Het laatste sportmarketingnieuws met YouTube, esports en slecht nieuws voor denksporten

In de week waarin de eerste glimp van de wederopstandig van Oranje zichtbaar werd, lees je hier het laatste sportmarketingnieuws. Verzameling nieuws, feiten en andere opvallende zaken die de wereld van sportmarketing weer in helder perspectief zetten.

Europese hof ziet denksport niet langer als sport

We beginnen het nieuwsoverzicht met slecht nieuws voor onder meer schakers, dammers en mensen die bridgen. Het Europese hof ziet denksport namelijk niet langer als sport, zo meldt de NOS. Er is volgens het hof een 'te verwaarlozen lichamelijke component' bij bridge. "Gelet op de motivering van het arrest, geldt dit ook voor andere denksporten zoals schaken en dammen", laat staatssecretaris van Financiën Snel in een antwoord op Kamervragen weten. Door deze beslissing moeten Nederlandse denksportorganisaties zoals bridgeverenigingen en dam- en schaakclubs voortaan btw gaan betalen. Dat kan de denksportverenigingen in totaal jaarlijks een miljoen euro kosten.

Eredivisie nu ook legaal in het buitenland te zien

Nog meer 'nieuws uit Europa'. Vanaf 1 april is FOX Sports ook beschikbaar in alle landen van de Europese Unie (EU). Hierdoor zijn de zenders van FOX Sports voor abonnees ook te ontvangen buiten Nederland, bijvoorbeeld op de smartphone of laptop. Abonnees kunnen inloggen en kijken via de online diensten van hun eigen tv-aanbieder, bijvoorbeeld via Ziggo GO of de KPN Interactieve TV-app, of via de FOX Sports NL app en website. In landen buiten de EU blijft 'geoblocking' van toepassing. Goed nieuws dus voor voetballiefhebbers die de ontknoping van de Eredivisie gewoon vanaf hun vakantieadres kunnen volgen.

Nieuwe Europese regelgeving maakt het mogelijk om in Nederland afgesloten online abonnementsdiensten op gelijke wijze te kunnen gebruiken in de landen die zijn aangesloten bij de Europese Unie. Voorbeelden hiervan zijn bijvoorbeeld Netflix en Spotify, maar ook het tv-abonnement (waar FOX Sports onderdeel van is) bij aanbieders als Ziggo, KPN, Canal Digitaal, Delta en T-Mobile. 

Nieuwe Dare To Sponsor-campagne van Special Olympics Belgium kan rekenen op veel steun

Special Olympics Belgium (SOB), de Olympische organisatie voor atleten met een verstandelijke beperking, lanceerde deze week zijn gloednieuwe nationale Dare To Sponsor-campagne. Via een krachtige video met referenties naar reclamespots met bekende sporters worden dit keer de bedrijven uitgedaagd om de atleten van Special Olympics Belgium te sponsoren. Grote namen zoals Procter & Gamble (P&G), BNP Paribas Fortis, Aquarius, Mylène, Red Bull en Telenet Play Sports reageerden direct positief en gaan de uitdaging aan om de organisatie en zijn atleten te steunen. Samen met P&G organiseert Special Olympics Belgium op 28 maart een Unified-basketbalevenement in aanwezigheid van enkele bekende ambassadeurs en topsporters om een eerste sponsoractie voor maar liefst 500 atleten af te trappen. Een mooi initiatief in België, waarvan wij hopen dat het navolging krijgt in Nederland!

Netflix en YouTube begeven zich nog verder op het terrein van sport

Dan is het nu tijd voor de wekelijkse update over de tv-rechten (of moeten we beeldrechten zeggen) in de sport. Te beginnen met Netflix, dat vorige week aankondigde een documentaireserie over de Formule 1 te gaan uitzenden. Netflix krijgt het hele jaar toegang tot de coureurs, de paddock en de teams. Vanaf begin 2019 krijgen kijkers in een 10-delige serie een kijkje achter de schermen van een van de meest populaire sporten ter wereld. Sean Bratches, commercieel directeur van de F1: "De Formule 1 is een wereldwijd bekende sport die we aan het herpositioneren zijn van autosportbedrijf naar een media- en entertaintmentbedrijf. De samenwerking met Netflix zorgt ervoor dat we kunnen laten zien wat er zich achter de schermen allemaal afspeelt tijdens de Grands Prix. Dit is een perspectief van de sport, dat fans nog niet eerder hebben gehad."

