Het laatste sportmarketingnieuws met Lindsey Vonn, donerende Noren en vrouwelijke fullprofs

In de week waarin bekend werd dat aan het huwelijk tussen de Eerste Divisie en Jupiler League na twaalf jaar een einde komt, lees je hier het laatste sportmarketingnieuws. Verzameling van nieuws, feiten en andere opvallende zaken die de internationale wereld van sportmarketing weer in helder perspectief zetten.

Noren doneren geld na duur WK wielrennen

Het is een bekend fenomeen in de sportwereld; de kosten voor het organiseren van een toernooi blijken hoger uit te vallen dan aanvankelijk gedacht. De Olympische Spelen in Sochi en Rio de Janeiro zijn daar bekende voorbeelden van. Maar ook in Noorwegen zaten ze deze week met de handen in het haar. Het WK wielrennen was een prachtig evenement en de beste marketing die Noorwegen zich kon wensen. Alleen waren de kosten de pan uit gerezen: zeven miljoen euro meer dan begroot. De Noren waren zo trots op 'hun' wereldkampioenschappen dat ze besloten massaal geld te doneren. Via social media werd een inzamelingsactie gestart en na drie dagen was er al 300.000 euro opgehaald. Wellicht een nieuw model voor de toekomst? Organisaties van grote toernooien binnenhalen met (financiële) steun van de plaatselijke bevolking,

Lindsey Vonn kan mogelijk haar carrière afsluiten bij de mannen

Lindsey Vonn is een van de meest succesvolle skiesters ooit. Ze werd in 2010 olympisch kampioen op de afdaling, ze heeft meerdere wereldtitels op haar naam staan en ze is wereldrecordhouder wat betreft het aantal wereldbekerwedstrijd overwinningen bij de vrouwen. Kortom, ze heeft zo’n beetje alles gewonnen wat er te winnen valt. En wat doe je dan? Dan zoek je een nieuwe uitdaging…bij de mannen. De 32-jarige Vonn wil in 2018 schitteren op de Olympische Winterspelen, maar als het kan wil ze ook meedoen bij een wereldbekerafdaling bij de mannen. Ze kondigde haar voornemen vorig jaar al aan, maar Vonn is nu een stap dichterbij haar doel. De Amerikaanse skibond heeft namelijk een verzoek ingediend voor een startbewijs voor Vonn bij de mannen.

Fullprof vrouwencompetitie in Engeland

In Nederland is vrouwenvoetbal de snelst groeiende sport en ook in Engeland is het enorm populair. De voetbalbond FA investeert veel in het vrouwenvoetbal en gaat nu een stap verder; vanaf volgend seizoen gaat in Engeland een professionele vrouwencompetitie van start. Op het hoogste niveau gaan maximaal veertien teams spelen, die met louter fullprofs werken. Zij krijgen contracten voor minimaal zestien uur per week, exclusief wedstrijddagen. Daaronder komt een semi-professionele landelijke divisie van maximaal twaalf clubs. 

Diverse Nederlandse speelsters, zoals Vivianne Miedema en Sari van Veenendaal, zijn momenteel actief in de Engelse competitie. Zal Nederland snel volgen?

Adidas hoofdrolspeler in groot schandaal college basketbal

De Amerikaanse sportwereld werd deze week opgeschrikt door een groot federaal onderzoek in het college basketbal. En adidas speelt een van de hoofdrollen. Het Duitse merk zou – in haar streven het marktaandeel in de VS te vergroten – jonge talenten geld hebben geboden om zich te binden aan adidas. En dit is volgens de regels verboden en zelfs illegaal. Een van adidas' directeuren, Jim Gatto, is aangeklaagd. Hetzelfde geldt voor een consultant die verbonden is aan het merk. Volgens het rapport dat de onderzoekers hebben gemaakt, zouden er bedragen tot maximaal 150.000 dollar zijn geboden aan de grootste basketbaltalenten en coaches om over te stappen naar scholen die al een contract hadden met adidas. Alles om ze weg te houden bij concurrent Nike. Het onderzoek maakte veel los in de Verenigde Staten en de verwachting is dat dit pas het topje van de ijsberg is. Mogelijk blijkt na verder onderzoek dat ook Nike en Under Armour illegale activiteiten uitgevoerd hebben.

Ook NFL gaat in zee met Facebook

Na deals met onder meer de UEFA, MLS, MLB en Real Madrid gaat Facebook ook samenwerken met de NFL. Beide partijen maakten deze week bekend dat de komende jaren onder andere hoogtepunten en recaps van wedstrijden te zien zullen zijn op het platform. De NFL gaat ook speciale content maken voor Facebook Watch, het nieuwe kanaal van Facebook. Het netwerk is zeer actief in de sportwereld en wil met een groot aanbod aan sportcontent Facebook Watch laten groeien.

ZIE OOK: Oproep aan Eredivisie: start met livestreamen via social media!


Headerfoto: Wikimedia