraard zijn er ook diverse prijzen te winnen. Waar veel voetbalteams ervoor kiezen een eigen esporter in dienst te nemen, daar pakt Aston Villa het iets anders aan. Het geeft de club nog steeds de kans om een jongere generatie aan te spreken en ook buiten wedstrijddagen om in nauw contact te staan met de fans.


Headerfoto: Nike