In de week waarin voetballiefhebbers vooral uitkeken naar een nieuwe editie van De Klassieker lees je hier het laatste sportmarketingnieuws. Verzameling van nieuws, feiten en onderzoeken die de wereld van sport en marketing weer in helder perspectief zetten.
Eurosport en Snapchat starten unieke samenwerking
De Olympische Spelen zijn voor Eurosport altijd een mooi moment om uit te pakken en zich te presenteren. Voor de Winterspelen in PyeongChang volgend jaar heeft het internationale TV-netwerk een unieke samenwerking met Snapchat. Met het populaire foto- en video-medium wil Europsport een jongere generatie sportfans zien te bereiken. Dit onder meer door 'behind-the-scenes' beelden en natuurlijk zelf content maken met grappige filters. In Europa zijn dagelijks gemiddeld zo’n 57 miljoen mensen actief op Snapchat. Gebruikers die dagelijks wereldwijd actief zijn, maken per dag samen ruim 3 miljard Snaps.
Formule E bij Eurosport te zien
En er is meer nieuws vanuit Eurosport. Het nieuwe Formule E-seizoen begint in het weekend van 2 en 3 december met een double-header in Hongkong. De innovatieve raceklasse is de komende drie seizoenen live te zien op Eurosport, zo meldt GPUpdate. "De internationale sportzender heeft voor onder meer Nederland de exclusieve uitzendrechten gekocht, al wordt mogelijk een sublicentie verstrekt aan een 'free-to-air'-kanaal. Eurosport mocht afgelopen jaargang ook al Formule E-beelden in de Nederlandse huiskamers brengen, maar Ziggo Sport had destijds de liverechten voor alle sessies."
Jouw favoriete moment van AS Roma is nu on demand te bekijken
De echte voetbal- en clubliefhebbers krijgen nooit genoeg van hun favoriete spelers. "Weet je nog die actie van 10 jaar geleden? Die staat nog steeds op mijn netvlies." AS Roma lanceert nu een nieuwe videoserie genaamd SmartReplay. Hier vind je de mooiste doelpunten, gaafste assists en grappigste manieren van juichen (inclusief het selfie moment van Totti).
Inside Barca te zien in de Verenigde Staten
Wie de bovenstaande berichten goed heeft gelezen herkent de rode draad: content. Content is king wordt al jaren gezegd en de Spaanse grootmacht FC Barcelona begrijpt dat maar al te goed. Om de Amerikaanse markt beter te bedienen start Barça een samenwerking met het mobiele platform van Verizon, go90, voor de productie van een wekelijkse voetbalshow genaamd Inside Barca. Daarin zie je samenvattingen, hoogtepunten en een kijkje in het leven van wereldsterren Lionel Messi, Andres Iniesta en Gerard Pique. Overigens een opvallende naamkeuze. In Nederland kennen we sinds dit seizoen de eigen show Inside Ajax.
Marketeers voorzien groei van sponsoring
Bij onze collega's van Sponsorreport een mooi bericht over een onderzoek naar sponsoring. De belangrijkste conclusies uit het onderzoek zijn: de respondenten geloven dat de sponsormarkt groeit en een essentiële, geïntegreerde rol speelt in de marketing- en communicatiemix. 53% gelooft in een groei in 2017 en 90% ziet een groei voor 2018 en daarna. 91% van de respondenten is het eens met de stelling dat het publiek tegenwoordig vraagt om meer memorabele, interactieve belevenissen die men kan delen dan alleen een toegangsbewijs. Sponsorship wordt tegenwoordig vooral gebruikt om veranderingen in merkvoorkeur te realiseren en niet alleen exposure.
Het onderzoek laat een daling van 20% zien in media-exposure als doelstelling en een daling van 15% in TV-exposure als middel voor evaluatie. Werknemers engagement is de volgende belangrijkste focus voor sponsoring, met 80% van de respondenten die vinden dat sponsoring te weinig gebruikt wordt voor deze doelstelling.
Robben in de Verenigde Staten?
De Duitse voetbalmacht FC Bayern heeft de gave feature 'AR Arena' in de FC Bayern app gelanceerd. Onze Arjen Robben is via augmented reality nu overal ter wereld te zien. Zo zien we Robben op Times Square. Neem rustig de tijd en ga met Robben of Neuer op te foto. Bayern roept iedereen op om foto’s te delen met #fBayARn. De leukste foto’s zijn te zien in de app en op de website. Voor de feature is iOS 11 benodigd.
#MiaSanFamily #fcbayARn
— FC Bayern US (@FCBayernUS) 17 oktober 2017
❤️���� pic.twitter.com/TRX5DYU1ft
NFL-speler doneert salaris van 10 wedstrijden aan goede doel
We sluiten deze wekelijkse blog af met een bijzonder mooi bericht. De Amerikaan Chris Long van de Philadelphia Eagles (NFL) doneert zijn verdiensten uit de tien resterende wedstrijden aan zijn goede doel. 'The Little Bit Foundation' zet zich in voor gelijke rechten op het gebied van opleiding. Long speelt al meer dan negen jaar NFL en wil met zijn verworven positie iets terugdoen voor de maatschappij. "Goede kansen op het gebied van opleiding en scholing betekent een beter morgen voor iedereen in de Verenigde Staten."