Het laatste sportmarketingnieuws: ‘superheld’ Murray siert straten van Londen

In de week waarin Cristiano Ronaldo én José Mourinho werden aangeklaagd voor belastingfraude, lees je hier het laatste sportmarketingnieuws. Een verzameling van nieuws, feiten en artikelen die de wereld van sportmarketing weer in helder perspectief zetten.

  • Murray afgebeeld als superheld ter promotie van tennistoernooi
  • Ajax presenteert met KB88 opnieuw Chinese sponsor
  • Tencent investeert miljarden in eSports
  • Fitbit doet eindelijk intrede in de NBA
  • UFC wil real-time data toevoegen aan gevechten
  • KNVB laat jonge fans wedstrijd van Oranje op unieke manier beleven met behulp van influencers

Murray afgebeeld als superheld ter promotie van tennistoernooi

Het was zo mooi bedacht. Under Armour had de illustrator van onder meer Batman, Spiderman en X-Men gevraagd om ter promotie van het Aegon Championship in Londen Andy Murray als superheld te tekenen. David Boller maakte een prachtige illustratie waarop een indrukwekkend gespierde Murray was afgebeeld voor de Big Ben. Op de afbeelding was Murray gekleed in een tenue van Under Armour met de kleuren rood, wit en blue (zowel de kleuren van de Amerikaanse vlag als die van Groot-Brittannië). De posters van 'superheld' Murray werden door heel Londen opgehangen.

Alles was gereed om de Schot te zien schitteren op Queen’s, het toernooi dat Murray al vijf keer eerder won. Maar het werd geen sprookje. Murray werd al in de eerste ronde uitgeschakeld en kent zo een slechte voorbereiding op Wimbledon. Desondanks verdient de campagne van Under Armour complimenten.

Ajax presenteert met KB88 opnieuw Chinese sponsor

Ajax presenteerde deze week opnieuw een Chinese sponsor. Het Chinese kansspelbedrijf KB88 sluit per 1 juli 2017 aan bij de exclusieve groep van partners van Ajax. KB88 wordt gedurende de seizoenen 2017/18 en 2018/19 de officiële Asian Betting Partner van Ajax. De deal is uniek omdat hij helemaal buiten Nederland (of zelfs Europa) omgaat.

Ajax is de eerste Nederlandse club die een sponsor vindt waar je niks van in Nederland of Europa zal zien. KB88 zal alleen via de Chinese (social) media kanalen van Ajax promotie maken. KB88 heeft alleen rechten in Azië en zal niet op een Nederlandse of Europese site/ (social)media kanaal of de Arena zichtbaar zijn. Momenteel is KB88 sponsor bij het Engelse West Bromwich Albion. KB88 is al de zesde Aziatische sponsor van Ajax.

Tencent investeert miljarden in eSports

Nog meer nieuws uit het 'beloofde land'. Tencent gaat miljarden investeren in eSports. Om precies te zijn: 13 miljard euro. Het Chinese internetbedrijf wil met dat geld de komende vijf jaar onder meer competities en organisaties opzetten en evenementen organiseren, maar bijvoorbeeld ook eSports-pretparken gaan bouwen. Tencent is al eigenaar van de ontwikkelaar Riot Games, de maker van het populaire League of Legends. Het bedrijf kent de eSports-wereld dus al goed. Eerder investeerde een ander Chinees bedrijf, Alibaba, al fors in eSports. Mede dankzij de inmenging van Alibaba is eSports als demonstratiesport toegevoegd aan de Asian Games in 2018. Uit de investeringen blijkt wel dat China echt gelooft in eSports.

Bekijk alle artikelen over eSports

Fitbit doet eindelijk intrede in de NBA

Het lijkt een match made in heaven: Fitbit als sponsor van een sportteam. Toch duurde het tot deze week voordat het Amerikaanse bedrijf daadwerkelijk een partnership afsloot met een professionele sportclub. Fitbit wordt shirtsponsor van de Minnesota Timberwolves. De maker van wearables is de zevende shirtsponsor in de NBA, waar vanaf komend seizoen shirtsponsoring is toegestaan. Het is de eerste keer dat een bedrijf dat gespecialiseerd is in het maken van wearables officieel zijn intrede doet in de NBA. Fitbit wordt de officiële wearable en sleep tracker van de drie teams in de organisatie, te weten de NBA Timberwolves, WNBA Lynx en G-League (vergelijkbaar met Jupiler League) Iowa Wolves.

De spelers mogen de Fitbit niet tijdens wedstrijden dragen, maar wel gedurende trainingen. Ook de fans van de Wolves zullen gaan profiteren van het partnership. Fitbit wil diverse functie aan de wearables toevoegen, zoals de voedingswaarden van de snacks die in het stadion van Minnesota te koop is.

UFC wil real-time data toevoegen aan gevechten

De UFC wil de komende jaren veel meer gebruik gaan maken van data. De organisatie maakte dat samen met eigenaar WME/IMG deze week bekend. "We werken aan verschillende statistieken", zei UFC-voorzitter Dana White. "We willen de beste knock-out zien, dat is perfect voor social media." Zo zou het kunnen dat sensoren in de handschoenen van de vechters binnenkort meten hoe krachtig een stoot was. Met behulp van real-time data krijgt de kijker nog meer inzicht in de gevechten. Met de toevoeging van data laat de UFC zien dat het niet stilzit.

ZIE OOK: McGregor-Mayweather: het gevecht dat alle mediarecords zal verbreken

KNVB laat jonge fans wedstrijd van Oranje op unieke manier beleven met behulp van influencers

De KNVB is het afgelopen jaar niet bepaald positief in het nieuws geweest. Maar de voetbalbond deed tijdens de oefeninterland tegen Ivoorkust van 4 juli jl. op een positieve manier van zich spreken. In De Kuip nodigden influencers Bassistent en DNPNL 500 fans uit om bij de wedstrijd tegen Ivoorkust aanwezig te zijn. Iedere fan kreeg vervolgens een draadloze koptelefoon op en kon met het live commentaar van beide heren de oefenwedstrijd volgen.

Stefan Agus, coördinator marketingcommunicatie bij de KNVB: “De KNVB werkt altijd aan nieuwe manieren om tijdens wedstrijden van Oranje een optimale wedstrijdervaring te creëren voor fans. Tijdens Nederland-Ivoorkust hebben we, in samenwerking met Brandboost by Divimove, een actie georganiseerd die aansluit bij de belevingswereld van een groep jonge fans. Deze extra toegevoegde laag aan het evenement heeft in het vak voor erg enthousiaste reacties gezorgd en zal in de toekomst zeker een vervolg gaan krijgen.”

Het is voor de eerste keer dat een gedeelte van het publiek een alternatief sportcommentaar te horen kreeg dan de rest van de mensen in het stadium.

Video: Sfeerimpressie Nederland-Ivoorkust