Behalve Netflix liet ook YouTube zich deze week gelden. Het gaat namelijk de NBA Finals via het eigen platform YouTube TV uitzenden. Het gaat om een meerjarige samenwerking en YouTube TV is de eerste presenting partner van de NBA Finals. De NBA en YouTube werken al sinds 2005 succesvol samen. In de afgelopen dertien jaar genereerde het eigen kanaal van de NBA al 4,6 miljard views. Eerder dit jaar was de World Series ook al te zien via YouTube TV.

NBA experimenteert met microbetalingen voor livestreams

We blijven nog even bij de NBA. De league maakte bekend dat het experimenteert met zogenaamde microbetalingen. Dat houdt in dat fans voor een klein bedrag de ontknoping van een wedstrijd kunnen zien. Een groepje fans dat de NBA app heeft geïnstalleerd, kreeg deze week een melding dat ze voor 0,99 cent het vierde kwart van de wedstrijd tussen de Miami Heat en Oklahoma City Thunder konden zien. Volgens de NBA en broadcaster Turner Sports wordt de komende periode verder geëxperimenteerd met de microbetalingen. in een tijd waarin de aandacht spanne van (jonge) mensen steeds korter wordt, zou dit weleens een oplossing kunnen zijn om toch kijkers te trekken.

Esports blijft maar groeien in Nederland

En wat is een sportmarketingnieuwsoverzicht zonder esports?! Uit onderzoek van PayPal en Superdata blijkt dat esports in Nederland nog steeds aan populariteit wint. Data laten zien dat de esports-markt in Europa de komende jaren zijn hoogtepunt bereikt, maar laat ook zien dat de Nederlandse markt sterker zal blijven groeien. Het Europese esports-publiek groeit dit jaar naar verwachting nog met 13% en dit zal in 2019 waarschijnlijk terugvallen tot een groei van 7% Dit terwijl het Nederlandse publiek naar verwachting bijna twee keer sneller zal groeien – 24% dit jaar en rond de 21% in 2019.

De Nederlandse esports-markt is het afgelopen jaar flink gegroeid. Met een marktomvang van meer dan 9,4 miljoen dollar staat het op de achtste plek van grootste markten in Europa. Op basis van de marktomvang ligt er een mooie toekomst voor de Nederlandse esports-markt in het verschiet, met een veelbelovende omzetwaarde van 11,5 miljoen dollar tegen het einde van dit jaar en 14,6 miljoen dollar in 2019. Ook de omvang van het publiek is een belangrijke indicator om toename in populariteit te voorspellen. Met meer dan 1,4 miljoen kijkers is de Nederlandse markt verantwoordelijk voor meer dan 5% van de totale Europese esports-fanbase. De komende twee jaar wordt verwacht dat het Nederlands publiek met meer dan 50% zal groeien.

Roland Garros organiseert esports-toernooi voor tennisfans

Alleen maar goede berichten dus over esports en ook in het tennis heeft men ingezien dat deze trend niet te negeren valt. Roland Garros gaat daarom samen met hoofdsponsor BNP Paribas een esports-toernooi organiseren tijdens het toernooi in Parijs. de competitie gaat worden gespeeld met het nog te lanceren spel Tennis World Tour. Tennis World Tour wordt de eerste tennisgame sinds 2011 toen Top Spin 4 uitkwam. In de weken voorafgaand aan Roland Garros kunnen gamers zich op meerdere locaties in de wereld via de demo van Tennis World Tour kwalificeren voor de finale.