Het laatste sportmarketingnieuws met Microsoft, Facebook en geen esports bij Bayern

In de week waarin het leedvermaak in Nederland groot was na de uitschakeling van Duitsland op het WK voetbal, lees je hier het laatste sportmarketingnieuws. Verzameling nieuws, feiten en andere opvallende zaken die de wereld van sportmarketing weer in helder perspectief zetten.

FC Barcelona noteert met 247 miljoen dollar hoogste sponsorinkomsten

Wie wil er niet bij FC Barcelona horen? Tweewekelijks trekken van over de hele wereld bijna 100.000 fans naar Camp Nou en ook sponsors staan in de rij om partner van de Catalanen te worden. Dat legt Barcelona geen windeieren. Volgens het Amerikaanse zakenblad Forbes kan de Spaanse kampioen jaarlijks 247 miljoen dollar aan sponsorinkomsten bijschrijven op de rekening. Dat is 45 miljoen meer dan nummer twee op de lijst Manchester United (202 miljoen dollar). Barcelona is de enige club in de top drie die dit jaar zijn sponsorinkomsten zag groeien in vergelijking met 2017. Barça verdiende 15 miljoen meer. De sponsorinkomsten van Manchester United daalden met 12 miljoen dollar. Real Madrid is derde op de lijst met 200 miljoen dollar, een daling van 16 miljoen dollar. Overigens is United wel de meest waardevolle voetbalclub ter wereld, met een waarde van 4,12 miljard dollar.

Bayern stapt na veto directeur toch niet in esports

Waar veel sportorganisaties esports zien als een kans op extra inkomsten en om nieuwe fans te werven, daar is de directie van Bayern München een totaal andere mening toegedaan. President Uli Hoeness heeft volgens Bild een veto uitgesproken over het idee een esports-tak op te richten. Volgens Hoeness past esports niet bij het profiel en imago van Bayern. De uitspraak is verrassend, zeker ook omdat Bayern onlangs nog een NBA2K-team lanceerde en er diverse plannen waren op het gebied van esports.

Real Sociedad werkt samen met Microsoft aan smart stadium

In Spanje is een interessante samenwerking ontstaan tussen Real Sociedad en Windows. De twee partijen starten een project waarbij tien 10 start-ups de kans krijgen de faciliteiten in Anoeta, het stadion van de Spaanse club, te verbeteren. Het doel is van het stadion een smart stadium te maken. De tien start-ups gaan technologische innovaties ontwikkelen die de fanebeleving ten goede moeten komen.

Facebook verkrijgt streamingrechten Champions League in Brazilië

Facebook heeft opnieuw een belangrijke slag geslagen in de sport: het bedrijf heeft de exclusieve streamingrechten van de Champions League in Brazilië gekocht. Volgens UOL gaat Facebook vanaf dit seizoen drie jaar lang het miljardenbal uitzenden. Facebook bouwt gestaag door aan een sterk portfolio in Zuid-Amerika. Eerder verzekerde het zich al van de rechten voor de Copa Libertadores. Het mag donderdagse wedstrijden via het platform livestreamen. Overigens zou Facebook ook interesse hebben in de rechten van de Premier League in Thailand, Vietnam, Cambodja en Laos. Dat meldt Bloomberg. In de komende weken valt een beslissing over de verkoop van het pakket.

49ers streamen als eerste NFL-club zelf wedstrijden in voorbereiding

De San Francisco 49ers hebben aangekondigd in aanloop naar het nieuwe seizoen hun wedstrijden gratis te livestreamen via de eigen website. De American football-club is pas de eerste in de NFL die duels via eigen digitale kanalen aan fans aanbiedt. De 49ers spelen vier wedstrijden ter voorbereiding op het nieuwe seizoen, waarvan twee voor eigen publiek. De duels worden ook uitgezonden door de lokale zender KPIX-CBS.


Headerfoto: Shutterstock.com