Het laatste sportmarketingnieuws: social media gebruik in Nederland en recordomzet Barcelona

In de laatste week voor het zomerreces lees je hier het laatste sportmarketingnieuws. Een verzameling van nieuws, feiten en artikelen omdat de wereld van sportmarketing nooit stil staat.

Jeugdopleiding voor eSporters

Eredivisieclubs zijn volop in voorbereiding op het nieuwe seizoen, daarbij worden de virtuele velden van de E-Divisie niet vergeten. Vorige week de tumultueuze aankondiging van de nieuwe eSporter bij PSV (binnen enkele dagen weer ontdaan gemaakt) en deze week maakte Heracles Almelo bekend een 'eJeugdopleiding' te starten. Zes jongens van onder de 20 jaar worden komende tijd getraind door Bryan Hessing, de eSporter die Heracles vertegenwoordigt in de E-Divisie. Bij verschillende toernooien moeten de jeugdspelers zich zien te bewijzen. Doel is uiteindelijk om één speler door te laten stromen naar de hoofdcompetitie zo meldt collega tech-blog Numrush.

Rob Toussaint, commercieel directeur van Heracles Almelo, over het initiatief: "Met de eJeugd breiden we Team Heracles eSports uit en zorgen we ervoor dat we getrainde en kwalitatieve eSpelers in huis hebben. De spelers zullen Heracles Almelo ook op het hoogste niveau vertegenwoordigen. Onze jongere doelgroep heeft nu tevens de kans om eSports voor Heracles te spelen en kunnen regelmatig deelnemen aan FIFA-toernooien in onze eBox. Dit zijn momenten waarop ze mogelijk gescout worden."

De eBox is een skybox die zo is ingericht dat er 36 gamers tegelijk FIFA kunnen spelen en waar toernooien kunnen worden gehouden.

Social media gebruik in Nederland

Numrush schreef deze week eveneens een interessante update over het gebruik van social media in Nederland. Uit onderzoek van Telecompaper blijkt dat een geschat aantal van 3,5 miljoen Nederlanders Snapchat heeft geïnstalleerd op hun smartphone. Met name in de leeftijdscategorie 12 tot 19 jaar is de app populair, 83 procent heeft de app gedownload. 2,1 miljoen gebruikt de app dagelijks. WhatsApp is het meest populair met een installbase 12,1 miljoen, waarvan 9,6 miljoen dagelijks. Facebook 9,2 miljoen, waarvan 7,1 miljoen dagelijks. Opvallend is dat Instagram Stories wereldwijd populairder is dan Snapchat.

'Intel trekt stekker uit afdeling voor wearables'

Na de stormachtige opkomst van de wearables vijf jaar geleden kwam deze week het opvallende bericht dat Intel zijn afdeling die werkt aan wearables en fitnesstrackers sluit. Hoewel het volgens Tweakers nog geruchten zijn wordt het bericht overal breed uitgemeten en als 'done-deal' gepresenteerd. Eind vorig jaar waren er al diverse berichten dat Intel zou stoppen, maar dit werd altijd ontkent.

Na acht jaar weer een transferbedrag

Tussen de transfergeruchten en miljoenen die over tafel vliegen het bericht bij de BBC over de Schotse voetbalclub Hamilton Accies, uitkomend in de Premiership, waar voor het eerst in acht jaar tijd weer een transferbedrag is betaald voor een speler. De 31-jarige Xavier Tomas voelt echter geen druk: "Er is vast geen 50 miljoen voor mij betaald."

Recordomzet FC Barcelona

De Spaanse grootmacht FC Barcelona heeft een recordomzet van $770 miljoen gepresenteerd, zo meldt het Amerikaanse Forbes. Ondanks een teleurstellend seizoen (in de competitie een tweede plaats achter Real Madrid en slechts de kwartfinale in de Champions League weet Barça op commercieel terrein wél winst te boeken. Belangrijk aandeel is de verlenging met kledingsponsor Nike voor $168 miljoen per seizoen, meer dan $50 miljoen boven de deal van adidas met Manchester United. Doel is om binnen vier jaar een omzet van $1 miljard te behalen. De verbouwing en uitbreiding van Camp Nou naar 105.000 stoeltjes moet daar een bijdrage aan gaan leveren. In september presenteert Manchester United weer de jaarcijfers.


Headerfoto: Wikimedia