Het laatste sportmarketingnieuws met ‘The best Koeman can get’, Napoli en Overwatch League

In de week waarin de NOS bekendmaakte dat de uitzendingen van het WK voetbal in totaal 13 miljoen mensen bereikten, lees je hier het laatste sportmarketingnieuws. Verzameling nieuws, feiten en andere opvallende zaken die de wereld van sportmarketing weer in helder perspectief zetten.

  • Gillette en KNVB: The best a football fan can get
  • Napoli eerste voetbalclub met eigen Amazon-webwinkel
  • MLB wil dat sterspeler Trout zichzelf ‘beter vermarkt’
  • AZ gaat Europa League-duels livestreamen via Facebook
  • Tonzon wordt nieuwe partner IJSTIJD!
  • Spotify en ESPN willen graantje meepikken van succes Overwatch League

Gillette en KNVB: The best a football fan can get

Gillette is al enige jaren actief in de sport als persoonlijke sponsor van onder meer Neymar en Roger Federer. Het bedrijf van de bekende scheermesjes breidde deze week zijn portfolio uit door middel van een partnership met de KNVB. Met de samenwerking willen beide partijen voetbalfans door het hele land dichterbij het Nederlands elftal brengen en verbindt Gillette zich aan de top van het Nederlandse voetbal. Ronald Koeman, bondscoach van het Nederlands elftal, gaat dit nieuwe hoofdstuk binnen het fandomein bepalen en wordt onder ‘The best Koeman can get’ het gezicht van het nieuwe initiatief: Gillette Scout van Oranje. Binnen het fandomein wil de KNVB met een netwerk van partners vernieuwde programma’s en evenementen starten, om zo een sterke verbinding te behouden met haar voetbalfans en hen op allerlei manieren te binden en verrassen. Sportmarketingbureau SportVibes is verantwoordelijk voor de totstandkoming van de partnerships met KNVB en Ronald Koeman.


Napoli eerste voetbalclub met eigen Amazon-webwinkel

Napoli heeft als eerste voetbalclub ter wereld een eigen ‘winkel’ gestart op Amazon.com. De Serie A-club is een samenwerking met Amazon aangegaan om een eigen portal op te zetten op de platformen van de webwinkel. Fans in Italië, Frankrijk, het Verenigd Koninkrijk en binnenkort ook de VS kunnen al via Amazon hun merchandise bestellen. Napoli hoopt dat het partnerships buitenlandse fans helpt sneller en eenvoudiger shirtjes en andere merchandise te kopen. De samenwerking werd ingeluid met de onthulling van het nieuwe thuisshirt voor komend seizoen.

MLB wil dat sterspeler Trout zichzelf ‘beter vermarkt’

Een zeer opvallend bericht deze week uit de Verenigde Staten. MLB-commissioner Rob Manfred zei voorafgaand aan de All Star-Game dat Mike Trout – waarschijnlijk de beste speler in de competitie – ‘moet beslissen of hij meer betrokken wil zijn’ om zichzelf (en de league) zo beter in de markt te zetten. “Ik denk dat we Mike kunnen helpen zijn merk enorm uit te breiden. Maar hij moet de beslissing maken zich hier volledig voor in te zetten. Het kost tijd en energie.” Trouts club Anaheim Angels voelde zich genoodzaakt te reageren op de woorden van Manfred. In een uitgebreide verklaring laat de club uit Californië weten dat Trout een ‘exceptionele’ ambassadeur is, dat hij een ‘perfect’ rolmodel is en dat hij zich inzet voor vele maatschappelijke projecten. “We bewonderen Mike dat hij zijn persoonlijke leven belangrijker vindt dan zichzelf commercieel te exploiteren. Dat is zeldzaam in de hedendaagse maatschappij en het valt net zo op als zijn geweldige talent.”

AZ gaat Europa League-duels livestreamen via Facebook

In dezelfde week waarin AS Roma een vriendschappelijke wedstrijd volledig uitzond op Twitter, maakte AZ bekend haar duels in de voorronde van de Europa League te livestreamen via Facebook. Voor zover bekend zijn de Alkmaarders de eerste Nederlandse club die een officiële wedstrijd uitzenden via social media. Overigens is het duel met het Kazakse FC Kairat ook te zien via RTL.

Tonzon wordt nieuwe partner IJSTIJD!

De KNSB heeft in Tonzon een nieuwe sponsor gevonden voor IJSTIJD!, het jaarlijks terugkerende marketingcollectief van tijdelijke ijsbanen in stads- en dorpscentra. Het bedrijf wordt ook partner van een eventuele Vierdaagse op natuurijs. Tonzon, dat innovatieve en opvouwbare isolatiematerialen produceert, maakte afgelopen winter zijn intrede in de schaatssport. Het bedrijf was sponsor van de nationale shorttrackers die in PyeongChang vier olympische medailles wonnen. Het zet nu de stap van de topsport naar de breedtesport. Door de tijdelijke ijsbanen te omarmen, hoopt Tonzon zijn belangrijkste doelgroep nog beter te kunnen bereiken.

Spotify en ESPN willen graantje meepikken van succes Overwatch League

Activision Blizzard kende een goede week. Het sloot twee partnerships af voor de Overwatch League. Ten eerste was daar de samenwerking met Disney, ESPN en ABC. de play-offs, de finale en het volledige tweede seizoen worden uitgezonden via de drie kanalen. De Overwatch League, de eerste globale esports-competitie met teams die een stad vertegenwoordigen, is het eerste competitieve gamingtoernooi dat primetime op het belangrijkste kanaal van ESPN wordt uitgezonden.

Blizzard kon ook een samenwerking met Spotify aankondigen. Er worden in samenspraak met esporters vijf verschillende afspeellijsten samengesteld en aangeboden via de streamingdienst. Het eerste seizoen van de Overwatch League kan op enorm veel interesse van sponsors rekenen. Onder meer T-Mobile, Toyota en Intel zijn als partner verbonden aan de competitie.