Het laatste sportmarketingnieuws met Pluisje, Mo Farah, Cristiano Ronaldo en Facebook Watch

In de week waarin voetbalminnend Nederland niet uitgesproken raakte over het bezoek van Diego Maradona aan ons kleine kikkerland lees je hier het laatste sportmarketing nieuws. Een verzameling nieuws, feiten en andere opvallende zaken die de wereld van sportmarketing weer in helder perspectief zetten.

Smile

De WK Atletiek in Londen hebben aangetoond dat Nederland warm loopt voor atletiek. Althans voor de sprint onderdelen. 1,2 miljoen mensen keken naar de gouden race van onze eigen atletiekkoningin Dafne Schippers. Schippers kwam gisteren in actie bij het afscheid van de legendarische baanloper Mo Farah. De Britse meervoudig wereld- en olympisch kampioen op de 5000 en 10.000 meter liep in Birmingham zijn laatste baanwedstrijd en stapt over naar de marathon afstand. Wie anders dan het grootste sportmerk ter wereld, Nike, heeft deze prachtige video gemaakt: ‘You smiled a smile that made it look easy’.

Twee atletiek grootmachten nemen het tegen elkaar op

Toch klinken al jaren de geluiden dat de atletieksport toe is aan vernieuwing. In Nederland werd enkele jaren de Flame Games georganiseerd in het Olympisch Stadion. Dat staat nu op een laag pitje. In Verenigd Koninkrijk wordt in 2018 een ‘face-off’ georganiseerd tussen British Athletics en USA Track & Field. In een nieuw evenement genaamd ‘The Meet’ nemen de twee sterke atletieklanden het tegen elkaar op. De onderdelen sprint, verspringen en hordelopen kenmerken zich door een hoge doorloop en moeten een nieuwe doelgroep aan zich weten te binden. Mo Farah, Allyson Felix en Adam Gemili hebben steun toegezegd. Begin 2018 wordt meer nieuws over het evenement naar buiten gebracht.

ZIE OOK: Nitro Athletics: volgende (grote) stap in vernieuwing atletiek

Cristiano Ronaldo gaat vrolijk door met investeren

Sportsterren volgen sinds enkele jaren de Hollywood en muzieksterren naar de wereld van start-ups en investeringen in techbedrijven. Cristiano Ronaldo heeft recentelijk een meerderheidsbelang genomen in het Portugese ‘Thing Pink’ zo meldt TechCrunch. Naar eigen zeggen een team van strategische mensen, designers, engineers en geeks die thuis zijn in het digitale landschap. Thing Pink was eerder al betrokken bij de digitale component van het CR7 museum op het eiland Madeira en ontwikkelde apps voor o.a. McDonald’s. Doel is die activiteiten te continueren en zijn aanwezigheid in het digitale landschap verder uit te breiden.

ZIE OOK: Kevin Durant spot met wetten van personal branding

Eerste schaatsteam in Nederland met een sponsor na 2018

We vieren momenteel nog volop de Nederlandse zomer maar: het schaatsteam van de broers Erwin en Martin ten Hove heeft met IKO een sponsor gevonden zo staat vermeld op Schaatsen.nl. Het internationale bedrijf in isolatiematerialen, dakbedekking en waterdichting verbindt zich voor meerdere jaren aan het team waar ook Marije Joling onderdeel van uitmaakt. Team IKO is het eerste schaatsteam in Nederland met een sponsorcontract dat verder loopt dan 2018. Het is de intentie van beide partijen om de samenwerking tot de Olympische Spelen van 2022 in China te laten voortduren.

Schud de hand van God

Diego Maradona is in Nederland en dat hebben we geweten. De beelden van een met shirt zwaaiende Maradona waren overal te zien. Wie niet genoeg kan krijgen van 'Pluisje' heeft op 24 augustus de kans op een meet & greet. Het evenement wordt georganiseerd door Energiedirect.nl, hoofdsponsor van PSV. Honderd winnaars kunnen tijdens de exclusieve meet & greet met Maradona op de foto en natuurlijk 'de hand van God' een hand geven. “Sinds zijn komst is heel Nederland in de ban van Maradona. Maar waarom zou alleen Ruud Gullit hem een handje geven? Wij vinden dat iedereen deze kans moet krijgen. Daarom schrijven wij een wedstrijd uit. Iedereen mag zich aanmelden. Wij zorgen dat de droom voor 100 fans uitkomt.”

Facebook's Watch, een sportplatform om in de gaten te houden

Enkele weken geleden kondigde Facebook de ‘Watch’ tab aan. Een nieuwe toevoeging aan de app waarmee gebruikers live TV kunnen gaan kijken. Nu is ook bekend geworden dat live sport (programma’s) daar onderdeel van uit gaan maken. De Amerikaanse honkbal competitie MLB gaat wekelijks op vrijdagavond een show met voorschouwingen doen. De verwachting is dat andere competities (in eerst instantie voornamelijk Amerikaans georiënteerd) aansluiten, zo meldt Sporttechie. Een nieuw platform om in de toekomst in de gaten te houden.

Vanwege de aanslagen in Barcelona droegen de spelers van FC Barcelona ‘Barcelona’ op de achterzijde.