Het laatste sportmarketingnieuws: Verstappen en Ricciardo racen met caravans

In de week waarin de Verenigde Staten in een lijstje kwam te staan met Nicaragua en Syrië lees je hier het laatste sportmarketingnieuws. Een verzameling van nieuws, feiten en artikelen die de wereld van sportmarketing weer in helder perspectief zetten.

  • Snapchat profileert zich steeds meer in sportwereld
  • Eurosport maakt naam als 'Home of Cycling'
  • Champions League-finale in virtual reality
  • Verstappen en Ricciardo racen met caravans
  • Nike is creatief met verkoop sneaker Kevin Durant
  • En dat is 7 voor Allianz
  • FIFA sluit megacontract met Chinese telefoonproducent Vivo

Snapchat profileert zich steeds meer in sportwereld

Snapchat heeft voorafgaand aan de Champions League-finale een belangrijke deal gesloten met een grote Europese broadcaster. Samen met BT Sport heeft Snapchat exclusieve content gecreërd rondom de wedstrijd tussen Real Madrid en Juventus in Cardiff. De beelden verschenen in BT’ Our Stories' sectie op het platforn en bestonden uit behind the scenes en on-pitch video’s en foto’s. Onderdeel van de samenwerking was dat er speciale filters beschikbaar waren voor fans om hun support voor een van de teams te tonen. adidas, de officiële sponsor van de UEFA Champions League, speelde advertenties af tussen de content.

Social media-platformen hebben steeds meer interesse in content van grote sportevenementen. Snapchat focust zich niet zozeer op de live uitzendrechten, maar het biedt bedrijven een manier om veel mensen te bereiken met korte, snackable content. Daarmee heeft Snapchat een unieke positie verworven in de sportwereld.

Eurosport maakt naam als 'Home of Cycling'

Ladingen kritiek, maar ook een kijkcijferrecord. Het was voor Eurosport een week van uitersten. De zender bezit de exclusieve uitzendrechten voor de Giro d’Italia en vanwege de goede prestaties van Tom Dumoulin zat sportminnend Nederland zondag aan de buis gekluisterd. Niet bij de vertrouwde NOS, of bij de Belgische buren van Sporza, maar dus bij Eurosport. Op het piekmoment schakelden 1,8 miljoen mensen in. Zij zagen Dumoulin naar een historische zege rijden en zij hoorden twee commentatoren die Nederland (nog) niet wisten te raken. Ook de vele reclameblokken tussendoor waren onderwerp van kritiek op social media. Toch zal Eurosport vooral blij zijn met de kijkcijfers.

Ondertussen presenteert de zender zich steeds meer als 'Home of Cycling'. Op vrijdag kondigde Eurosport een samenwerking aan met Strava. Samen lanceerden ze de 'Home of Cycling Series'. Dit is een serie van drie individuele challenges waaraan wielrenners van alle niveaus kunnen meedoen en diverse bijzondere prijzen te winnen vallen. Op deze manier probeert Eurosport ene plek in de wielercommunity te veroveren.

Champions League-finale in virtual reality

We blijven nog even bij de Champions League. FOX Sports zond de eindstrijd in Cardiff uit in virtual reality. Dankzij de samenwerking met LiveFox kan FOX Sports de wedstrijd in VR aanbieden via de FOX Sports app. De app kan gebruikt worden zonder speciale VR-apparaten dankzij de interactieve 360 graden kijkerservaring, speciaal gemaakt voor mobiele devices. De app is ook te gebruiken met de Gear VR. FOX Sports heeft het afgelopen jaar diverse sportevenementen in VR aangeboden, zoals Super Bowl LI, de MLS Cup 2016 en de openingswedstrijd in de Bundesliga in 2016.

Verstappen en Ricciardo racen met caravans

Red Bull Racing liet Max Verstappen en Daniel Ricciardo vorig jaar in Tokio al rondrijden in een opvallende auto, een zogenaamde Japanse Kaido Rider. Het filmpje ging viral en was een leuke opmaat naar de Grand Prix van Japan. Afgelopen week deed Red Bull iets soortgelijks. Afgekeken van Top Gear liet de Oostenrijkse renstal zijn twee coureurs tegen elkaar racen in een Aston Martin mét caravan op het circuit in Oostenrijk. Op de Red Bull Ring gingen Verstappen en Ricciardo de strijd met elkaar aan. In onderstaande video zie je wie er wint. 


Nike is creatief met verkoop sneaker Kevin Durant

De NBA Finals zijn donderdagavond begonnen. De Golden State Warrios nemen het op tegen de Cleveland Warrios. Voor Nike een win-winsituatie, want bij beide teams staat een uithangbord van het merk onder contract; Kevin Durant bij de Warrios en LeBron James bij de Cavs. De finale van het basketbalseizoen is ook altijd een ideaal moment om nieuwe sneakers te lanceren. De lancering van de schoen van Durant was zeer creatief te noemen. De sneakers waren alleen in de SNKRS app van Nike te bestellen op het moment dat Durant op het veld stond. Zat hij op de bank, dan kon je geen bestelling plaatsen. De sneaker verkocht razendsnel uit: in minder dan acht speelminuten voor Durant.

En dat is 7 voor Allianz

Na stadions in München (Bayern), Nice (Olympique Nice), Sydney, Londen, Sao Paulo (Palmeiras) en Wenen (Rapid Wien) wordt Allianz ook naamgever van een stadion in Turijn. Juventus heeft een zesjarig contract getekend met de Duitse verzekeringsmaatschappij. Vanaf 1 juli heet de thuisbasis van de Italiaanse kampioen 'Allianz Stadium'. Hoeveel geld er met de deal gemoeid is, werd niet bekendgemaakt.

ZIE OOK: Nieuw logo voor Juventus: gewaagde keuze of logische zet?

FIFA sluit megacontract met Chinese telefoonproducent Vivo

De Chinese telefoonproducent Vivo wordt de official smartphone sponsor van de FIFA World  Cups in 2018 en 2022. Het bedrijf zal ook al te zien bij de Confederations Cup die deze maand in Rusland begint. Met de deal zou naar verluidt 450 miljoen dollar gemoeid zijn. Vivo is de laatste in een rij van Chinese bedrijven die partner zijn geworden van de FIFA. In maart werd Hisense sponsor van de 2018 World Cup in Rusland. Eerder werd Wanda partner.


Headerfoto: Red Bull Contentpool