Het laatste sportmarketingnieuws met minder sponsorverplichtingen United en Marvel

In de week waarin de Giro d'Italia op z'n kop werd gezet, lees je hier het laatste sportmarketingnieuws. Verzameling nieuws, feiten en andere opvallende zaken die de wereld van sportmarketing weer in helder perspectief zetten.

Mourinho wil minder sponsorverplichtingen voor spelers

In de week waarin Manchester United opnieuw tot meest waardevolle club ter wereld werd uitgeroepen, deed manager José Mourinho een oproep aan de directie om zijn spelers minder in te zetten voor sponsorverplichtingen. Volgens The Times irriteert het de Portugees dat zijn selectie steeds vaker moet opdraven voor commercials en andere promoties. United, de commercieel meest succesvolle club ter wereld, heeft maar liefst 46 officiële partners. Onlangs figureerden diverse spelers, onder wie Alexis Sanchez en Jesse Lingard, nog in een reclamefilmpje voor de film Deadpool 2.


Melbourne krijgt Marvellous-stadion

We blijven nog even bij de superheldenfilms. Het - nu nog - Etihad Stadium krijgt per 1 september een nieuwe naamgever. En wel Marvel; de uitgever van bekende comics als The Avengers en X-Men. Marvel is onderdeel van Watl Disney Company en dat bedrijf heeft een 8-jarig sponsorship afgesloten met Melbourne Stadiums Limited. Onderdeel van de deal is een rebranding van het stadion, een Marvel-shop en diverse activaties op locatie die de superhelden tot leven moeten wekken. De samenwerking is interessant, omdat vanuit de entertainmentindustrie de samenwerking wordt gezocht met de sport. Sport is entertainment zegt men vaak. Moeten we die uitspraak nu letterlijk gaan nemen?

UEFA verlengt contracten met adidas en PlayStation

In aanloop naar de Champions League-finale bracht de UEFA het nieuws naar buiten dat de contracten met zowel adidas als PlayStation heeft verlengd. adidas blijft de komende drie jaar de officiële wedstrijdbal leveren voor de Champions League-wedstrijden. Daarmee wordt de jarenlange samenwerking die in 2001 begon gecontinueerd. PlayStation verlengt de samenwerking – die begon in 1997 – eveneens met drie jaar tot en met het seizoen 2020/2021. Ondanks veel negatieeve berichten over dalende kijkcijfers, de introductie van nieuwe toernooien en een mogelijke afsplitsing van de topteams staan bedrijven in de rij voor een samenwerking met de UEFA. De overeenkomst met PlayStation is namelijk al de achtste samenwerking die de Europese voetbalbond heeft aangekondigd voor de komende driejarige cyclus. Ook Heineken, Nissan, PepsiCo, Mastercard, Gazprom en adidas hebben hun samenwerking verlengd. Santander wordt een nieuwe partner. 

Proximus wil esports in België laten groeien met zender, site en league

In België gaat broadcaster Proximus een poging doen esports te laten groeien. In samenwerking met Electronic Sports League (ESL), een van de voornaamste organisatoren van eSports competities, en de Belgische Pr League voetbal, organiseert Proximus vanaf dit najaar de ESL Proximus Championships. Dat wordt een Belgische competitie voor drie zeer populaire games: ‘Counter-Strike: Global Offensive’, ‘League of Legends’ en een FIFA-competitie. Deze laatste is onderdeel van een globaler project waarbij ook de Belgian eDevils betrokken zijn. Proximus begint in juni de zender EsportTV. De zender zal de beste momenten uit de grote internationale competities uitzenden, alsook reportages over esport en interviews met de beste spelers. 

Kahn wrijft namens Snickers zout in Oranje wond

Nu het WK voetbal steeds dichterbij komt, beginnen de meeste merken hun campagnes extra onder de aandacht te brengen. Zo ook Snickers. Het bedrijf heeft onder anderen Oliver Kahn gestrikt. En de voormalig doelman van ‘Die Mannschaft’ is niet te beroerd nog wat zout in onze Oranje wonden te strooien. Kahn poseert in een oranje shirt met daarop ‘Nederland’, terwijl de begeleidende tekst is: Je bent jezelf niet als je trek hebt – de slogan van Snickers. Uiteraard refereert Kahn hiermee aan het mislopen van het WK. De Duitser- toch al niet bekend om zijn sportiviteit – is blijkbaar geen spat veranderd de afgelopen jaren.

YouTube verkrijgt internationale rechten voor Braziliaanse competitie

We sluiten de rubriek af met nieuws van een van de techreuzen. Ditmaal is het YouTube dat van zich doet spreken in de sportwereld. Het heeft de internationale rechten gekocht voor de Braziliaanse competitie. YouTube mag het Campeonato Brasileiro Serie A in 27 landen in Europa, Azië en Oceanië uitzenden. De Brasileiro is de enige grote internationale voetbalcompetitie die YouTube uitzendt. Een nieuwe stap dus voor het netwerk, dat zich steeds meer manifesteert in de sportwereld.


Headerfoto: Shutterstock.com